Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

60 tallet nĂŠrmer seg raskt!

Ser ut som 1.desember stĂžtten fra 2021 holdt. Whats next er neimen ikke godt Ă„ si noe om


Edit: Skal man ta POA pÄ ordet kjÞper dem med begge hendene pÄ nÄvÊrende nivÄer. Bli spennende Ä se om SPR fÄr fill.

Oljeprisen ned 5.3 %, USD opp 2.3%, oljepris ned 2.4% i NOK. (Det skal sies at dette ikke nĂždvendigvis hjelper selskaper som har mye utgifter i USD).

4 Likes

« Analysesjef for rÄvarer i SEB, Bjarne Schieldrop, forklarer at det har vÊrt en kraftig vekst i spekulative posisjoner i markedet og at det forelÞpig kommer mer olje ut av Russland enn mange hadde trodd»

At Russland har Þkt eksport tror jeg pÄ. Oljeinntektene er en svÊrt viktig kilde til finansieringen av krigfÞringen i Ukraina. I lys av sanksjoner og «price cap» til EU og Þvrige aktÞrer mÄ tap i pris kompenseres for med Þkte volum. Det finnes likevel en grense for hvor mye Russland kan ta ut,

Proponenter for Sanksjonsregimet argumenterer for at volumene vil reduseres som fÞlge av blant annet manglende tilgang pÄ teknologi og nÞdvendig materiell for Ä opprettholde driften. Denne kjÞper jeg ikke helt. Veldig store mengder hentes ut i Vest-Sibir vha land installasjoner. Selv om mye av teknologien er vestlig vil jeg tro Russlands oljeallianse bÄde har kompetansen, teknologien og ressursene til Ä hjelpe en «venn». Dette er riktig nok bare en antagelse, som jeg ikke har undersÞkt pÄliteligheten av rent empirisk.

For min egendel er spekulasjoner om Russiske oljevolum en snever Ärsaksforklaring bak oljeprisfallet. Jeg tror pÄ et mer sammensatt bilde av faktorer


BTD hos Buffet

Edit: Schieldrop er mer nyansert her

AltsĂ„, for vesten, sĂ„ er det viktig med billig olje. Og at Russland tjener lite pĂ„ oljen. Å stoppe russisk olje eksport er ikke forenlig med de to mĂ„lene. HĂžy russisk produksjon med hĂžye transportkostnader og lave marginer er perfekt.

Edit lave, ikke lange marginer :crazy_face:

2 Likes

Godt poeng. MÄlsetningen mot Russland har ogsÄ endret seg noe underveis - Erkjennelsen av at Russiskolje mÄ nÄ markedene kom sigende.

SvĂŠrt mange internasjonale selskaper som gjennom JV opererte med Russiskeselskaper sanksjonerte seg selv og lĂ„ ned deres operasjoner i Russland kort tid etter 24.feb. Mange analytikere antok at russisk produksjon ville rammes av uttrekningen. NĂ„ er produksjon rammet, men « Russian oil companies reorganizing their logistics and adapting to the sanctions, oil output slowly started to recover. In August 2022, oil production turned out to be higher than in August 2021, though according to Rosstat[7] (Federal Service for State Statistics) still approximately 4 percent below the prewar level. These numbers correspond with the IEA’s assessment[8] of August oil production in Russia at only 400,000–450,000 b/d below prewar levels».

3 Likes

Oljeprisene tar seg noe opp fredag | Finansavisen

– Saudi-nyhet fikk optimistene til Ă„ vĂ„kne

Et mĂžte mellom Saudi-Arabia og Russland lĂžfter stemningen i oljemarkedet.

3 Likes


Har en ide/hÄp om at dette kan utspille seg?

Ser ut som at 72 skal testes igjen. Amerikanerne lot seg ikke overbevise av mĂžte mellom Saudi og Russland.

1 Like

SpÞrsmÄl fra en nybegynner. Hvor og hva handler dere? Med/uten giring? Long/short? Hva er mine muligheter igjennom Nordnet?

1 Like

Handler ofte bull/bear olje pÄ nordnet nÄr jeg handler olje. Er forskjellige giringer Ä velge i.

Nei, kan fort vĂŠre den skal ta en test av 72 igjen, men er en dobbel bunn rett rundt der

1 Like

Dumt spÞrsmÄl sikkert, men disse kan handles 24/7?

New lows hele tiden veien her.

1 Like

Ingen dĂ„rlige spĂžrsmĂ„l😉nei, kun mellom 08:15 og 20:00

1 Like

Selv for oljen Ă„ vĂŠre er det store intradag bevegelser.

Det testes, vil 72 holde?

Det var vel Pareto som skrev i dagens Energy daily at opec fĂžlger med og sannsynligvis ikke vil foreta seg noe all den tid olje holder seg over 70

USA har vel ymtet om at de vil kjĂžpe olje til lagrene sine hvis oljen faller under 70$? De har jo god plass etter Ă„ ha solgt masse til 100$+.

Btw, dette var noe jeg hĂžrte om for lenge siden. Vet ikke om det fortsatt er aktuelt.

The White House said in October it would buy back oil for the SPR when prices at or below about $67-$72 per barrel, a bit below where U.S. benchmark futures were trading on Friday at about $75.

“We’re gonna try to be nimble and flexible here,” the official said, adding that the department likes where prices are now for exploring buy-backs.

1 Like