Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

At USA er en nettoeksportÞr i dag er uomtvistelig og omforent. Selv om eksport Þkningen gjennom 2022 var dels stÞttet av spr. PÄstanden om at shale er pÄ vei ned vil jeg hevde er delvis riktig, selv om data fra mai23 tyder pÄ at produksjon nÊrmer seg topppunktet(U.S. Field Production of Crude Oil (Thousand Barrels per Day)). SpÞrsmÄlet om produksjonsnivÄet vil jeg argumentere for i stÞrre grad er befengt med politiske faktorer enn ressursmessige faktorer - underforstÄtt at Biden gikk til valg mot Oil og har sÄledes gitt dem gode insentiv til Ä underminere Biden, ved Ä bla. holde tilbake pÄ investeringer som i sin tur hemmer produksjonsevnen. Sistnevte kan ogsÄ tenkes snur om en mer oljevennlig president velges. Mitt hoved poeng er at det er mange synspunkter og eventualiteter - absolutter blir fra et logisk perspektiv vanskelig med sÄ mange variabler i spill.

1 Like

Ja da mÄ det komme en president som gir totalt blanke i miljÞ og miljÞkrav. Det er ikke lÞnnsomt nÄ, tar heller en avtale med Venezuela, go figure. Den gangen det var lÞnnsomt kunne man konstruere billige skit brÞnner uten Ä bevise at sementen var god (det er dyrt Ä logge). Da fikk de gass i drikkevannet). Og de fikk tÞmme brukt frack fluid i store Äpne basseng. Uten sikring. Som siver ned i grunnen. De kunne ogsÄ brÞnnteste ved Ä brenne gassen pÄ site osv. Det var helt cowboy.

Equinor som fulgte interne sikkerhetsprosedyrer tilsvarende NordsjÞen selv om de var mer omfattende enn amerikansk lov klarte ikke Ä tjene penger pÄ skifer selv da oljeprisen var over 110,-.
Poenget er at eneste mÄten Ä fÄ ut olje billigere fra tett skifer enn porÞs sandstein er Ä drite i miljÞet. Oljen og gassen mÄ jo sprenges ut.

SĂ„ mulig om Trump vinner da og han kjĂžrer cowboy utvinning.

2 Likes
2 Likes

Drev ikke Equinor med oljesand, ikke skifer? :stuck_out_tongue:

Skifer i usa ja

Da er bekjymringen i artikkelen dementert:
OLJE: SAUDI-ARABIA FORLENGER FRIVILLIG PRODUKSJONSKUTT MED EN MÅNED

Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi-Arabia forlenger perioden med frivillig oljeproduksjonskutt pÄ 1 million fat pr dag med ytterligere en mÄned til Ä inkludere september.

Det melder det statlige nyhetsbyrÄet SPA torsdag, ifÞlge Reuters.

ByrÄet viser til en myndighetskilde som sier at kuttet kan bli forlenget, eller forlenget og gjort dypere

1 Like

OLJE: RUSSLAND BEGRENSER PRODUKSJONEN OGSÅ I SEPTEMBER

Oslo (Infront TDN Direkt): Russland fÞlger Saudi-Arabia og begrenser produksjonen av rÄolje ogsÄ i september, ifÞlge internasjonale medier.

Alexander Novak, visestatsminister, har uttalt at Russland foretar en frivillig begrensning pÄ 300.000 fat pr dag i september. I august var reduksjonen pÄ 500.000 fat pr dag.

1 Like

Us oil er et dynamisk spill med mange brikker, denne artikkelen synliggjÞr hovedsakene. Man ser ogsÄ hvordan dette markedets tilpassningsevne fungerer.

Verd Ă„ lese.

2 Likes
2 Likes

Bra artikkel!

Fra en ting til en annen, oljeprisen har tatt igjen fallet - sÄ og si. Av oljeselskapene jeg fÞlger pÄ OSE syntes jeg Akerbp svekket seg urettmessig mye - ser fram til fortsettelsen.

1 Like

Blir interessant Ă„ fĂžlge utviklingen fremover, spillet er i sving.
Personlig tror jeg pÄ en hyggelig utvikling om man er tÄlmodig.
Solgte VAR da det ble for fristende med nok et selskap i Permian VTLE (vital Energy) som har vÊrt pÄ radaren en periode. skulle gjerne deltatt pÄ OB, men sitter da igjen med NOL som ogsÄ er spennende i rigg sektoren.

1 Like

10 Likes

Marginene er smÄ her, veien fra Ukrainske droner nÊr havna til en midlertidig stans i oljehavna kan vÊre kort. Det er snakk om voldsomme volumer med strandet olje om det skulle skje noe.

4 Likes

Nesten litt rart at det ikkje er stĂžrre pris hopp.
2% av verdens oljeleveranse kommer her fra.

Bra slagside

1 Like

Fordi ukraina ikke angriper oljetankere?

1 Like

1,8 mboe i fĂžlge Tv2 eller 600kboe i fĂžlge oilprice.com - Ukrainian Drones Target Russian Ship At Major Oil Export Terminal | OilPrice.com

Nedgangen fortsetter. Fortsatt opp sammenlignet med 2022 - https://rigcount.bakerhughes.com/

Jeg fÞlger ikke tank nÞye - noen her pÄ trÄden som har oversikt over om tankratene ble pÄvirket av hendelsene i Svartehavet?

2 Likes

Vel viss dette stemmer sÄ ja.

Sig er olje/kjemikaler tanker.

No har ikkje eg heller tru pÄ Ukraina angriper oljetanker men kanskje kai anlegg og oljeindustri om dei fÄr muligheten.

Ship SIG (Oil/Chemical Tanker) Registered in Russia - Vessel details, Current position and Voyage information - IMO 9735335, MMSI 273340190, Call Sign UDKP

5 Likes

1 Like

2 Likes

Jeg tviler sterkt pÄ at Ukraina bevisst kommer til Ä gÄ etter oljeterminaler eller rÄoljetankere. En produkttanker pÄ vei til en okkupert region er noe helt annet.

Grunnen til at jeg likevel impliserte at dette er skummelt er nĂŠrheten mellom militĂŠrt relevante mĂ„l og oljeindustrien. Alt som kreves er at Ukraina bommer litt, eller at Russland plasserer militĂŠre mĂ„l nĂŠr oljeterminaler, eller at Russland tar en avgjĂžrelse om Ă„ stenge ned eksport noen dager som “straff” for at Ukraina angriper marinebasene, osv. Det er mange scenarier som kan lede til at olje-eksporten blir pĂ„virket. Noen sprengte tross alt Nord-stream, sĂ„ viljen til Ă„ rĂžre energi-infrastruktur er til stede hos minst Ă©n part.

3 Likes