Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Blir ingen morsom uke dersom denne analysen slÄr til, hva sier vÄre egne eksperter pÄ TA?
https://finance.yahoo.com/news/crude-oil-price-forecast-crude-161754302.html

Tror denne vil begynne Ă„ sette sine spor for alvor!

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-24/russia-s-dirty-oil-crisis-is-worse-than-almost-anyone-predicted?fbclid=IwAR2dTT1al-dvU-IGU2MRP7k20NHY7UBDKqzZLjBSKhX6hUoM9hHNLEXgNxw

All exchange-traded crude oil and product prices fell sharply Thursday. Investors, many of
which are into several asset classes, reacted to a drop for equities at the S&P 500. This
again was due to fear of lower economic growth ahead, caused by the US-China trade
conflict and rising MidEast tensions.

Another concern was reports of rising crude oil stock levels in 2019. However, half of that is
Chinese buying for strategic storage, the rest is US volumes that do not find export outlets.

The physical North Sea market stays tight, partly due to a need to replace the Russian Urals
crude that were contaminated with chlorides in late April. Europe imports more than 1 mb/d
of US light crudes, partly to make up for maintenance at the Ekofisk field in June. The US
will have to export more than 3 mb/d to keep their stock levels flat ahead.

SÄ om ikke Trump lÞser handelskrigen med Kina vil oljeprisen fortsette nedover. Skulle den lÞse seg vil olja gÄ opp? for da vil kineserne igjen spekulere og laste opp strategisk i olje? Mangelen pÄ olje etter den forurensende oljen russerne leverte vil ikke skape tomrom nok i markedet for oljen Kineserne sluttet Ä kjÞpe?

Ikke glem IMO2020 som snart ogsÄ bÞr gjÞre seg gjeldende.

ja som vil fÞre til at raffineriene mÄ gjÞre om rÄoljen til Lettolje? sÄ det vil vÊre for mye rÄolje som ikke vil bli solgt i markedet men som mÄ innom raffineriene fÞrst? SÄ de blir vinnerne inkludert de som mÄ bruke Lettoljen til skip og andre ting?

Det er forskjellige typer rÄolje de to vanligste er:
Brent Blend - NordsjĂžolje
West Texas Intermediate (WTI).

Med IMO 2020 kan det bli hĂžyere etterspĂžrsel etter olje, spesielt olje som har mindre innhold av svovel. (Gitt alt annet likt vil etterspĂžrselen etter olje Ăžke, men det er mange faktorer som pĂ„virker oljeprisen, bĂ„de makro og geopolitisk eksempelvis). Dette blir omtalt som Sweet Crude og inneholder under 0.5% svovel. Olje med hĂžyere innhold av svovel krever mer raffinering. Sour Crude er en betegnelse pĂ„ olje som inneholder mer enn 0.5% svovel. NordsjĂžoljen inneholder ca. 0.37-0.4% svovel, og er egnet godt for Ă„ destillere til marine gassolje. NordsjĂžoljen er dog “tyngre” enn f. eks WTI.

I tillegg vil skip uten scrubber mÄtte brenne drivstoff med lavere innhold av svovel som f. eks marine gassolje, mens de tidligere har kunnet brenne tungolje. Tungolje er som avfall Ä regne fra destilleringsprosessen. Det vil derfor kunne oppstÄ en spreadutgang (en fagterminologi for at prisforskjellen mellom to produkter Þker. Spreadinngang er det motsatte) mellom marine gassolje og tungolje. De som har installert scrubber kan fortsette Ä kjÞre pÄ tungolje, som er ventet Ä falle i verdi fordi 70% av den kommersielle handelsflÄten vil gÄ over pÄ marine gassolje.

Med en spread pĂ„ $450-$500 sĂ„ vil eksempelvis rederier med scrubber fĂ„ en ekstrem konkurransefordel mot rederier som ikke har installert scrubber. Innenfor spotmarkedet i rĂ„oljetransport blir rederiene kompensert for drivstofforbruk, rederier med lavt drivstoff forbruk vil derfor kunne bli kompensert mer enn det de forbrenner, hvilket vil kunne skape god inntjening og Ăžkt skraping av eldre tonnasje. Tankmarkedet kan derfor potensielt gĂ„ “bananas”.

Eksempel:

Historisk Spread:
image

Dette vil ogsÄ gjÞre at raffineriene vil kunne fÄ veldig gode marginer. Det er stor forskjell fra Ä selge tungolje med rabatt, til Ä kunne ta en premium for destillerte produkter.

Om man Ăžnsker Ă„ posisjonere seg i oljeselskaper kan det derfor tenkes at man bĂžr velge de som produserer olje med en lavere grad av svovel.

Olje fra Johan Sverdrup f. eks inneholder ca. 0.8% svovel. -
Info Johan Sverdrup

1 Like

Jeg er ingen ekspert, jeg har dog noen tanker. Begynner vi pÄ stÞrste timeframe (mÄned), sÄ kan det se ut som et EQ pattern. GÄr vi nedover til ukes timeframe, sÄ har vi nÄ mistet opptrenden. Dette vil da si at vi pÄ sikt mest sannsynlig skal ned til mellom 50-54 omrÄdet en plass for Ä forsÞke Ä finne en ny stÞtte i mÄneds timeframe. Kortsiktig (1-3 uker) sÄ er det sannsynlig at vi skal opp Ä teste bruddet/trendlinja, men de neste 2-5 mnd ser ganske rÞde ut rent teknisk. Vi fÄr ta en dag av gangen :slight_smile:

1 Like

Nye tanker om oljen?
Ønsker ikkje Ä sjÄ den under ca 51. Det vil vÊre svakhet i mitt syn.

1 Like

reagerte pÄ kommentar om kursutvikling fra Dagens NÊringsliv idag


“skaper verdens stþrste boligriggselskap”

“Aksjen rett i véret
”

fakta:omsetning i aksjen er i skrivende stund pÄ 509 519 kroner! :sweat_smile:

1 Like

Fallet kom kjappere enn jeg hadde sett for meg. Kortsiktig sÄ er vi ganske strukket til nedsiden, sÄ jeg vil tro det er meget sannsynlig at vi fÄr en bounce opp mot 56 nivÄ etter hvert. Bears har full kontroll helt til den daglige trenden brytes (forelÞpig ved 60kr, men kan fort bli lavere), PÄ nedsiden er det mye stÞtte rundt 51 som du nevner. PÄ sikt sÄ ser jeg for meg at bunnen settes rundt 50 nivÄ ila sommeren/hÞsten, og at vi er i ferd med Ä forme et stort equilibrium som kommer til Ä bryte en av veien kanskje ved slutten av Äret, eller i 2020.

1 Like

Da har vi vÊrt ned pÄ 51.20

image

Totale petroleumslagre steg med 22,4 millioner fat i lĂžpet av uken, noe som ifĂžlge Bloomberg er det stĂžrste hoppet siden 1990.

Leste for noen Ă„r siden noen meget interessante betraktninger vedrĂžrende peakoil/peak demand

Ja
 Hva som sto i de da?

Hva er grunnen til at dere fokuserer pÄ WTI og ikke Brent?

Ble en flushout ned hit idag ja, pÄ allerede tÞyde nivÄer. Det positive er at vi har bouncet ganske brukbart, og det pÄ helt riktig sted. Kommer til Ä lete etter en potensiell bunnformasjon utover i times-timeframe, og da muligens en inverted hode skulder formasjon jeg tenker kan formes mot starten av neste uke. Stresser dog ikke inngang, siden vi ennÄ ikke har begynt Ä snu times trenden. Jo bedre bouncen blir etter fallet idag, jo stÞrre blir den potensielle oppgangen ved brudd opp av en kommende formasjon, sÄ her kan det komme muligheter for en fin trade :slight_smile:

Jeg gjorde det pgr kredittboblen og pÄvirkningen oljeprisen i USA kan ha pÄ deres Þkonomi som sprer seg utover.
Har liksom ett hÄndfast tall fra Goldman Sachs pÄ 50$ for USA. Har ikke noe lignende for Brent, pluss den gÄr bredere og ikke pÄ en sÄ stor og viktig Þkonomi.
Akkurat nÄ styrer USA alle andre markeder, sÄ om oljen drar ned USA. GÄr resten ned.

1 Like

Litt tilfeldig for min del i og med at de formes omtrent identisk, men brent har noen rare gap i investing av en eller annen grunn. En annen ting er at crude (WTI) ogsÄ har gitt meg litt tydeligere signaler(pÄ indikatoren jeg bruker for Ä analysere) pÄ analysene mine enn det brent har.

1 Like

Se her ja.

Da mÄ ihvertfall denne kompis gjengen stramme inn!

1 Like

Falih said the kingdom was pumping 700,000 bpd below its 10.311 million bpd target, implying output of about 9.60 million bpd. “We of course want to drive inventories down,” he said.

In earlier comments, the minister had said he was unwilling to engage in a race to boost oil output to compensate for lower prices, saying a return to the situation that led to the price crash of 2014-2015 would be unacceptable.

1 Like