Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Jarand hevder USA borer i det skjulte (private), hvilket ikke er synlig i eks EIAs rapporter. Jarand bygger påstanden på analyser av satellittbilder som viser opp mot 25 p. Økning i boreaktivitet. Ducs burdet steget om så var tilfellet. Men kjenner ikke til hvordan rapporteringen fungerer i detalj.

Jeg har en forståelse av at både US EP og service (drill) setter investeringer på vent for å betale gjeld og utbytte…

2 Likes

Det som kan nevnes er utfordringen med frackingen idag koster mer å hente opp oljen enn tidligere,noe som også har vært grunnen til de “treige” volumene fra USA`s oljeproduksjon,da den massive konkursen fra oljenedturen “2014-2018” er enda friskt i minnet hos frackingmiljøet.

1 Like

Blir mye synsing om oljeprisen. Pierre Andurand har truffet meget godt på oljen tidligere.

140$

3 Likes

Rystad kan mye om oljemarknaden.

Disse 25% økning, hva er dei i forhold til? Er det i forhold til 2022 eller noe ant? Noen som har noe mer data på dette?

Hør FA podcasten som jeg har linket til over. besvarer nok noe av usikkerheten…

Har hørt den men ikkje funne ut av hvordan dei kommer frem til 25%.

Edit : forstår dei ser på satelitt bilde og ser at det er 25% flere brønner som borres men i forhold til hva? Det må jo komme frem ein plass.

I denne rap fra des står det ingenting om 25% økning. Men at private har det enklere for å øke borring
"While most
public operators will continue to
demonstrate discipline in spending and
production growth, the operator
landscape has significantly shifted
largely in favor of private players who do
not face the same pressures from
investors and shareholders. Should the
US onshore shale industry see further
growth as bottlenecks alleviate, private
operators may react swiftly to a
dynamic commodity price environment,
resulting in material drilling and
completions demand destruction. "

1 Like

Twitter
Pierre Andurand :ukraine::sunflower::fr::eu:

While oil futures sellers worry about the impact of an interest rate rise from 4.5% to 5% (!) on demand, jet fuel demand is about to pop 1mbd+ as international aviation travel is set to restart in China in March https://twitter.com/whitetundrasg/status/1626765177818607617

— Pierre Andurand :ukraine::sunflower::fr::eu: (@AndurandPierre) February 18, 2023

2 Likes
1 Like

Stor spredning fra analytikerne. Resonemangene virker fornuftige utifra forutsetningene de stiller. Men det store spørsmålene er hvem som treffer på forutsetningene…

Utilfredse amerikanske politikere som klager på utbytter og “premium” fra selskapene til sine aksjonærer istedet for økte investeringer i US shale kan være en god indikator, da de generellt har god innsikt i denne bransjen, naturlig nok, noe som er brennhet politisk.

Personlig er jeg bull- olje og investert deretter.

4 Likes

Helt enig. Er likevel noe forbauset over Rystad og deres budskap.

2 Likes

Finansavisen advarer…

3 Likes

Det var litt prat om prisendringen på børsmorgen-podcasten til FA fredag også. Og intervju med Scott for en drøy uke side. om jeg husker riktig.

ja,fikk med meg 3-doblingen av produksjonen ila 2025… :thinking:

I 4. kvartal i fjor ble derimot produksjonen av rørgass fra egne felt redusert med 9 prosent fra toppen (se figuren under her).

Det er mao en god del å gå på her.

Nja, kan være flere grunner for reduksjon. Service på brønner, reduksjon av rate pga. integritet osv.

For høy flow i brønn er ikke bra, da det kan ødelegge brønn. Produksjon blir hele tiden justert utifra data som kommer fra land. Kontrollrom får jevnlig oppdaterte produksjonsparameter fra land i forhold til tilgjengelig data fra brønnene.

5 Likes

Senker produksjonen mer?

Spørsmålet nå i 2023 er om gassproduksjonen vil reduseres ytterligere? For nå har gassprisen omregnet til dollar pr. fat falt under oljeprisen (se figuren under).

Da er det ikke lenger i nærheten så lønnsomt for Equinor og Norge å prioritere gassproduksjon fremfor produksjon av olje, slik det var i de tre første kvartalene av 2022.

Såvidt jeg kan se av artikkelen, så handler det om økonomi og lite annet?

4 Likes

Såvidt jeg vet, så har det ikke blitt tatt ut noe siden 6. januar? Så det er fortsatt 372m.

De skal selge 26m i år da.

Da ligger gassprisene nede for telling…oljen neste? :sweat_smile:

image

3 Likes

Gas og olje ulikt…

5 Likes