Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

BWE, ca 20% (av det jeg har i enkeltaksjer).

Av produksjonsselskaper har jeg VAR og REI (NYSE) disse to tilsammen utgjĂžr ca 50% av portefĂžljen.

Gikk 75% inn i DNO rett fĂžr oljeledningstansen
 og solgte meg ut pĂ„ morgenen fĂžr oljefunnet i NordsjĂžen. Har aldri hatt mer «uflaks» pĂ„ timingen der. Sitter nĂ„ 75% i Panoro Energy og 25% cash.

3 Likes

OKEA som en ren oljeaksje. Ellers er jeg fullastet i oljeservice: PGS, TGS, Odfjell Drilling.

Inne i SCANA og BORR basert pÄ at de sÄ fine ut teknisk.

Crew Energy og Freehold Royalties

Mest AkerBP og noe midler i SOFF og cash til Nordnet olje bull/bear XX. Selger nok noe AKERBP og vekter opp i PGS og Shelf Drill.

3 Likes

Illustrativ graf som viser beholdningen i de strategiske oljelagrene i USA. Laveste nivÄ siden 1985, det var jeg ikke klar over.

3 Likes

I USA er det rekordlavt,mens i verdensbildet er det litt hĂžyere oljelagertall enn normalt
har jeg lest et sted,-derav den “lave” oljeprisen med litt krydret nervĂžsitet pĂ„ resesjon i Kina kanskje😅

2 Likes

Oljelagrene i USA er historisk lave, men nÄ som USA er nettoeksportÞr er det ingenting som forplikter dem til Ä holde sÄ store reserver. Og selv om de vil fylle opp igjen kan de fint bruke Ärevis pÄ det. Selv 300M fat er et stort lager for en eksportÞr.

Se forĂžvrig:

3 Likes

Litt samme tendens denne uken som foregÄende - bra trÞkk i oljen frem til API og EIA tall ( altsÄ vet ikke hva som skjer etter tallene denne uken). Registerer ogsÄ at rigg telling til BKR var ned foregÄende uke.

1 Like

#API #Crude #OOTT

Crude: +1.1319

Cushing: -2.34

Gasoline: -1.043

Distillate: +1.614

1 Like

Oljeprognoser fra HSBC: Ser ny «peak demand»

AnalysemiljÞet til den britiske storbanken HSBC kommer onsdag med nye prognoser for global oljeetterspÞrsel. Deres utregninger tilsier at oljeetterspÞrselstoppen, ofte referert til som «peak demand», kommer i andre halvdel av dette tiÄret. Den vil vÊre pÄ rundt 104 millioner fat per dag, ifÞlge HSBC.

Deretter tror de etterspÞrselen kan falle til rundt 70 millioner fat om dagen i 2050 og senere. Fallet vil i hovedsak komme i det markedet for lastebiler gÄr over til elektriske biler, ifÞlge analytikerne.

Anslagene i den nye rapporten er mer optimistiske til oljeetterspÞrselen pÄ kort sikt sammenlignet med den forrige rapporten, men analytikerne tror samtidig at etterspÞrselen vil falle raskere fra neste tiÄr og videre enn de tidligere har gjort.

3 Likes
2 Likes

Finger i lufta.

Mye i det korte bildet som taler mot oljen med kommende Ăžkonomiske utfordringer globalt.

Kan du vĂŠre snill Ă„ gjĂžrerede for hva du mener eksplisitt?

Helt generelt sÄ tror jeg nok oljen vil slite om en Þkonomisk nedgangstid biter seg fast. «Vil slite» avhenger dog av mange variabler. Til Ä begynne kan Saudi Arabias «commitment» til Ä forsvare oljeprisen trekkes frem som en faktor som taler for la oss si dagens oljeprisnivÄ- som er godt over snittpris 10, 20 Ärs intervall. En mot vekt til Saudi kan vÊre om Russland selger store volum pÄtross av offentlige uttalelser om kutt - da kan vi fÄ reprise februar-mars 2020. USA er ogsÄ en faktor, selv om jeg ikke tror deres produksjonskapasitet vil Þkt betydelig fÞr president bytte.

Ikke lett Ä si hvor oljen skal. Konsensus analytikere tar til orde for en noe sterkere oljepris i tiden som kommer - er det jeg forholder meg til. Mange av de samme analytikerne spÄdde derimot 130-150 usd pr fat kort tid etter 24.feb 2022.

Energi er en dyrebar ressurs som verden trenger. Jeg er nok mer av typen som tror pÄ sterke oljepris i tiden som kommer, men jeg har tatt mye feil med oljen det siste Äret.

5 Likes

Syntes oljen viser styrke nÄ. Tenker umiddelbart at det er BNP tallene fra andre kvartal i USA som stÄr bak skyvet oppover. Det kan derimot snu raskt. Noen andre betraktninger om oppsvinget i dag pÄ oljen?

1 Like

Edit: Vi har sett dette fÞr, men egeninteressen til Russland er for hÞy til Ä mane til tofrontskrig - Ukraina og oljekrig med Saudi. Jeg tror samarbeidet fortsetter, ingen produsenter er tjent med oljepris pÄ 30-tallet.

4 Likes

For Ä si det enkelt tror jeg lageroppbygging i Kina er bull, da jeg stoler pÄ at lageret bygges nÄ fordi de ikke forventer Ä kunne kjÞpe billigere olje i nÊr fremtid.

1 Like