Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Vi hÄr se om trend gulvet holder her.

Lukter oljemanipulasjon her. Us som rigger for handel?

1 Like

Jeg er fasinert faktisk

1 Like

Eneste grunnen jeg kan forstÄ

6 Likes

Meget fascinerende!
Ser ikkje ut som dei amerikanske olje selskapa fĂžlger oljeprisen nedđŸ„ž

1 Like

Regner med det har med jobbless claims.

Droppa vel bra nÄr det blei satt pristak pÄ olje:

1 Like

Hvilke konsekvenser vil dette fÄ for oljerelaterte aksjer?

Sikkert ned, men ikke like mye som produsenter. Selv om norske olje relaterte selskaper tjener mer pga dollaren. Bare de ikke har mye gjeld i dollar da.

Og/eller at FED mÄ skru opp renten - underforstÄtt at Feds tiltak ikke er sÄ effektiv som markedet har priset inn.

ResesjonsspĂžkelse har hengt over oss en stund. Skal ikke si at jobbless claims er en “nothing burger”, men regner med at oljen stabiliserer seg om litt. WTI er vel ikke sĂ„ langt i fra 70 USD - AltsĂ„ da begynner USA, om man tar Biden pĂ„ ordet, Ă„ fulle opp SPR. Er vel lengeee til neste OPEC mĂžte - av betydning - tror man kan forventete utspill fra OPEC om oljen fĂ„r fart pĂ„ seg nedover.

Oljepris er et tveegget sverd, hĂžy pris bremser naturligvis energikrevende vekst, men gir samtidig insentiv for ytterligere leiting og utvinning. Lav oljepris er bra for konsumentene, men reduserer lĂžnnsomheten ved leiting og utvinning - mindre produksjonsevne.

@Lima, det er naturligvis samvariasjon mellom spesielt EP og oljeprisen. Det kan likevel virke som at sensitiviteten for volatiliteten i oljeprisen har avtatt. Et lite sjokk pÄ mandag kan det bli, virker likevel som at USA energi sektorer rister det av seg. For oljerelatert, TFO runden er i boks og en mengde med PUDer levert. Tror ikke vi skal vÊre rett for at det ikke blir aktivitet pÄ NCS.

image

3 Likes

Jobbtallene skaper resisjonsfrykt. Fed mÄ ta hardere i pÄ renten, og det totale forbruket av energi gÄr ned.

Resesjon er ikke bra for oljeprisen, men vi er ikke der helt enda, Frykten for resesjon har vekselvis holdt rundt Þkonomiene med en klamt grep lenge. Kanskje Jobbless claims er indikatoren som skaper et sannferdig virkelighetsbilde? Jeg puster med nesen og ser situasjonen ann
 Alltid mye styr nÄr noe uventet oppstÄr


En viktig faktor for oljepris utviklingen - for meg - er at produksjonen nÄ globalt har liten redundans. Reduseres behovet for energi gjÞr det ikke noe umiddelbart. Baksiden derimot at om det ikke letes og utvinnes mer har vi et problem nÄr energikonsumet tar seg opp igjen. Kina mener jeg ogsÄ er en joker nord faktor i tiden som kommer nÄr det gjelder etterspÞrsel. Samtidig kan Putin finne pÄ hva som helst.

Olje
Den ukentlige tellingen fra Baker Hughes viser en tredje uke pÄ rad med nedgang i antallet aktive borerigger i USA. Antallet aktive rigger som borer etter olje og gass falt med 12 til 759 i uken som gikk, viser tallene fra oljeserviceselskapet (FA).

Da er det ducs som mangler @Krieghoff har garantert kontroll. Kan ikke innbille meg at ducs har steget.

Edit:
image
Energi har holdt seg greit tross olje fallet ved DJ og SP500. Ser ogsÄ backwardation er tilbake nÄr det gjelder spot vs. futures.

3 Likes

Kinesisk nyttÄrsfeiring ferdig i lÞpet av neste uke? Kan vel bli interessant Ä se hva som skjer


2 Likes

Enig. Tror markedet i lÞpet av kort tid mÄ fÄ en avklaring pÄ forventninger knyttet til Kina. Kanskje disse er glemt allerede? oljen er ekstremt i nuet


3 Likes

Ferdig mandag tror jeg. Varer 15 dager fra 22 januar.

3 Likes
5 Likes

Bra pod - anbefales. For dem som ikke har hĂžrt enda, ligg merke til det Martinsen kommenterer rundt hva som er unikt med dagens situasjon. Samt hans kommentarer knyttet til IMF vurderingen fra mandag.

Total DUC har flatet litt ut og viser en svak Ăžkning.

Man mÄ ha mer enn en tanke i hjernen om gangen og man gjÞr seg noen tanker nÄr man ser produksjonsvolumet pÄ feks Permian.

2 Likes