Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Jeg sliter med Ä komme meg ut av dem. MM bare forsvinner og du mÄ betale 3-5% spread for Ä komme ut.

Jeg er noob sÄ mÄ prÞve og feile litt.

1 Like

Ser mot Iran etter Hamas-angrepet pĂ„ Israel: – SpĂžrsmĂ„let er hva man tĂžr Ă„ gjĂžre | DN

https://x.com/SpeakerMcCarthy/status/1710725449087586764?s=20

image
https://www.youtube.com/shorts/RMLTmkbmRDs?feature=share

Fra DN artikkelen til @Hoven “SpĂžrsmĂ„let er om det blir en politisk reaksjon, i form av for eksempel ytterligere kutt i produksjonen eller eksporten. Vi vet at Russland stĂžtter Iran, og man kan lage et scenario der fĂžrstnevnte kutter kraftig i eksporten og fĂ„r Iran med pĂ„ notene. Det vil kunne gi en kraftig negativ utvikling i form av hĂžyere oljepris”,
MĂ„ legge til at Russland har sterke insentiv for en eskalering mellom Israel og Palestina. Dette kan bidra til Ă„ binde hendene til USA en smule og flytte noe av fokuset bort fra Ukraina. Hvorvidt Russland sammen Iran (og Saudi) vil presse oljeprisen hĂžyere kan man spekulere i, men tenker selv dette ikke er Ăžnskelig, feks. pga. demand destruction.

Var ikkje klar over Iran hadde produksjon pÄ 3,1 m.

Er det noen her som har produksjon, eksport og reservekapasitet til alle dei forskjelige land?

Har denne men den men viser kun produksjon og konsum : Frequently Asked Questions (FAQs) - U.S. Energy Information Administration (EIA)

“”
Irans oljeproduksjon nÄdde 3,1 millioner fat per dag i august, det hÞyeste nivÄet siden amerikanske sanksjoner ble gjeninnfÞrt hÞsten 2018 etter at Trump-administrasjonen trakk seg fra den iranske atomavtalen.
“”

Sikkert ikke helt up to date

4 Likes

Takker.
Med reservekapasitet tenkte eg pÄ reserveproduksjon.

Venezuela sin reserve er eg sterkt uenig i. hehe
 Den er alt for dyr

Mangler en dimensjon; pris pr produksjonsenhet


1 Like

Hvorfor oppgir eia USA sin produksjon til 20m?


https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-products/imports-and-exports.php


Ok.
Det er gas/kondensat som er med i 20m

image

1 Like

Mener jeg regnet pÄ at produksjonen idag veier opp for at de ikke kan tappe SPR i all evighet. SÄ det er nok primÊrt OPEC som styrer prisen opp


Saudi-Arabia og Russland vil diskutere situasjonen i oljemarkedet som fĂžlge av konflikten i Israel

Saudi-Arabia og Russland vil diskutere situasjonen i oljemarkedet onsdag som fĂžlge av konflikten mellom Israel og Hamas.

Det skriver Reuters onsdag. Russlands visepresident Alexander Novak og Saudi-Arabias energiminister Abdulaziz bin Salman mĂžtes i Moskva onsdag for en energikonferanse.

– Vi vil diskutere det. Hendelser som dette i verden kan pĂ„ flere mĂ„ter pĂ„virke konsumpsjonen av energiressurser, sa Novak til journalister.

Russland president Vladimir Putin vil snakke pÄ konferansen senere onsdag.

:sweat_smile: eller :sweat:

1 Like

Exxon Mobil kjĂžper Pioneer for nesten 60 mrd. dollar
Den amerikanske oljegiganten Exxon Mobil kunngjorde onsdag ettermiddag norsk tid at det har kommet til enighet om Ă„ kjĂžpe Pioneer Natural Resources for 59,5 mrd. dollar.

Transaksjonen er ifÞlge Bloomberg det stÞrste oppkjÞpet Exxon har gjennomfÞrt pÄ mer enn to tiÄr.

Exxon betaler 253 dollar per aksje med oppgjĂžr kun i aksjer.

Dersom sammenslÄingen gÄr gjennom vil Exxon bli den desidert stÞrste aktÞren i Permian Basin, som er det stÞrste oljeproduserende feltet i USA.

Exxon vil ha en produksjon pÄ nesten 4,5 millioner fat olje per dag, som er 50 prosent mer enn nestemann pÄ listen.

5 Likes

Putin: Opec±avtalen vil sannsynligvis fortsette

Opec±avtalen om Ä kutte rÄoljetilbudet vil sannsynligvis fortsette, sier den russiske presidenten Vladimir Putin onsdag, ifÞlge Reuters.

Putin sier at prisen kunne ha falt under 50 dollar pr fat uten de koordinerte produksjonskuttene og at Moskva vil fortsette Ă„ samarbeide med Riyadh.

1 Like

Crude: +12.940M

Cushing: -0.547M

Gasoline: +3.645M

Distillates: -3.535M

1 Like

Du verden, hvilken crude build

1 Like
2 Likes