Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Kort forklart, finnes grenser for hvor mye oljen kan falle. Eneste slik jeg ser det er at Kinas Ăžkonomi stopper fullstendig opp.

3 Likes

Det kan man si, men det er svĂŠrt store volum i reservekapasitet om noen vil ha mer ut i markedet.

Endel om olje fom halveis omtrent. Det er bare noen betraktninger.

1 Like

EIA (wk ending 18 August)

Crude: -6.135M

Cushing: -3.133M

Gasoline: 1.467M

Distillates: 0.945M

1 Like

Konge. Bra draw

Skulle dette skje sÄ vil vel Þkonomien knekke. Hvordan skal man klare Ä fÄ ned inflasjonen med en oljepris godt over 100 dollar?

Er jo allerede hÞye energipriser som gir et sterkt driv pÄ prisveksten i den globale Þkonomien. NÄr eneste inngrepet man har er hÞyere og hÞyere renter sÄ mÄ det jo knekke til slutt.

Hva tenker dere?

2 Likes

Saudi Arabia will likely roll over 1 mln bpd cut into October, analysts say | Reuters

1 Like

Selv tror jeg ikke 120 usd er sannsynlig uten en type geopolitisk trigger. Saudi har ogsÄ mye pÄ lur om oljen Launcher. NÄr det gjelder inflasjon sÄ kjÞper ikke helt at oljeprisen mÄ voldsomt ned.

3 Likes

Ja trolig, kanskje eskalering av krig eller flere sabotasjer etc. Noe som pÄvirker oljedistribusjonen.

Okei, har du noen argumenter? Merk at jeg mente ikke ned fra dagens nivÄer men ned fra en evt pris pÄ over 100.

Blir ikke sÊrlig diskusjon pÄ oljetrÄden hvis man bare skal si seg enig/uenig.

1 Like

Baserer meg utelukkende pÄ historiske data. Oljepris vs inflasjon.

Enig i at en oljepris pÄ 120$ ville skade Þkonomien betydelig. Men det finnes betydelig kapasitet som blir drivverdig ved oljepris over 100$ slik at en eventuell tur over det nivÄet vil vÊre kortvarig, uansett hva opec gjÞr. Og Opec-kuttene er ikke tilfeldige, Saudi vil maksimere profitt, de vil ikke fremprovosere resesjon. 120$ virker derfor relativt utrolig.

1 Like

Veldig mye mer sannsynlig med 60 enn 120 med tanke pÄ muligheten for en liten resesjon.

vis oss gjerne din kalkulering pÄ den sannsynligheten :relieved:

1 Like

AltsÄ, jeg tror pÄ en resesjon mellom 6 og 18 mÄneder. Trenger rett og slett at oljen ikke rekker Ä komme opp i 120 fÞr det knekker


1 Like

Noen som bommet pÄ volumet i salgsordren?

Fra Fas morgen rapport

Torsdag morgen handles oljeprisene noe hĂžyere enn da Oslo BĂžrs stengte onsdag ettermiddag. Et fat nordsjĂžolje handles for 83,03 dollar, opp 0,08 prosent, mens WTI-oljen omsettes for 78,65 dollar, opp 0,2 prosent.

– Selv om markedet fortsatt er moderat underforsynt fortsetter etterspĂžrselsbekymringene Ă„ tynge prisene, sier Robbie Fraser, leder i Global Research & Analytics, i Schneider Electric.

Videre melder Reuters onsdag kveld at USA utarbeider et forslag som vil lette sanksjonene mot Venezuelas oljesektor, slik at flere selskaper og land kan importere rÄolje. Forbeholdet er at den sÞramerikanske nasjonen beveger seg mot et fritt og rettferdig presidentvalg.

Ellers rettes fokuset mot Jackson Hole-konferansen som begynner senere torsdag."

Venuzuela kan bidra til Ă„ forklare oljebevegelsene siste dager - som om det trolig er noe tid fĂžr denne oljenkommer til markedet


1 Like

StÄlbull for tank dersom det materialiserer seg fÞr 2026/2027.

Noen som vet hvor Venezuelansk olje typisk fraktes nÄr den ikke er sanksjonert?

1 Like

Usikker, hvilken type blend oljen (lett/tung/sur) er sier nok noe om kjĂžperen.

Venezuela er typisk tung og sur, og jeg mener amerikanske raffinerier typisk har hatt kapasitet for Ă„ behandle slik olje.

Usa overrasker

2 Likes

Siste dager og utviklingen bÊrer likhetstrekk med perioden da oljen ble drevet ned pÄ 70 tallet. Har tanken streifet flere?

1 Like