Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Er det slik at USA’s militære har separat petroleum reserve som er av ikke kjent kvantitet og holdt utenfor SPR regnskap?
USA’s militære er den største forbruker av drivstoff i verden: " The Department of Defense uses 4,600,000,000 US gallons (1.7×1010 L) of fuel annually, an average of 12,600,000 US gallons (48,000,000 L) of fuel per day" (fra Wiki)
Det tilsvarer 300 000 fat olje /dag = 110 000 000 fat /år.

At USA er en nettoeksportør i dag er uomtvistelig og omforent. Selv om eksport økningen gjennom 2022 var dels støttet av spr. Påstanden om at shale er på vei ned vil jeg hevde er delvis riktig, selv om data fra mai23 tyder på at produksjon nærmer seg topppunktet(U.S. Field Production of Crude Oil (Thousand Barrels per Day)). Spørsmålet om produksjonsnivået vil jeg argumentere for i større grad er befengt med politiske faktorer enn ressursmessige faktorer - underforstått at Biden gikk til valg mot Oil og har således gitt dem gode insentiv til å underminere Biden, ved å bla. holde tilbake på investeringer som i sin tur hemmer produksjonsevnen. Sistnevte kan også tenkes snur om en mer oljevennlig president velges. Mitt hoved poeng er at det er mange synspunkter og eventualiteter - absolutter blir fra et logisk perspektiv vanskelig med så mange variabler i spill.

1 Like

Ja da må det komme en president som gir totalt blanke i miljø og miljøkrav. Det er ikke lønnsomt nå, tar heller en avtale med Venezuela, go figure. Den gangen det var lønnsomt kunne man konstruere billige skit brønner uten å bevise at sementen var god (det er dyrt å logge). Da fikk de gass i drikkevannet). Og de fikk tømme brukt frack fluid i store åpne basseng. Uten sikring. Som siver ned i grunnen. De kunne også brønnteste ved å brenne gassen på site osv. Det var helt cowboy.

Equinor som fulgte interne sikkerhetsprosedyrer tilsvarende Nordsjøen selv om de var mer omfattende enn amerikansk lov klarte ikke å tjene penger på skifer selv da oljeprisen var over 110,-.
Poenget er at eneste måten å få ut olje billigere fra tett skifer enn porøs sandstein er å drite i miljøet. Oljen og gassen må jo sprenges ut.

Så mulig om Trump vinner da og han kjører cowboy utvinning.

2 Likes
2 Likes

Drev ikke Equinor med oljesand, ikke skifer? :stuck_out_tongue:

Skifer i usa ja

Da er bekjymringen i artikkelen dementert:
OLJE: SAUDI-ARABIA FORLENGER FRIVILLIG PRODUKSJONSKUTT MED EN MÅNED

Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi-Arabia forlenger perioden med frivillig oljeproduksjonskutt på 1 million fat pr dag med ytterligere en måned til å inkludere september.

Det melder det statlige nyhetsbyrået SPA torsdag, ifølge Reuters.

Byrået viser til en myndighetskilde som sier at kuttet kan bli forlenget, eller forlenget og gjort dypere

……

1 Like

OLJE: RUSSLAND BEGRENSER PRODUKSJONEN OGSÅ I SEPTEMBER

Oslo (Infront TDN Direkt): Russland følger Saudi-Arabia og begrenser produksjonen av råolje også i september, ifølge internasjonale medier.

Alexander Novak, visestatsminister, har uttalt at Russland foretar en frivillig begrensning på 300.000 fat pr dag i september. I august var reduksjonen på 500.000 fat pr dag.

1 Like

Us oil er et dynamisk spill med mange brikker, denne artikkelen synliggjør hovedsakene. Man ser også hvordan dette markedets tilpassningsevne fungerer.

Verd å lese.

2 Likes
2 Likes

Bra artikkel!

Fra en ting til en annen, oljeprisen har tatt igjen fallet - så og si. Av oljeselskapene jeg følger på OSE syntes jeg Akerbp svekket seg urettmessig mye - ser fram til fortsettelsen.

1 Like

Blir interessant å følge utviklingen fremover, spillet er i sving.
Personlig tror jeg på en hyggelig utvikling om man er tålmodig.
Solgte VAR da det ble for fristende med nok et selskap i Permian VTLE (vital Energy) som har vært på radaren en periode. skulle gjerne deltatt på OB, men sitter da igjen med NOL som også er spennende i rigg sektoren.

1 Like






10 Likes

Marginene er små her, veien fra Ukrainske droner nær havna til en midlertidig stans i oljehavna kan være kort. Det er snakk om voldsomme volumer med strandet olje om det skulle skje noe.

4 Likes

Nesten litt rart at det ikkje er større pris hopp.
2% av verdens oljeleveranse kommer her fra.

Bra slagside

1 Like

Fordi ukraina ikke angriper oljetankere?

1 Like

1,8 mboe i følge Tv2 eller 600kboe i følge oilprice.com - Ukrainian Drones Target Russian Ship At Major Oil Export Terminal | OilPrice.com

Nedgangen fortsetter. Fortsatt opp sammenlignet med 2022 - https://rigcount.bakerhughes.com/

Jeg følger ikke tank nøye - noen her på tråden som har oversikt over om tankratene ble påvirket av hendelsene i Svartehavet?

2 Likes

Vel viss dette stemmer så ja.

Sig er olje/kjemikaler tanker.

No har ikkje eg heller tru på Ukraina angriper oljetanker men kanskje kai anlegg og oljeindustri om dei får muligheten.

Ship SIG (Oil/Chemical Tanker) Registered in Russia - Vessel details, Current position and Voyage information - IMO 9735335, MMSI 273340190, Call Sign UDKP

5 Likes

1 Like





2 Likes