Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

IfĂžlge Pareto har ikke Biden administrasjonen det travelt med Ă„ kjĂžpe - jfr. Special President Coordinator of Global Infrastructure and Energy
Security

1 Like

Bra for inflasjonen at oljen gÄr ned. MÄ bare ikke fÄ full frys i investeringene tenker jeg.

2 Likes

Det er en stygg spiral - «lave» oljepriser stimulerer ikke til voldsom capex. Som igjen pÄvirker balansen mellom tilbud og etterspÞrsel - strammer tilbudet - og driver oljeprisen opp. Der oljeprisen er nÄ og ser ut til Ä vÊre pÄ vei, frykter jeg ikke bom and bust. Tar man opec pÄ ordet er 90 usd en god mellompris.

Edit:
VedrÞrende full frys, og her er det mange ulike meninger. Flere peker pÄ redusert capex i usa pga oljepolitikken til Biden, oljeselskapene og drill vil etter mange Är uten fortjeneste betale gjeld og utbytte. Rystad peker pÄ det motsatte - at det drilles i det skjulte.

I Norge kjÞres det kun TFO runder - politisk sensitivt med nummererte konsesjonsrunde. TFO gir kun tilgang pÄ felt som allerede er oppdaget, men etterhvert for Ä opprettholde volum fra NKS mÄ nummererte konsesjonsrunder gjennomfÞres. PÄ den andre siden bestÄr nummerere konsesjoner av umodne felt hvor det tar lang tid fÞr fÞrste drÄpe med olje utvinnes. Hvem er villig til Ä ta en slik risiko i dag? Oljeprisen sÊrlig er dÞmt til Ä gÄ opp.

9 Likes

Commerzbank spÄr oljeopptur i andre halvÄr | Finansavisen

3 Likes

Konsensus av analytikerne peker i retningen du leder til @Hoven. Til og med Rystad.

1 Like

For at det skal kunne skje, sÄ mener jeg inflasjonen i USA mÄ fortsette Ä peke ned og renten gradvis settes ned. En myk landing hvor arbeidsledigheten ikke gÄr opp vesentlig.

Alternativet er at inflasjonen er stabilt hĂžy og at FED fortsetter Ă„ sette opp renten. PĂ„ et tidspunkt vil markedet knekke og etterspĂžrselen vil knekke, sammen med oljeprisen.

Utfra trenden jeg har sett pÄ, siden juni 2022, sÄ ligger USA an til ca 3,5% Ärlig inflasjon i juni 2023.

For alt jeg vet, sÄ kan den kinesiske Þkonomien spille en stÞrre rolle enn jeg gÄr ut i fra. Jeg har bare tenkt at USA styrer verdensÞkonomien


1 Like

Det er her mange variabler, men jeg stiller spÞrsmÄlstegn til hvorvidt inflasjonsbekjempning utelukkende har forankring i lav oljepris.

Variabler det kan pekes til er FED intrest-rates , oljepris ,inflasjon og naturligvis petrodollar - ingen av dem er uavhengig om mellom dem er det samvarians. Årsaken til at jeg stiller spĂžrsmĂ„lstegn er knyttet til perioden mellom finanskrisen og 2014
image


image
(Har ikke funnet en fiigur med sammenstilling av alle variablene )
Om en ligger figurene sammen, sÄ er det empirisk rom for bÄde lave renter, relativt lav inflasjon og relativt hÞy oljepris.

Dette er naturligvis bare en forenkling av variablene, det realistiske bildet mer komplisert . Forenklinger kan ogsÄ vris og diskuteres i svÊrt mange retninger, men er likevel nÞdvendig for Ä oppnÄ en form for forstÄelse , underforstÄtt at realiteten er for komplisert til Ä forstÄ i seg selv.

3 Likes

Oljeprisene fortsetter ned mandag morgen med bekymring for at Ăžkt risiko i den globale banksektoren kan fĂžre til en resesjon og dempe oljeetterspĂžrselen samtidig som dollar fortsetter Ă„ styrke seg.

-Markedsfokuset er pÄ gjeldende volatilitet i banksektoren og potensialet for ytterligere renteÞkninger fra Fed, sier rÄvareanalytiker Baden Moore i National Australia Bank til Reuters.

Goldman Sachs, som har vÊrt en av de mest bullish bankene pÄ utsikter til oljeprisene, har nedjustert sin prisprognose ettersom bekymringer rundt banksektoren og potensialet for resesjon oppveier en Þkning i etterspÞrselen fra Kina, melder Bloomberg News.

Goldmans analytikere ser nÄ at Brent-prisen nÄr 94 dollar pr fat for de neste 12 mÄnedene, og 97 dollar pr fat i andre halvdel av 2024, mot 100 dollar pr fat tidligere.

“Oljeprisene har stupt tross den kinesiske etterspĂžrselsboomen gitt bankstress, frykt for lavkonjunktur og en utvandring av investorstrĂžmmer,” skriver banken i et notat datert 18. mars. “Historisk, etter slike arrdannelseshendelser, gjenopprettes posisjonering og priser bare gradvis, spesielt priser langt ut pĂ„ kurven.”, skriver Goldman Sachs, ifĂžlge Bloomberg.

Brent-kontrakten for mai handles mandag morgen til 71,00 dollar pr fat, ned 1,97 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt til 72,11 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte fredag ettermiddag.

WTI-kontrakten for april handles mandag morgen til 65,61 dollar fat, ned 1,13 dollar pr fat fra forrige sluttnotering. Til sammenligning ble kontrakten omsatt til 65,88 dollar pr fat da Oslo BĂžrs stengte fredag ettermiddag.

Prisdifferansen mellom Brent-olje og WTI-olje for mai-levering er pÄ 5,81 dollar pr fat.

Ser ogsÄ BKR rapporterer +8 rigger i drift.

5 Likes

Det kan vĂŠre ein svĂŠrt bra kjĂžpsanledning no. Olje og oljeaksjar

3 Likes

Russland opprettholder kutt og det samme gjÞr etter alt Ä dÞmme opec ogsÄ - kan dette tolkes som dem er lei av «lav oljepris»?

3 Likes

Kompensering av markedsuro?:thinking:

1 Like
  • Som er en viktig Ă„rsak bak dagens oljepris.
1 Like

Massiv streik i Tyskland underveis – lammer transporttjenester og flyplasser

En av de stÞrste streikene pÄ flere tiÄr i Tyskland er underveis og rammer offentlig transport og flyplasser. Streiken kan lamme Europas stÞrste Þkonomi, som allerede lider under hÞy inflasjon.

BÄde fagforeningene og arbeidsgiverne har stÄtt hardt pÄ sine krav i timene fÞr streiken skulle starte. Fagforeningslederne hevdet at betydelige lÞnnsÞkninger vardreide seg om Ä overleve for tusenvis av arbeidere.

Arbeidsgiversiden karakteriserer kravene og den varslede streiken «fullstendig unÞdvendig».

Streikene, som startet like etter midnatt, er den siste i en serie av konflikter som har rammet store europeiske Þkonomier samtidig som at hÞye mat- og energipriser har pÄvirket levestandarden.

For millioner av arbeidere i Tyskland har det vĂŠrt en smertefull tilpasning ettersom kostnadene for alt fra smĂžr til husleie har Ăžkt etter Ă„r med ganske stabile priser, ifĂžlge Reuters.

– Det er en overlevelsessak for mange tusen ansatte Ă„ fĂ„ en betydelig lĂžnnsĂžkning, sa fagforeningsleder Frank Werneke, som representerer 2,5 millioner ansatte i fagforeningen Verdi, til Bild am Sonntag.

Fagforeningen krever en lÞnnsÞkning pÄ 10,5 %, som vil se lÞnnen Þke med minst 500 euro i mÄneden mÄned, mens EVG krever en Þkning pÄ 12 % eller minst 650 euro per mÄned.

Frankrike har ogsÄ vÊrt preget av en rekke streiker og protester siden januar etter at regjeringen forsÞkte Ä heve den statlige pensjonsalderen med to Är til 64.

EGV representerer 230.000 ansatte hos jernbaneselskapet Deutsche Bahn. Jernbaneselskapet sa sÞndag at streiken var «grunnlÞs og unÞdvendig». Arbeidsgiverne advarer ogsÄ om at hÞyere lÞnn for transportarbeidere vil fÞre til hÞyere priser og skatter for Ä dekke differansen.

EN oversikt fra hovedflyplassen i Frankfurt viser at nesten alt er kansellert mandag morgen.

1 Like

GĂ„r ikke god for inneholdet - har ikke hĂžrt ep ferdig enda.

2 Likes

Oljeeksporten fra Kurdistan er fremdeles stengt. ForelÞbig lagres mye av produksjonen pÄ tank, men det varer vel ikke evig om ikke Irak, Tyrkia og Kurdistan blir enige om en lÞsning. Det er mer enn 400 000 fat dagen, og sikkert en del av grunnen til at oljeprisen har hentet seg noe inn.

1 Like

Dette har nok en pÄvirkning pÄ oljeprisen, men i hvor stor grad stiller jeg spÞrs tegn ved. Blir bra for DNO om det kommer en snarlig avklaring her


1 Like

Hvor ser du oljen om 3 uker?
FĂžler det er en litt falsk Ăžkning dette? Var det alt styr med bankene? Stille fĂžr ny rufevĂŠr?

Ja, det utgjÞr vel mindre enn 0.5% av verdensproduksjonen, sÄ det driver ikke akkurat markedet alene. Men det kommer pÄ toppen av de andre bevegelsene, og jeg tror ikke det lÞser seg over natten. Det vil overraske meg om de fÄr ordnet opp fÞr de gÄr tom for tankkapasitet, og at de derfor blir nÞdt til Ä se pÄ midlertidig stenging. Jeg tror det blir snakk om tapt produksjon, ikke bare forsinket.

Som du nevner, for DNO har det stor betydning.

1 Like

Hvor oljeprisen ender om tre uker (tror jeg) er avhengig av makro, med sÊrdeleshet finansiell uro og resesjonsfrykten som dominerende faktorer. Det siste fallet tror jeg i stor grad var forÄrsaket av usikkerheten som oppstod i forbindelse med SVD (Bankene) og redselen for nÄr det lukter rÄttent sÄ er det mer en ett egg. HÞy grad av olje spekulering pekes ogsÄ pÄ av mange analytikere som en vesentlig Ärsak. Disse faktorene fremstÄr ogsÄ sÄpass sterk at fundamentale faktorer som tilbud-etterspÞrsel egentlig ikke ilegges sÊrlig med vekt. Det har ogsÄ vÊrt knyttet stor usikkerhet til om Russland eksporterer mer enn dem oppgir.

Betinget at makrousikkerheten lÞyner til sammenligning med de siste ukene sÄ blir jeg ikke overrasket om oljeprisen stiger. PÄ den andre siden er marginene smÄ og markedet nÞler ikke med Ä sende oljen ned. Kina viser derimot stÞrre evne til vekst enn forventet.

@aTinyHorse, tid er absolutt en faktor som du pĂ„peker. Har egentlig ikke tiltro til snarlig oppklaring iom. at disputten mellom Kurdistan og Irak har pĂ„gĂ„tt over flere Ă„r. PĂ„ den andre siden Ăžker det utenrikspolitiske presset pĂ„ Irak med stigende oljepris - en faktor som absolutt kan lĂžse opp i en “deadlocked” situasjon. Edit: Det kan vĂŠre verdt Ă„ fĂžlge med pĂ„ DNO prisen som indikator pĂ„ oppklaring av Irak vs. kurdistan situasjonen


1 Like
2 Likes