Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

EIA (wk ending 7 April)

Crude: 0.597M

Cushing: -0.409M

Gasoline: -0.331M

Distillates: -0.606M

1 Like

2 Likes

klok mann Ä fÞlge med pÄ om man interesserer seg for det totale bildet som skjer innen geografi,energi osv.

2 Likes

image

https://www.opec.org/opec_web/en/publications/338.htm

Baghdad, KRG take step towards resuming Iraq northern oil exports | Reuters

2 Likes

I problemet mellom Irak, Tyrkia, og Kurdistan er nÄ Irak og Kurdistan enige om at Tyrkia skal betale en bot og sÄ fungere som havn for oljen fra Kurdistan. Selv om det er et steg i riktig retning sÄ spÄr jeg at dette sirkuset fortsetter en stund til.

3 Likes

6 Likes

Det tappes
 fortsatt


Verd Ă„ lese.

https://www.realclearenergy.org/articles/2023/03/08/how_low_can_you_go_for_energy_were_already_there_885857.html

1 Like

Likevel sklir oljen.

1 Like

Frykten styrer kursen. Det vil si at lagrer som tĂžmmes og produksjon som kuttes ikke blir tatt hensyn til

1 Like

Ligger en forklaring i artikkelen.
Det interessante blir pÄ litt lengre sikt nÄr skepsisen slipper taket og hjulene igjen skal rulle i et normalt scenario


1 Like

Forklaringen i artikkelen er ikke dum. Jeg blir ikke imponert over artikkelforfatterens ordbruk “(
) men, nĂ„ er all oppgangen nesten borte” - hĂžres ut som prosateksten til en 12 Ă„ring. Samtidig nĂ„r man velger Ă„ leke med tallene pĂ„ denne mĂ„ten sĂ„ faller jeg av og klikker meg inn pĂ„ noe annet.

Personlig ser jeg et psykologisk spill hvor man prĂžver Ă„ underbygge frykten med tall og “fakta”, noe som blir et svĂŠrt spekulativt spill.
Virkeligheten vil ofte vise seg annerledes.

Trenden er ned, ikke tvil om det. Mulig den selges ned pÄ 70 tallet igjen?

4 Likes

Er olje fremdeles underinvestert? Ja. Er lagerstandene lave og synkende? Ja. Derfor har analytikerne spÄdd $100 olje helt siden olja faktisk var over $100.

Hva er grunnene til at vi likevel ikke har sett olja sÄ hÞyt siden i fjor sommer? Resesjonsfrykt, treg gjenoppstart i Kina, fri flyt av Russlands olje tross sanksjoner (profitten til Russland har fallt, volumet har ikke fallt). Jeg savner Ä lese om bear-caset for olje (selv om ganske mye av portefÞljen er i olje om dagen).

Du er veldig flink pÄ Ä supplere lenker @pleximus83 , om du hadde kommet over troverdige analyser som er bear olje hadde det ogsÄ vÊrt interessant.

2 Likes

:sweat_smile: snubler mye(bare) borti bull olje for tiden
det viktigste er Ä fÄ en rett oppfattelse av markedssituasjonen,-er tungt lastet opp i Oljeaksjer selv da jeg har opplevd gode argumenter for sterk oljepris fremover


4 Likes

API

Crude -6.083 million (-1.667 million exp.) !!!

Gasoline -1.919 million

Distillate +1.693 million

Cushing +465,000

4 Likes