Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Bittelitt vanskeligere Ä flytte pÄ gassen enn det er Ä flytte pÄ oljen :stuck_out_tongue:

2 Likes

De er da begge i energisektoren,sÄ da kan vi muligens se en viss smitteffekt? :thinking:

2 Likes

Er ikke uenig i det. Men driverne er ulike. Mild temperatur foreksempel har ikke pÄvrikning pÄ oljen.

2 Likes

det
og sĂ„ er denne “resesjonen” flyttet fra 2023 til 2024 leser jeg nĂ„ :thinking:

Og raffinerikapasitet og tankskip-rater har ikke direkte pÄvirkning pÄ gassprisene.

De er ikke helt uavhengige, men det er to forskjellige priser pÄ to forskjellige varer.

2 Likes


mer kutt?
image

Markedet tar ikke kuttene seriĂžst fra Russland

EU tar ikke kutten seriÞst lengre, i sÄ fall. Virker nÄ sÄ oljen lever litt sitt eget liv om dagen - meldinger om kutt fÞrer ikke normalt til prisfall. Noen som dumper hardt i dette Þyeblikket(1715).

NĂ„ har vi faktisk to HS formasjoner og nedre trend linje testes- “mĂ„ske” dumpen nĂ„ er av teknisk karakter


Er komisk Ä se folk tro at disse skissene, med hode, skulder, tÄ formasjoner betyr noe. Ens egen evne til mÞnstergjenkjennelse, med vanskelighetsgrader som aper kan fÄ til, sammen med linjer tegnet i paint.

Takk for tilbakemeldingen @kadden. NĂ„ stĂ„r jeg fint i kritikk og regelrett oppgulp, men noen av dem som er mest engasjert her i trĂ„den sĂ„ forstĂ„r dem kanskje bedre, enn hva du er i stand til Ă„ gi uttrykk for, hva jeg med mine primitive metode prĂžver Ă„ skisseđŸ€Ł

Igjen takk for tilbakemeldingen.
Edit: mÄ bare tilfÞye jeg brukte snipping tool pÄ Windows98. Det er nok sÄpass primitivt at en apekatt kan bruke det.

3 Likes

Blir alltid overrasket over folk som ikke respekterer at teknisk analyse har noe for seg.

Hvordan ellers finnes det tradere som gang pÄ gang gjennom hele sitt liv kan tjene penger pÄ Ä time markedet?:slight_smile: Teknisk analyse er manifestasjon av markedets fundamentale analyse av tilgjengelig informasjon, og menneskelig psykologi pÄ gruppenivÄ.

Og menneskelig atferd er som alltid, den forandrer seg ikke :wink:

3 Likes

Problemet til oljen er nok at troen pÄ en myk landing er pÄ vei til Ä forsvinne. Da blir det krakk i stedet og etterspÞrselen gÄr ned.

Har ikke pc nÄ, sÄ fÄr ikke sett om stÞtten i formasjonen er brutt enda. FÞr det er den ikke verdt noe.

Prisen pÄ amerikansk naturgass har steget en god del fra dagens bunn pÄ 1,97 USD / MMBtu, men uansett sÄ er den prisen pÄ naturgass tilsvarende rett over 11 dollar fatet olje.
Naturgass er ikke dyrt i USA nÄ.

TTF-gassen er derimot fortsatt ganske dyr, historisk sett, men ikke i nÊrheten av hva vi har sett for bare noen mÄneder siden, og faktisk er fyllingsgraden i gasslagrene svÊrt gode for Ärstiden, vi gÄr trolig ikke under 60% for EU som helhet, og kanskje sÄ vidt under 70% i Tyskland.

Baksiden av dette er selvsagt uttrykket “spare seg til fant”, men fortsetter man Ă„ spare seg til fant sĂ„ er det kanskje mulig med en kollaps ogsĂ„ i Europeiske gasspriser?

4 Likes

Med all respekt Ă„ melde @kadden,


Gulvet i trendlinje som strekker seg tilbake til desember er strengtatt brutt for UKOIL. Til nÄ har det vÊrt Ätte sammenhengende uker med inventory build i USA. Til tross for dette har trenden vÊrt oppadgÄende. Hvor oljen er nÄ og hvor den skal videre bestemmes vel av EIA rapporten som rett rundt hjÞrnet. API rapporterte ved 9MBOE i build. FÞlger med pÄ stÞtte nivÄene om vi gÄr nedover - oljeprisen har mye Ä se for sentimentet ved bÞrsen i Oslo


3 Likes

godt det ikke bare er oss som klĂžr oss i hodet over oljeprisen :sweat_smile:

3 Likes

Ja som jeg skrev i gÄr oljen lever litt sitt eget liv. Det var vel @Christian som nevnte det - resesjonsfrykten - som primÊr drivern. UnderstÞttet av tidvise svÊrt store crude bilds i USA.

Europa har vÊrt prisgitt en mild vinter, Þkonomisk tilbakegang og en effektiv evne til Ä spare pÄ gass. Om nevnte variabler snur - vinter, industri i normal drift - kan det bli krevende.
«Europa har med svÊrt hÞy kostnad klart Ä midlertidig legge om forsyningen med Þkt import fra verdensmarkedet. Men at russisk gass ikke lengre fÄr plass i Europa, betyr at markedsbalansen blir krevende fremover», heter det i rapporten (Chen linken).

Det er verdt Ă„ ligge merke til at Norge har Ăžkt gasseksporten l Tyskland med 10 % (Gassco, 2023) etter Ă„ redusert tilsvarende volum fra UK. Tror vi kan forvente oss mye, mere, av energi og industri samarbeidet med Tyskland i tiden som venter. I forbindelse med TFO tildelingen ligger jeg blant annet merke til at DEA Wintershall har mottatt forholdsvis flere lisenser enn tidligere


4 Likes

NĂ„ som lagrene bygges opp ganske heftig, hvorfor er man da overrasket over svakhet i oljeprisen?
Er det spesielle grunner for lagerbygging som er forbigÄende?

(huff
artikkel fra 2018 :sweat:)

1 Like

Det er ikke uvanlig med lagerbygging pĂ„ denne tiden av Ă„ret i USA. Avvikt fra foregĂ„ende Ă„r - bortsett fra 2020 - gir rom for vurdering. Fra mitt hold er det pĂ„fallende hvor lite oljen har reagert pĂ„ den amerikanske lagerbyggingen. PĂ„ den andre siden er det er globalt marked, selv om “tingenes tilstand” i USA er overfĂžrbar til verden ellers.

Årsaken til at jeg er usikker pĂ„ svakheten er for det meste knyttet til “joker nord” faktorene a) Kina og b) Russland.
a) Potensielt bidrar til mer forbruk.
b) produksjonsevnen rammes negativt som fĂžlge av sanksjoner. Forsterket av, eller forkledd i, et narrativ om Ă„ holde produksjonen nede.

2 Likes

Vet ikke helt hva som var poenget med artikkelen du postet. Du burde iallefall kommentert at dette var gamle planer som for lengst er skrotet.

1 Like