Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Skal sitte med 70% av portis i rigg i 3mnd nÄ. Tror det blir bra.

kraftige svingninger etter meldning om OPEC-kutt :thinking:

3 Likes
3 Likes

Mye av det samme her -

Opec tok virkelig innersvingen pÄ analytikerne og markedet med dette kuttet.

2 Likes

Opec+ viser at de ikke er fragmentert, og Ăžnsker en ledende rolle i markedet.
Det blir interessant Ă„ fĂžlge et evt konkret insentiv fra US etter dette utspillet. Nye “forlangende ord” vil neppe hjelpe, heller ikke ytterligere tapping fra SPR pĂ„ sikt, sĂ„ kansje en mer “positiv tone” til sine egne produsenter kan komme pĂ„ banen
 vi fĂ„r se.

Edit: vi vet at shale klanen ikke lar seg lure pÄ korte lovnader, men vil ha en lang horisont med forutsigbarhet, noe som ligger langt inne med dagens ledende styre med JB i fÞrersete. SÄ tenker at jeg tviler sterkt pÄ en u-sving av betydning


3 Likes

ingen “100 dollar fatet” Ă„ se her
 :thinking:

OPEC+ sitt pris-kutt har gitt den minste spreaden pÄ Brent og Urals siden 4. mars 2022, litt over en uke etter at krigen i Ukraina startet.

Prisforskjellen da Þkte hurtig, fra nivÄ 1-3$ til ca 35$, og lÄ pÄ ca 35 dollar til midten av august 2022, da den falt brÄtt til rett under 25 dollar. Der lÄ den frem til EU innfÞrte pristak pÄ Urals pÄ 60 dollar den 5. desember 2022. Da falt Urals under 60 dollar, og spreaden Þkte til over 30 dollar. I slutten av mars 2023 falt i spreaden til rett over 25 dollar.

Teknisk sett har prisforskjellen Brent vs Urals ligget pÄ 2 nivÄer etter starten av krigen; 35 og 25 dollar, og den minste forskjellen ble notert 11. november 2022, pÄ 22.56$.

Jeg tror at det fikk alarmen til Ä gÄ, og resulterte i EUs price cap, som ble innfÞrt 2022. Teknisk sett var det jo en pause i Þkningen i pris-differansen den 9. mars 2022, og den satte 25-dollar-nivÄet.

I dag har prisen pÄ Urals Þkt, og koster 64,65$ per fat, en pris vi ikke har sett siden fÞr EUs innfÞring av pristak den 5. desember 2022.

Med dagens pris pÄ Brent nÊrmer vi oss en prisforskjell pÄ 20 dollar, med fare for Ä falle under 20 dollar.
Jeg vil anta at OPEC+, og da spesielt Russland, er godt fornĂžyd med produksjonskuttet, og at det vil sementere OPEC+ ytterligere.

1 Like

Har ikkje fÄtt med meg dette

Et roligere MidtÞsten kan fÞre til litt lavere oljepris. Interessant med Kina som fredsmekler. FÄr dei til fredsavtale i Ukraina sÄ hadde det vÊrt stort.

Oljekutt vi fikk trur eg har sammenheng med at Joe Biden ikkje holdt «lÞfte» sitt om Ä kjÞpe tilbake olje pÄ 70. Ikkje at verden ser sÄ dÄrlig ut.

Antall ny aktive rigger roer seg. Flatter ut med ein liten nedgang.

image

2 Likes

Er noen rigger som flyttes pt, Det gir kanskje utslag pÄ tellingen, uten at jeg kjenner den i detalj. Er ellers ingenting som tyder pÄ mindre aktivitet for riggene.

Du fÄr svar pÄ det meste, pluss litt til her :slight_smile:

Kan vĂŠre greit Ă„ ta med at Urals er mer enn 1 pris og at spread fremdeles er vid vs brent

1 Like

Today’s news of a surprise cut by Saudi-led OPEC+ of a million barrels a day has caught everyone off guard and sent oil prices momentarily higher–but really there is less here that meets the eye. Russia already announced a 500,000 barrel cut to disguise its own production woes, so really Saudi Arabia is cutting just 500,000 barrels from their quota, against a backdrop of oil prices halving over the past year and uncertain demand. Even more importantly, most OPEC+ countries produce less than their quotas allow, so few real barrels will be lost from the market with just “on paper” cuts–not to mention steadily rising production from the other OPEC+ countries and ugly internal OPEC fractures. The only surefire consequence will be Saudi Arabia and Russia losing even more market share to dramatic production increases in other countries ranging from the U.S. and Canada to Brazil and Guyana.

Det argumenteres her for at oljekuttene delvis vil vĂŠre papirkutt og delvis erstattes av annen produksjon? SĂ„ de skal ikke ha noen stor effekt?

Du er klar over at du linker til en artikkel fra 3 april i Fortune?
Det er bare Ä se pÄ Brent-kursen fra 3 april og til i dag, for Ä se hvordan markedet faktisk har reagert pÄ kuttene fra 3 april.

For Þvrig er det ikke akkurat noen hemmelighet at flere land i OPEC/OPEC+ har hatt vansker med Ä fylle opp sine kvoter. SÄ nyheten om «papirkutt» er neppe noen nyhet.

1 Like

1 Like

sorry


3 Likes

economic groupthink

Klarer man ikke fjerne med en artikkel? :sweat_smile:

Kuttene kommer sĂ„vidt jeg vet i mai, sÄ 

1 Like