Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Denne artikkelen belyser svakheten med Rystad prognosen og styrke betraktningen til Wiggen og CFO Aker.

Edit: Kina er stengt hele uken og opec møte i morgen. Bull olje x15🤔

3 Likes

Disse skiferoljeprodusenten skjønner at Saudi-Arabia sitter med gode kort, når Saudi-Arabia har skaffet seg et ekstra produksjonspotensiale i oljeproduksjon på snart 3 millioner fat. De vet at Saudi-Arabia kommer til å åpne alle sluser når disse produsentene har gjort investeringen, og skal begynne å høste fruktene.
Dessuten er det vel ikke 100% risikofrie investeringer, selv med stabil høy oljepris, kanskje de beste feltene allerede er funnet, ikke sikkert det er indrefileten er det som er igjen.

3 Likes

Godt poeng. Det kan samtidig legges vekt på Bidens offensive anti-petro politikk, samt naturligvis all usikkerhet og der tilhørende finansiell risiko som følger av grønnomstilling

1 Like
  • Nedgangen i oljepriser har veldig lite å gjøre med fundamentale forhold, og alt å gjøre med stigende statsrenter og en sterkere amerikansk dollar. Jeg tror fortsatt oljen har litt rom til å bevege seg høyere. I bunn og grunn ser det konstruktivt ut, sier råvarestrateg Warren Patterson i ING Groep*
2 Likes
1 Like

Litt om olje i dag. Syntespunktene til Trygve er alltid spot om.

Denne gav litt mer mening etter dagens podcast

Oljeprisene er lite endret onsdag i forkant av ministermøte i Opec+ samt ukentlige offisielle lagertall fra USA senere i dag.

Opec+ forventes å holde produksjonspolitikken uendret når de møtes på onsdag, etter at medlemmene Saudi-Arabia og Russland forlenget produksjonskuttene til slutten av året.

– Den nylige reverseringen i oljeprisene kan også være en grunn for at kartellet velger å holde produksjonspolicyen uendret ved dagens møte, sier ANZ-analytikere, ifølge Reuters.

Ifølge en Reuters undersøkelse forventes Saudi-Arabia å heve sin offisielle salgspris for Arab Light råolje til Asia for femte måned på rad ettersom markedsdeltagerne forventer at forsyningene av medium sur råolje vil forbli stramme.

Imidlertid pågår forhandlingene fortsatt for å starte opp oljeeksport gjennom oljerørledningen mellom Irak og Tyrkia, sier en irakisk tjenesteperson til Reuters, en dag etter at Tyrkia sa at eksporten ville starte opp igjen denne uken.

3 Likes

Saudi-Arabia fortsetter frivillig produksjonskutt
Saudi-Arabia fortsetter sitt frivillige produksjonskutt, skriver landets energidepartement i en pressemelding onsdag.

Det frivillige produksjonskuttet er på én million fat dagen, og vil vare fra og med november til desember i år, heter det i meldingen.

Kuttet har pågått siden juni i år, og som senere ble utvidet til desember 2023.

Produksjonskuttet innebærer at landet vil kutte produksjonen med ni millioner fat per dag i perioden november til desember.

2 Likes

Russland vil holde oljeeksporten på 300.000 fat per dag ut desember

Russland vil holde oljeeksporten 300.000 fat per dag under baselinjen ut desember.

Det sier visestatsminister Alexander Novak onsdag, ifølge Reuters.

I april besluttet Russland å kutte oljeproduksjonen i landet med 500.000 fat per dag til utgangen av 2024.

Russland vil i november ta en avgjørelse om produksjonskuttene skal økes eller reduseres, skriver Reuters.

– Neste måned vil en markedsanalyse bli gjennomført for å ta en beslutning om å enten øke eller redusere produksjonskuttet. Dette er i tillegg til den frivillige reduksjonen annonsert av Russland i april, som vil vare til utgangen av desember 2024, sier han.

3 Likes

Ser API rapporterte -4,2M crude stock i går.

2 Likes

Nedre del av trendkanalen - prøver meg på en Bull Olje X15

2 Likes

Ganske heftig bensin oppbygging. Forklarer delvis hvorfor oljen har surnet.

1 Like

Gir jo ingen mening at oljen synker så mye? Hva er så bearish med us rapporten? Er det Covid i Kina som trekker ned i tillegg?

Det har vært gevinstsikring siden toppen forrige uke. Husker ikke kilden, med hedge funds ol. har begynt å sikre gevinst. I tillegg har USD steget mye siste tid.

Hva prøver jeg å si her, makro (usikkerhet til økonomisk uføre) har skap et salgspress hvor høye bensin lagre gir en forvarsel på mindre olje til raffineriene? Fundamentalt med hensyn til tilbudssiden så forstår jeg din argumentasjon @Richardames. På den andre siden og som vi har sett så ofte tidligere, så gir markedet bang i det fundamentale tidvis. Vet ikke om det er demand destruction på 90–100 usd, mange som babler om det. Ikke bra om oljen kommer for lavt heller - da får vi ekstreme priser på sikt…

Edit: uttalelse fra profesjonelle:

Jeg antar det her er snakk om bensin « Det var en svært bearishrapport. Dette er ikke hele verden, men for øyeblikket er det det vi har å gå etter, sier oljeanalytikeren».

3 Likes

skjønte ikke den artikkelen, hva var det som var så bearish med rapporten? Står jo ikke noe om det.

2 Likes

Jeg tror det er bensin build på 6 m fat det vises til, selv om det ikke nevnes spesifikt

2 Likes

Nå tar det litt av her. Virker nesten litt fremprovosert. Forundrer meg ikke om det kommer ett eller annet fra OPEC eller Russland om trenden fortsetter.

1 Like

Er nok psykologien som styrer nå

2 Likes

Siste støt fra US for å få ned oljeprisen?

2 Likes

Rentene skremmer markedet. Alt annet peker egentlig mot en høyere oljepris.

3 Likes