Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Ser ut som 1.desember støtten fra 2021 holdt. Whats next er neimen ikke godt å si noe om…

Edit: Skal man ta POA på ordet kjøper dem med begge hendene på nåværende nivåer. Bli spennende å se om SPR får fill.

Oljeprisen ned 5.3 %, USD opp 2.3%, oljepris ned 2.4% i NOK. (Det skal sies at dette ikke nødvendigvis hjelper selskaper som har mye utgifter i USD).

4 Likes

« Analysesjef for råvarer i SEB, Bjarne Schieldrop, forklarer at det har vært en kraftig vekst i spekulative posisjoner i markedet og at det foreløpig kommer mer olje ut av Russland enn mange hadde trodd»

At Russland har økt eksport tror jeg på. Oljeinntektene er en svært viktig kilde til finansieringen av krigføringen i Ukraina. I lys av sanksjoner og «price cap» til EU og øvrige aktører må tap i pris kompenseres for med økte volum. Det finnes likevel en grense for hvor mye Russland kan ta ut,

Proponenter for Sanksjonsregimet argumenterer for at volumene vil reduseres som følge av blant annet manglende tilgang på teknologi og nødvendig materiell for å opprettholde driften. Denne kjøper jeg ikke helt. Veldig store mengder hentes ut i Vest-Sibir vha land installasjoner. Selv om mye av teknologien er vestlig vil jeg tro Russlands oljeallianse både har kompetansen, teknologien og ressursene til å hjelpe en «venn». Dette er riktig nok bare en antagelse, som jeg ikke har undersøkt påliteligheten av rent empirisk.

For min egendel er spekulasjoner om Russiske oljevolum en snever årsaksforklaring bak oljeprisfallet. Jeg tror på et mer sammensatt bilde av faktorer…

BTD hos Buffet

Edit: Schieldrop er mer nyansert her

Altså, for vesten, så er det viktig med billig olje. Og at Russland tjener lite på oljen. Å stoppe russisk olje eksport er ikke forenlig med de to målene. Høy russisk produksjon med høye transportkostnader og lave marginer er perfekt.

Edit lave, ikke lange marginer :crazy_face:

2 Likes

Godt poeng. Målsetningen mot Russland har også endret seg noe underveis - Erkjennelsen av at Russiskolje må nå markedene kom sigende.

Svært mange internasjonale selskaper som gjennom JV opererte med Russiskeselskaper sanksjonerte seg selv og lå ned deres operasjoner i Russland kort tid etter 24.feb. Mange analytikere antok at russisk produksjon ville rammes av uttrekningen. Nå er produksjon rammet, men « Russian oil companies reorganizing their logistics and adapting to the sanctions, oil output slowly started to recover. In August 2022, oil production turned out to be higher than in August 2021, though according to Rosstat[7] (Federal Service for State Statistics) still approximately 4 percent below the prewar level. These numbers correspond with the IEA’s assessment[8] of August oil production in Russia at only 400,000–450,000 b/d below prewar levels».

3 Likes

Oljeprisene tar seg noe opp fredag | Finansavisen

– Saudi-nyhet fikk optimistene til å våkne

Et møte mellom Saudi-Arabia og Russland løfter stemningen i oljemarkedet.

3 Likes

Har en ide/håp om at dette kan utspille seg?

Ser ut som at 72 skal testes igjen. Amerikanerne lot seg ikke overbevise av møte mellom Saudi og Russland.

1 Like

Spørsmål fra en nybegynner. Hvor og hva handler dere? Med/uten giring? Long/short? Hva er mine muligheter igjennom Nordnet?

1 Like

Handler ofte bull/bear olje på nordnet når jeg handler olje. Er forskjellige giringer å velge i.

Nei, kan fort være den skal ta en test av 72 igjen, men er en dobbel bunn rett rundt der

1 Like

Dumt spørsmål sikkert, men disse kan handles 24/7?

New lows hele tiden veien her.

1 Like

Ingen dårlige spørsmål😉nei, kun mellom 08:15 og 20:00

1 Like

Selv for oljen å være er det store intradag bevegelser.

Det testes, vil 72 holde?

Det var vel Pareto som skrev i dagens Energy daily at opec følger med og sannsynligvis ikke vil foreta seg noe all den tid olje holder seg over 70

USA har vel ymtet om at de vil kjøpe olje til lagrene sine hvis oljen faller under 70$? De har jo god plass etter å ha solgt masse til 100$+.

Btw, dette var noe jeg hørte om for lenge siden. Vet ikke om det fortsatt er aktuelt.

The White House said in October it would buy back oil for the SPR when prices at or below about $67-$72 per barrel, a bit below where U.S. benchmark futures were trading on Friday at about $75.

“We’re gonna try to be nimble and flexible here,” the official said, adding that the department likes where prices are now for exploring buy-backs.

1 Like

Ifølge Pareto har ikke Biden administrasjonen det travelt med å kjøpe - jfr. Special President Coordinator of Global Infrastructure and Energy
Security

1 Like