Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

EIA (wk ending 11 Aug)

Crude: -5.960M

Cushing: -0.837M

Gasoline: -0.261M

Distillates: 0.296M

Hva ser vi på disse grafene? Produksjon Vs riggaktivitet?

ja,ser ut som de nå midlertidligt klarer å holde effektiviteten oppe uten å ha like mange operative rigger i operasjon…

Underlig dette. Ducs er fortsatt synkende.

Hva skjer med oljeprisen og usa? Fed eller noe sånt…

Hmm… Trodde man virkelig måtte drille for å holde trøkket oppe… Blir spennende å se. Har en eierpost i NorAm derfor jeg bet meg merke i dette… Takker for forklaringen

…lurer meg på om jeg ikke leste om et større prosjekt som var påbegyndt i produksjon nylig…og at anntall rigger går ned pga kostnadsinflasjon som ikke gjør brønner lønnsomme…

Dette forklarer ikke hvorfor volumet er såpass høyt. Pussig at volum og antall rigger divergerer.

jo,men dette må da være midlertidlige hendelser uavhengige av hverandre,-noe vi sjeldent observerer.

…mener jeg. :man_shrugging:

Enig. De tropiske stormene er vel rett rundt hjørnet.

Edit:

Årsaken er kunnskap. Effektivitet går opp jo meir erfaring dei får.
Dermed klarer ein å bore brønnene slik at dei blir meir effektive sjølv om dei beste brønnene/plassene er tatt.

Utvikling går fremover. DUC trur eg ikkje blir noen problem.

2 Likes

Oslo (Infront TDN Direkt): Brent-oljen er ned om lag 1,3 dollar fatet siden stengetid på Oslo Børs onsdag. Bekymringer om at avtagende vekst i Kina og ytterligere amerikanske renteøkninger vil svekke drivstoffetterspørselen i verdens to største økonomier tynger sentimentet, påpeker Reuters.

“Bekymringer knyttet til Kinas økonomi og bredere risk-off-sentiment på Wall Street presset ned oljeprisene, samtidig som den amerikanske dollaren har utviklet seg sterkt”, forklarer Tina Teng i CMC Markets, ifølge Reuters.

Og det blir også det viktigste å følge med på fremover:

“Markedsaktører vil følge nøye med på økonomiske data fra Kina og regjerings politiske bevegelser, i tillegg til amerikanske oljelagerdata, ettersom oljeprodusenter i landet kan begynne å øke produksjonen for å ta markedsandeler etter produksjonskutt fra Opec±gruppen”, legger Teng til.

Tapte betalinger på investeringsprodukter fra et ledende kinesisk investeringsfirma og et fall i boligprisene har bidratt til bekymring for at Kinas stadig dypere krise i eiendomssektoren kveler det lille momentet økonomien har igjen, skriver Reuters.

Rentereferatet fra Federal Reserves juli-møte som ble publisert onsdag, bidrar også til å tynge oljeprisene, ettersom referatet viste at tjenestepersoner i sentralbanken ikke ga sterke indikasjoner om å pause renteøkningene ettersom de fortsatte å prioritere kampen mot inflasjonen.

Ellers viste statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkfløy, EIA, onsdag ettermiddag at amerikanske råoljelagrene falt med 6 millioner fat i forrige uke til 439,7 millioner fat. Bensinlagrene falt 0,3 millioner fat i forrige uke mot ventet 1,3 millioner fat.

Amerikanske råoljelagre har falt til det laveste nivået siden januar etter å ha falt i fire av de siste fem ukene, noterer Bloomberg News.

“Oljemarkedet har ikke klart å unnslippe markedsbekymringer etter en rekke svakere enn ventet kinesisk makrodata denne uken. Men vi er fortsatt konstruktive til oljepriser, gitt forventningen om at fundamentale forhold vil fortsette å stramme inn på grunn av pågående forsyningskutt fra Opec+”, sier råvarestrateg Warren Patterson i ING, ifølge Bloomberg News.

1 Like

U.S. Baker Hughes rigg count 18 August 2023
Count total 642 -12 since 11 August 2023
-120 since 19 August 2022

https://rigcount.bakerhughes.com/

enorm forskjell :astonished:

image

4 Likes

The API said US crude stocks dropped by 2.4 mb last week. Ahead of the EIA Weekly report due later today, consensus expectations are 3.0 mb crude draw, 0.5 mb gasoline draw and a 0.7 mb build for distillates.

Regner med det er Kina som tynger.

Edit:

Hode skulder formasjon ?

image

Hva vil kommende golden-cross ha å si? Er ikke dette et kraftig kjøpssignal? Og er ikke olja ganske teknisk om dagen?

1 Like

Jo det har du retti - GC. På den andre siden har man Kina som langt i fra leverer iht. forventningen post-covid. Syntes selv oljen har vært langt i fra predikativ over en lang periode. D