Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Er ikke verre enn det

1 Like

Ekstremt bearish sier Schieldrop. Vet ikke hva han mener, - betalingsmur i artikkelen - som pÄpekt allerede jeg antar det er bensin.

1 Like

Ekstremt bearish

NÄ rammes imidlertid oljemarkedet av en bÞlge av gevinstsikring fra investorene, og onsdag skapte ferske lagertall fra USA priskollaps. Amerikanske bensinlagre steg med 6,5 millioner fat i uken som endte 29. september, sammenlignet med en lagerbygging pÄ 1 million fat uken fÞr. Bensinlagrene er nÄ 1 prosent over femÄrssnittet pÄ denne tiden av Äret.

I skrivende stund er oljeprisen ned 5 prosent til 86 dollar fatet – 8 dollar lavere enn for en uke siden.

– Det var en ekstremt bearish datapakke, konkluderer rĂ„varesjef Bjarne Schieldrop i SEB.

Han forklarer at den rÄdende hypotesen har vÊrt at oljemarkedet er i underskudd. NÄr lagertall fra USA tyder pÄ det motsatte, sÄr det tvil om balansen mellom tilbud og etterspÞrsel globalt.

– PĂ„ det punktet har Saudi-Arabia vĂŠrt tydelige. De har ikke kuttet produksjonen for Ă„ drive oljeprisen til over 100 dollar fatet, men fordi de er usikre pĂ„ etterspĂžrselen. Mange har kjĂžpt olje i troen pĂ„ at Saudi vil dra prisen opp til 100 og 110 dollar, og leve glade dager, men det har kommet mĂžrke skyer i horisonten pĂ„ hvordan investorene ser pĂ„ verden, sier Schieldrop, og utdyper:

– Federal Reserve skal ikke kutte renten sĂ„ fort likevel, investorene begynner Ă„ bli bekymret for Ăžkonomien og etterspĂžrsel, og nĂ„ fĂ„r man denne oljedatapakken fra USA i fleisen.

Dette blir avgjĂžrende

I sine prognoser estimerer Schieldrop at oljeprisen vil ligge pÄ 85 dollar fatet i fjerde kvartal.

– Vi tror renteĂžkningene som har pĂ„gĂ„tt i halvannet Ă„r er en brems, boligmarkedet i Kina vakler pĂ„ kanten, og Ăžkonomien gĂ„r ikke sĂ„ veldig bra. Men vi tror Saudi har kontroll.

BĂ„de Saudi-Arabia og Russland var onsdag ute og bekreftet at produksjonskuttene de har drevet med siden i sommer vil fortsette ut Ă„ret.

Utviklingen i Kina blir viktig Ă„ fĂžlge med for oljeinvestorer fremover, mener Schieldrop

– Det er fryktelig avgjĂžrende hva som skjer med Kina. Der skal man alltid fĂžlge med. De har stĂ„tt for 40 prosent av konsumveksten av olje i mange Ă„r. Det er mye ukjent territorie nĂ„r det gjelder Kina nĂ„.

1 Like

Brent-oljeprisen handles litt hÞyere torsdag siden forrige sluttnotering, men falt over 5 dollar pr fat pÄ onsdag. Fallet kom etter at amerikanske lagertall viste den svakeste sesongmessige etterspÞrselen etter bensin pÄ 25 Är og en liten Þkning i rÄoljelagrene ved lagringsknutepunktet Cushing, Oklahoma.

Onsdag kom det ogsÄ kunngjÞringer fra Saudi-Arabia og Russland om at deres frivillige produksjonskutt vil forbli pÄ plass gjennom slutten av Äret. I tillegg anbefalte en komite i Opec+ ingen endringer i produksjonspolicyen.

-Fokuset er i ferd med Ä skifte fra forsyningsstramhet til etterspÞrselsbekymringer. Vi kan fortsatt fÄ oppgang i oljeprisene i fjerde kvartal drevet av bekymringer for et tilbudsunderskudd, men inn i 2024, kan bekymringer for resesjon bli hÞyere og begrense oppgangen, sier Charu Chanana, markedsstrateg i Saxo Capital Markets, ifÞlge Bloomberg News.

Analytikere i Citi skriver i et notat at oljerallyet er reversert ettersom obligasjonsmarkeder har signalisert Ăžkonomisk svakhet, og amerikanske bensinetterspĂžrsel fortsetter Ă„ henge etter.

Statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflÞy, EIA, viste onsdag at de amerikanske rÄoljelagrene falt med 2,2 millioner fat i forrige uke til 414,1 millioner fat. PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre ned 0,4 millioner fat, ifÞlge Trading Economics. Videre viste tallene at bensinlagrene steg med 6,5 millioner fat mot ventet 0,2 millioner fat.

(TDN direkte)

1 Like

3 Likes

For dem som interesserer seg i hvordan USA klarer Ä opprettholde hÞy produksjon til tross av avtagende DUCs og riggcount, sÄ ligger det én forklaring i podcasten her. Snakkes en del om det fra 10-20 min.

Transkripsjon kommer av podden kommer


OMMENTAR: BRENT-OLJE NED CA. USD 1,2/FAT SIDEN STENGETID PÅ OSLO BØRS

Oslo (Infront TDN Direkt): Oljeprisene ligger an til den stÞrste ukentlige nedgangen siden mars. Siden stengetid pÄ Oslo BÞrs torsdag er oljeprisene ned 1,2 dollar pr fat. Bekymringer for et kraftig fall i bensinetterspÞrselen har tynget oljemarkedet denne uken i tillegg til en styrket dollar og stigende obligasjonsrenter som har tynget rÄvarer generelt.

Oljen mistet terreng denne uken etter at den ukentlige EIA-rapporten signaliserte svakt amerikansk bensinforbruk, samt viste oppgang i bensinlagre. Dette har fĂžrt til en debatt om hvorvidt en tidligere prisoppgang Ăždela etterspĂžrselen etter produktet, selv om Goldman Sachs sier at bekymringene er overdrevne, skriver Bloomberg News.

-Nedgangen i etterspÞrsel etter bensin er forstÄelig, gitt at inflasjonen begynner Ä tÊre pÄ folks Þkonomi. Men oljeprisen kommer til Ä forbli volatilt ut fÞrste kvartal, ettersom tilbudet er stramt, sier Vishnu Varathan, sjef for Þkonomi og strategi i Asia i Mizuho Bank, ifÞlge Bloomberg.

National Australia Bank skriver i et notat ifĂžlge Reuters at den nylige prisnedgangen er midlertidig og at de venter et underskudd i markedet dette kvartalet.

“Vi tror at nĂ„r markedene begynner Ă„ fokusere pĂ„ fallende globale oljelagre, vil Brent-oljefutures sannsynligvis sakte krype tilbake opp over 90 dollar fatet,” skriver Commonwealth Bank of Australia i et notat pĂ„ fredag.

Fokuset i dag rettes mot den mÄnedlige jobbrapporten fra USA pÄ fredag for tegn pÄ hvor sterk den amerikanske Þkonomien faktisk er.

“Jobbtallene, amerikansk inflasjon og kinesiske makrotall neste uke vil vĂŠre avgjĂžrende for oljeprisens utvikling. En sterk Ăžkonomi kan pĂ„ kort sikt vĂŠre et positivt tegn for etterspĂžrselen etter olje,” sier Tina Teng, analytiker i CMC Markets, ifĂžlge Reuters.

1 Like

Hva tenker folk her om videre utvikling av oljeprisen? Oljen har falt mye siste uken, sÄ jeg tror pÄ en kortsiktig rekyl neste uke.

2 Likes

Gikk pÄ en smell hin dagen - prÞver pÄ nytt:
image

1 Like

Volatilitet er hÞy. Tror prisen skal opp. Se pÄ jobbtallene ifra USA.

5 Likes

Eg fann denne litt interessant for dei som orker Ă„ lese.

https://www.eia.gov/petroleum/weekly/archive/2023/231004/includes/analysis_print.php

3 Likes

Er olje dyrt, normalt eller billig?
Vel her er den i forhold til gull. Og da ser den ganske normalt priset.
I 2008 var den ned pÄ 6 tallet.

Grafen gÄr opp = oljen billigere.
Grafe gÄr ned = dyrere olje.

Fra 1999 til 2020.
Mellom 2000 og 2008 er den mest mellom 8 og 13
Mellom 2008 og 2014 er den mest mellom 12 og 20
Mellom 2015 og 2020 er den mest mellom 20 og 30

2020 til 2.okt.23
Grafen i okt pÄ 21

Fra 2000 har gull gÄtt opp 600% og olje med 300%

Her er link:
https://www.longtermtrends.net/gold-to-oil-ratio/

3 Likes

Bo-enheten jeg er i nÄ ble kjÞpt i 2003, mens fÞrste inntreden i bolig- og jobbmarkedet skjedde 1999/98.

Min netto mÄnedslÞnn nÄ kjÞper omtrent like mange /marginalt flere liter bensin som da jeg startet i jobbmarkedet, og boligen jeg eier pt er verdt, i norske kroner og justert for oppgraderinger, ganske nÞyaktig det samme, mÄlt i unser med gull, som for 20 Är siden. Tross en voldsom nominell verdiÞkning.

Min tolkning av dette er at gull ikke er dyrt eller billig, ei heller bolig.
Derimot har kjÞpekraften min gÄtt voldsomt ned, tross at jeg ikke har spesielt dÄrlig lÞnn nÄr jeg orienterer meg i samfunnet.

Konklusjonen er er folks lÞnninger er dritt dÄrlige.

For det er ogsÄ slik at, i norske kroner sÄ kunne jeg kjÞpe 3 ganger sÄ mange gullmynter pÄ en netto ÄrslÞnn i 1999 som jeg kan i 2023.

Et lite “paradoks” som gir et hint er at arbeidsledigheten holder seg lav, tross at det er dyr-tid for folk flest, og bĂžrsen holder seg oppe, noe som tyder pĂ„ at marginene holder seg.

Jeg vil tenke at en forklaring kan vĂŠre at etterspĂžrselen etter arbeidskraft er veldig hĂžy fordi den er veldig billig.

11 Likes

Den norske kronen har svekket seg kraftig, fra Ă„ kanskje ha vĂŠrt litt overvurdert?

2 Likes

Stjeler disse fra @hummels pÄ TGS trÄden.

6 Likes

Slenger pÄ denne ogsÄ

Many people asked me if the Hamas attacks on Israel will have an impact on oil prices. As the Levant is not a large oil producing region, it is unlikely to impact oil supply in the short term. And therefore one should not expect a large oil price spike in the coming days. But it could eventually have an impact on supply and prices. Global oil inventories are low, and the Saudi and Russian production cuts will lead to more inventories draws over the next few months. The market will eventually have to beg for more Saudi supply, which I believe, will not happen sub $110 Brent. Now, over the last 6 months we have seen a very large increase in Iranian supply due to weak enforcement of sanctions. As Iran is also behind Hamas’ attacks on Israel, there is a good probability that the US administration will start enforcing those sanctions on Iranian oil exports more tightly. That would further tighten the oil market. Also the probability that this will lead to direct conflict with Iran is not zero.
https://twitter.com/AndurandPierre/status/1710725270636818536

5 Likes

Iran er jo landet som har kompensert for Saudi-Arabia og Russland sine oljekutt, med USAs stilletiende samtykke

Iran’s Oil Exports Have Soared During Quiet Diplomacy With U.S.

The U.S. curbed actions targeting Tehran’s energy exports in run-up to detainee release

Updated Sept. 20, 2023 2:07 pm ET

SÄ jeg tror at oljeprisen ogsÄ pÄ kort sikt kan bli pÄvirket, og svaret fÄr vi pÄ mandag.

1 Like

Hvis det er slik at Hamas har fÄtt hjelp fra Iran, sÄ er det verdt Ä bite seg merke i at Israel lenge har hintet om et angrep pÄ Iran.
Israel har aldri «vendt det andre kinnet til», det har alltid vÊrt «Þye for Þye og tann for tann», og kanskje litt til.
Hamas sitt angrep har rammet sivile israelere, og kan i omfang, gitt Israel stÞrrelse, bli sett pÄ i Israel som et «nine-eleven-moment».
Et israelsk angrep pÄ Iran vil pÄvirke oljeprisen, og tanken om at det kan skje tror jeg ogsÄ vil pÄvirke oljeprisen. My two cents.

4 Likes

Mer: “hele munnen for en tann.” ikke litt til.

1 Like