Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Jeg tipper OPEC+ er ganske sÄ fornÞyd med utviklingen i oljeprisen, og at MBS i Saudi-Arabia fortsetter i samme spor.

Russisk Urals olje har ikke vÊrt hÞyere siden FØR EU sitt olje-pris-cap pÄ 60 dollar fatet tredde i kraft 5. desember 2022, nÊrmer seg 70 dollar, den prisen som etter sigende skal balansere det russiske statsbudsjettet.

Siste notering for Urals er 69,04$/fatet.

Konsekvensene av den utviklingen, tror jeg, er at man i vesten kommer Ä skru enda hardere til for Ä knekke en uÞnsket utvikling (bÄde dyr olje og at russerne fÄr for mye for oljen).

2 Likes

Oljen holder seg bra, selv om oljekorrelerte indekser vil jeg tro er offer for big tech.

2 Likes

StÞrste lagertrekk i API crude pÄ 40 Är !

-15,4 millioner fat
!!

Forventet -0,9 mill fat
Fasit -15,4 mill fat

7 Likes

Da gir kurs reaksjonen nÄ mot slutten mening. Holder prisen seg fint gjennom natten og tallene fra EIA ikke er voldsomt avvikende kan vi fÄ trÞkk pÄ OSE.

2 Likes

Hvilket oljeselskap har hÞyest olje andel pÄ Oslo BÞrs?

Av de store er Aker BP stĂžrst andel olje. Pleximus la ut tall samlet tidligere: Den store OLJE-trĂ„den 🛱 - #6527 av pleximus83

https://www.dn.no/energi/olje/usa/nadia-wiggen/de-amerikanske-oljelagrene-er-rekordlave-tror-ikke-vi-har-sett-bunnen/2-1-1494850?abtest=a

USA: OLJELAGRENE -17,0M FAT FORRIGE UKE (VENTET -1,4)

Oslo (Infront TDN Direkt): De amerikanske rÄoljelagrene falt med 17,0 millioner fat i forrige uke til 439,8 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA, onsdag.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre ned 1,4 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.




Dette vil nok sette fart pÄ oljen - selv om AAA degraderingen til USA antageligvis overskygger det meste nÄ.

Edit:
Stilig ! oljen har gÄtt fra backwardation til Contango pÄ noen timer.

1 Like

Yesterdays news

Med slik tall tror jeg USA og kina bunker opp pga krigsfrykt . Ser krigsaksjer holder seg meget bra i tumultene .

1 Like

USA trenger strengtatt, i motsetning til Kina, ikke Ä bunkre opp olje. Med status som netto eksportÞr har dem rikelig tilfÞrsel. NÄ har ikke jeg sett pÄ EIA rapporten med argunÊsÞyne enda, men interessant et det sÄ se hvordan oljen forbrukes og forsendes nÄ.

Biden har jo tappet lagrene en del,sÄ det er ikke umulig at de fyller opp nÄ.

Det blir interessant Ä se. Mange sÄkalte eksperter har argumentert imot spr refill pga. nettoeksportÞr rollen - som skiller dagens USA fra USA fÞr shale «revolusjonen». Spr er likevel et godt verktÞy til Ä dempe hÞy oljepris (kue amerikanske velgere).

Edit:
Backwardation er reetablert nÄr det gjelder olje spot vs. fremtidige leveranser. Det vil ikke forbause meg om OPEC eller OPEC + intervenerer om vi ser oljepris sub 80. Kanskje pÄ fredag allerede - ifm. Opec mÞte.

3 Likes

Olje=makt, skjer ikke at usa ikke kommer til Ä fylle opp lagrene igjen. Shale er dÞdende ogsÄ, sweetspots er borte, vipps sÄ blir de avhengig av import igjen.

Selv om jeg ogsÄ tror dem fyller oppigjen spr sÄ ser jeg ikke for meg at dette skjer umiddelbart. Kan ikke si meg enig i at shale er dÞdene - pt. lider USA oil av en ikke-vennlig president, hvor jeg tror shale igjen kan bli et stort problem for konkurrenten om selskapene fÞr rette insentiv til Ä Þke produksjon.

2 Likes

Vipps, sÄ var elbiler mainstream i USA, som i Norge.

Du vet de bruker cash i usa enda ja? SÄ vidt hÞrt om kort. Tror ikke det skjer pÄ et vipps, men kan skje med tid Ä stunder, Shale er nedadgÄende nÄ.

Er det det grĂžnne skiftet eller fra et ressurs perspektiv du argumenterer, og hva er tidspektivet du ligger til grunn i dine prognoser?

Det var et svar til Christian. Sier seg selv om de skal bytte ut dagens bilpark i usa med el sÄ vil dette ta lang tid, tiÄr, de mÄ for det fÞrste klare Ä skaffe seg nok mineraler, mÄ nok ned i dypet. Shale har peaket, sÄ argumentet er at det er ikke sikkert usa er nettoeksportÞr sÄ lenge, at de som den stÞrste Þkonomien ikke skal ha et oljelager i tilfellenkrise skal skje, krig etc
 er i mine Þyne utopi og egentlig ingen diskusjon. Det skjer bare ikke.