Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Fortsatt ganske mye gasoline bygging. Understreker en bearish outlook som ble avtegnet forrige uke. Overraskende store crude build, men det kan vÊre det stÄr noe i notene som kan vÊre verdt Ä kikke pÄ.

1 Like

Olje: IEA ser Ăžkende risiko, klar til Ă„ handle om nĂždvendig

1 min

Infront TDN Direkt / E24

DEL

Kraftig Þkning i geopolitisk risiko i MidtÞsten, en region som stÄr for mer enn en tredjedel av verdens oljehandel til havs, har gjort oljemarkedene nervÞse. IEA vil fortsette Ä overvÄke oljemarkedet nÞye og, som alltid, stÄ klar til Ä handle om nÞdvendig for Ä sikre at markedene forblir tilstrekkelig forsynt.

Det skriver Det internasjonale energibyrÄet (IEA) i sin mÄnedsrapport for oktober torsdag.

IEA viser til at angrepet pĂ„ Israel 7. oktober fikk tradere til Ă„ prise inn en risikopremie pĂ„ 3–4 dollar fatet da markedene Ă„pnet. Prisene har siden stabilisert seg. Selv om det ikke har vĂŠrt noen direkte pĂ„virkning pĂ„ fysisk tilfĂžrsel, vil markedene forbli spent ettersom krisen utvikler seg fremover, pĂ„pekes det.

Imidlertid fortsetter veksten i Kina, India og Brasil Ä stÞtte den anslÄtte globale oljeetterspÞrselsveksten for i Är pÄ rundt 2,3 millioner fat pr. dag, hvor Kina stÄr for 77 prosent av veksten. Global oljeetterspÞrselsvekst er ventet Ä avta til 900.000 fat pr. dag i 2024.

Global tilbudsvekst i Är og neste, pÄ henholdsvis 1,5 og 1,7 millioner fat pr. dag domineres av produsenter utenfor OPEC+. Frivillige produksjonskutt forventes Ä holde oljemarkedet i underskudd, ettersom OPEC+ kan komme til Ä produsere 1,3 millioner fat pr. dag mindre enn det anslÄtte nivÄet for et balansert markedet i fjerde kvartal 2023.

Hvis de ekstra kuttene blir trukket tilbake i januar, kan balansen skifte til overskudd, noe som ville bidra til Ă„ fylle opp tĂžmte lagre.

I august falt de observerte globale lagre med 63,9 millioner fat, hvor rÄolje var ned med massive 102,3 millioner fat, skriver IEA.

MidtÞsten-konflikten er full av usikkerhet, og hendelsene utvikler seg raskt. Med en bakteppe med stramt balanserte oljemarkeder, som IEA har forventet en stund, vil oppmerksomheten forbli fokusert pÄ risikoer for regionens oljestrÞmmer.

“IEA vil fortsette Ă„ overvĂ„ke oljemarkedet nĂžye og, som alltid, stĂ„ klar til Ă„ handle om nĂždvendig for Ă„ sikre at markedene forblir tilstrekkelig forsynt”, skriver IEA i rapporten.

2 Likes

Det er jo litt.

1 Like

Rapporterer EIA noe annet enn APi eller ser vi nÄ vekten av IEAs rapport? Kanskje sÄgar noe geopolitisk - volatile tider.

Edit: Eureka - Inflasjonstallene i usa.

17:05|TDN Direkt

Amerikanske oljelagre steg mer enn ventet

De amerikanske rÄoljelagrene steg med 10,2 millioner fat i forrige uke til 424,2 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA, torsdag.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre opp 0,5 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.

Tallene fra API tirsdag kveld viste en oppgang i rÄoljelagrene pÄ 12,9 millioner fat forrige uke.

1 Like

Interessant utvikling nÄ og tatt i betraktning av rÄvarelagertallene undres jeg noe over driveren til oppgangen. Det er stor sett bare bÊsj fra Kina, men sÄ har man det som kan utvikle seg til Ä bli en skikkelig hengemyr i MidtÞsten.

Ja, litt underlig at olja stiger tilnĂŠrmet 4%, med de lagertalla i gĂ„r, og “build” pĂ„ over 10k fat.

(PĂ„ tross av urolighetene i midtĂžsten)

1 Like

Mangedobling av oljeprisen, haha, yeah right.

3 Likes

Ikke Ă„ tro, slik ikke Ă„ tro som Hamas / Hezbollah 



 jeg tror Israel bomber Iran


1 Like

Olja er i skrivende stund ca $90, mangedobling impliserer over $270.

Ja, det finnes betydelig oppsiderisiko i oljeprisen knyttet til realpolitikk. Nei, en mangedobling er fullstendig useriÞst, og jeg nekter Ä gi e24 klikk pÄ den overskriften for Ä lese hva resonementet eventuelt er.

4 Likes

« Dersom USA skjerper sanksjonene mot Irans oljeeksport vil landets oljeforsyning trolig falle markant. Samtidig melder Wall Street Journal at Saudi-Arabia vil legge de USA-stÞttede planene om Ä normalisere bÄndene med Israel pÄ is, i lys av den pÄgÄende og stadig eskalerende konflikten.

Det kan ha implikasjoner pÄ oljeproduksjonen ettersom Saudi-Arabia tidligere har fortalt Det hvite hus at de neste Är er villige Ä Þke oljeproduksjonen, som et ledd i Ä sikre en avtale med Israel med USA som stÞttespiller»

Dette var nytt.

3 Likes

Mangedobling hÞres jo useriÞst ut. Som ved kursmÄlene til analytikerne ligger jeg ikke stor vekt pÄ konkrete prediksjoner knyttet til tall av slik kompleksitet. Disse artiklene (edit: og naturligvis situasjonen artiklene bygger innholdet pÄ) maler likevel et dystert bilde, i verste fall. Involvering Iran og potensielt Suez i tillegg. Da blir det god oljepris og tankrater.

2 Likes

For tankrater rent spesifikt er jeg mer ambivalent. Stenging av Suez kan gi skyhĂžye tankrater. Men redusert eksport fra Persiagulfen samtidig som Suez forblir Ă„pen burde gi lavere rater.

Det er ikke Egypt jeg fĂžrst og fremst ser for meg vil blande seg inn frivillig, men de kan jo bli dratt inn i krigshandlinger.

3 Likes

Jeg la ikke inn redusert eksport fra PG som en forutsetning i betraktningen om shipping. I det tilfellet Suez blir rammet forutsetter jeg nesten at Saudi Þker output pga sving produsent rollen. Men det er nÄ bare famling i mÞrket hva gjelder vurdering. Terminalene er om jeg ikke husker feil lokalisert geografisk utilgjengelig fra krigshandlinger i umiddelbar nÊrhet til hardkjÞret i Israel og Palestina.

1 Like
1 Like

NÄr jeg snakker om gulfen mener jeg hele det geografiske omrÄdet, ikke bare de sÄkalte gulfstatene, men ogsÄ Irak og Iran. Irak og Iran kan blandes inn i konflikten eller bryte ut i egen borgerkrig om ting blir kaotisk nok.

I tillegg til nedstenging av eksport fra enkeltland har Iran hatt en historie med Ă„ ramme oljeeksport ut av Hormuz-stredet, jeg tror det fremdeles er en del av doktrinen deres at de skal stenge stredet om de blir angripet.

Dersom det skulle skje vil oljevolumet som skal pÄ tankskip bli dramatisk redusert. Dette ville selvsagt hatt nok konsekvenser til at en eventuell stans der trolig hadde vÊrt midlertidig.

Totalt sett: utvidelse av konflikten i den retningen er bull olje, kan gÄ begge veier for tank, og vil vÊre en absolutt tragedie for menneskene i regionen.

3 Likes

I det tilfellet hele det geografiske omrÄdet pÄvirkes sÄ har verden et stor problem og jeg er helt enig i tank betraktningen.

Hormuz tror jeg faktisk man skal ha i bakhode om Iran involveres. Omtrent 20 prosent av det globale oljevolumene forflytter seg her og gir Iran et formidabelt pressmiddel mot USA.

Uffameg :

AFP: Saudi-Arabia setter samtaler pÄ vent

Saudi-Arabia setter samtaler om normalisering med Israel pÄ vent, ifÞlge nyhetsbyrÄet AFP.

1 Like
4 Likes

Liker TorbjÞrn Kjus, han er rÄ dyktig. Flott episode

5 Likes