Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

1 Like

dette skal bli gøy å se på… :sweat_smile:

5 Likes

“vi må slutte å lete” - naturvernforbundet
“Tosk” - Sjakk

Det som er åpenbart for meg er at behovet for energi forsvinner ikke ved trylleslag, så det eneste som skjer er at lange kontrakter til forutsigbare priser forsvinner. Og gassen må selges på spotpris. (det blir skikkelig gøy og mye dyrere for alle parter)

4 Likes

Problemet ser jo ut til å være at de ikke har noen alternativer på plass? Eneste jeg kan se i dag som kan fungere er atomkraft, men den skrur de jo av i Tyskland. De har jo ikke stengt ned kullkraften, den går for fullt, også snakker de om å stenge gassen? At MDG ivrer for å stoppe alt av leting uten å samtidig jobbe for å erstatte energimengden som da faller bort ser jeg på som idioti.

For meg ser det ut som Norge kan gjøre det veldig bra ved å øke kraftproduksjonen. Kanskje via atomkraft?

9 Likes

Dette er jo kjempe nyheter for Norge. Man skal ikke glemme at feltuttømmingskontraktene for Troll ble kansellert etter at Russland begynte å levere gass. Nå som Russland ikke lengre er en aktør lønner deg seg naturligvis ikke med spotavtaler for EU lengre. Bare at EU er åpen for avtale er veldig bra for norsk industri ved at det skaper forutsigbarhet.

6 Likes


3 Likes
6 Likes

HS-formasjonen har vel nå utspilt sin rolle:

3 Likes

@Hoven teknisk har du rett. Eller tolker jeg deg feil. Med hva kommer OPEC? Fysisk eller politisk styrt. Vil arabere ikke miste ansikt mer enn de allerede har gjort kommer de med et politisk svar tenker jeg. I gårs rally kan være bare starten ?

Sett lys av oljeprisdynamikken den siste tid - forårsaket av hedgefond med relativt stor markedsmakt ?!-, opecs ønske om relativt høy oljepris for å sikre investeringer, samt deres irritasjon over at hedgefond skaper volatilitet. Også av betydning er markedets oppfatning om at etterspørselen svekkes. I sum er det grunn til å tro at det blir fysisk kutt ifm neste opec møte.

2 Likes

44

Houthiene: Vil angripe alle israelske skip

Houthi-militsen i Jemen varlser at de heretter vil angripe alle israelske skip eller skip med israelske flagg. Det melder Reuters, som siterer en melding på Telegram.

Kan dette få fart på oljen ettersom Suez trafikken kan påvirkes. Det meste av Saudis olje transporters i Persia bukten et lite stykke unna.

3 Likes

Crude Sunday: oil demand estimates up recently

This Sunday, we look closer at the latest consensus estimates for the oil market – as we always do the week after the four agencies that we track (IEA, EIA, OPEC and FGE) published their monthly reports with detailed oil market forecasts.

Here are some key tables and charts. See attached slides for more details.

Consensus oil demand forecasts up in November:

Many investors are fearing lower oil demand. However, consensus estimates show the opposite. At least for now.

The key driver for the higher demand estimates is China

India’s crude oil imports to rise in November, December due to festival season, industrial activity - The Hindu BusinessLine

:oil_drum:India’s crude oil imports to rise in November, December due to festival season, industrial activity

India’s crude oil imports are expected to grow from October level during the remaining two months of the calendar year in line with the ongoing festival and marriage season, which also witnesses an uptick in industrial, construction and farm activities.

“In our books, we see (refinery) runs standing at 5.3 Mb/d and 5.45 Mb/d in November and December, respectively, some 500,000 barrels per day (b/d) and 130,000 b/d higher Y-o-Y over said months, (respectively), mainly due to a baseline effect from last year,” he told businessline.

3 Likes

Israel har ikke en stor flåte, og Houthiene har neppe evnen til å angripe spesielt effektivt. Så jeg tviler på at det blir mer enn tomme trusler. For oljehandelens del så tror jeg den største faren er at vi får en hendelse hvor de tar ett tankskip, som gjør at deler av tankflåten unngår Suez, da går tankratene til himmels. Men det er ikke scenariet jeg tror mest på.

Iran og Hormuz virker som en mer plausibel trussel, den har vi snakket om før.

3 Likes

Jeg vektlegger ikke i særliggrad presisjonen til Houthiene, bortsett fra at dem kan bomme og ramme uskyldige fartøy. Trusselen kan føre til høyere usikkerhet, i et klima som ikke setter pris på det. Det er ikke mange raketter som skal til så tankrater øker og trafikkgjennomstrømingen påvirkes. Huithiene har i en lang årrekke demonstrert en effektiv evne til å ramme Saudis oljeproduksjon og raffinerings evne.

2 Likes

Houtihiene har tatt et skip i dag. Skipet eid av Israeler sammen med britisk selskap og driftet av japansk selskap. Skipet for bil-/kjøretøytransport. Mer info på link under. https://x.com/mercoglianos/status/1726264713708020125?s=20

3 Likes

Et bilskip er ikke et tankskip, men jeg skal innrømme at jeg ikke hadde fått med meg kapringen. Skummelt. :pirate_flag:

Svært jævlig skip. Tankskip er langt vanskelige å borde pga fribord, men en kapring er dristig og sier noe om motivasjon.

Vil tro et tankskip er mye lettere. «Fribordet»på et bilskip er enormt, heller ikke mange åpningene og lure seg inn. På et lastet tankskip derimot har har en noen hundre meter x 2 med relativt lite fribord kontra bilskip.

1 Like