Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

EIA (wk ending 24 Nov)

Crude: 1.609M

Cushing: 1.854M

Gasoline: 1.764M

Distillates: 5.217M

1 Like

Reuters: Enighet om ytterligere produksjonskutt fra Opec

Opec har forelÞpig nÄdd en avtale om et ytterligere produksjonskutt pÄ mer enn 1 million fat pr dag, sier en delegat til Reuters torsdag.

“Det er samtaler om et dypere kutt”, skriver Amena Bakr i Energy Intelligence pĂ„ X, og viser til delegater.

Bakr skriver senere at samtalene dreier seg om et kutt pÄ mer enn en million fat pr dag og at nesten alle medlemsland virker Ä vÊre enige om at et dypere kutt er nÞdvendig.

“Forslaget dreier seg om at Saudi-Arabia forlenger sitt frivillige produksjonskutt pĂ„ 1 million fat pr dag, og pĂ„ toppen av at andre medlemsland kan legge til ytterligere kutt”, skriver Bakr pĂ„ X.

Reuters meldte tidligere torsdag at diskusjonene dreide seg rundt et ytterligere produksjonskutt fra Opec+ pÄ 1-2 millioner fat pr dag for tidlig 2024, og viste til to kilder.

3 Likes


men at det kuttes sĂ„ voldsomt
bĂžr kanskje ogsĂ„ sende et varsel om nedgangskunjutur(bruker ikke dette ordet sĂ„ ofte​:man_shrugging:skriftclaimer) er pĂ„ trappene
og Opec trapper ned,pga nedtur
.eller at shifer produksjon er opp med kun 300K fat dette Ă„ret
:thinking::thinking::thinking:

3 Likes

Helt idiotisk av OPEC syntes jeg. Ender bare opp med potensiell demand destruction, og at produksjon i USA og andre steder tar stĂžrre markedsandel.

1 Like

Det dumpes noe voldsomt.
image

Noe voldsomt var vel Ă„ ta hardt i😅

2 Likes

Øynene som ser
 Gjerne vér uenig.

Rekylerer fint - ikke sÊrlig choppy heller. Noe annet ville vÊrt rart. OPEC har bestemt seg. KjÞper ikke usikkerhets argumentet. Sikkert noen som lastet opp med oljebull X100000 pÄ 80,5

Brasil invitert til Ă„ bli med i Opec+ neste Ă„r

Brasil inviteres til Ă„ bli med i Opec+, en samarbeidsgruppe for en rekke av verdens oljeproduserende land.

Det sÞramerikanske landet er en stor oljeprodusent og er derfor invitert til Ä bli med i samarbeidet med Organisasjonen for oljeeksporterende land (Opec), ifÞlge kilder tett pÄ organisasjonen.

Opec mener oljeetterspÞrselen kommer til Ä vokse lenge etter 2030, og at det derfor trengs milliarder til nye investeringer. Organisasjonen har 13 medlemsland, og det viktigste av dem er Saudi-Arabia. I Opec+ inngÄr ti andre samarbeidsland, blant dem Russland.

Brasil blir med i OPEC+ i januar

Det er venta at Brasil vil bli med i samarbeidsgruppa mellom ei rekke av verdas oljeproduserande land, OPEC+, i januar 2024. Det blei bekrefta av Brasil i gÄr etter Ä ha mottatt invitasjonen.

Brasil vil likevel ikkje ta del i gruppa sitt arbeid med Ă„ redusera oljeproduksjonen i lĂžpet av fĂžrste kvartal neste Ă„r.

– Me vil aldri ta del i ein organisasjon som pĂ„legg kvotar pĂ„ Brasil, sa sjef for det statlege oljefirmaet Petrobras i Brasil, Jean Paul Prates, i eit intervju med nyheitsbyrĂ„et Reuters, og sikta til produksjonskvotar.

Fleire av OPEC±landa Þnsker Ä redusera produksjonen i eit forsÞk pÄ Ä auka oljeprisen igjen.

3 Likes

Det er sÄnn man sier for Ä ikke fÄ uvenner, mens pÄ bakrommet er trolig tonen en annen



Har sett dette mange ganger fÞr, men syntes likevel det er fascinerende. Denne gangen faller oljeprisen i pÄvente av en stadfesting fra OPEC/OPEC, hevdes det. Tilfeldighet skal ha det til at mÞnsteret gjentar seg for andre dag, sÄ og si samtidig. Jeg antar fallet bremses nÄ fordi oljepris pÄ rundt 79 USD er billig, mens den var kostbar til 84 USD - fordi markedet avventet kunngjÞring om kutt. Det er selvsagt flere faktorer som spiller inn - vil markedet tÄle hÞyere oljepris, demand destruction, resesjon osv.

Edit: Oppsummert, oljen fremstÄr kontrollert . Tror ikke prisen skal mye lengre ned nÄ fÞr OPEC intervenerer.

Dette forsterk bare mitt inntrykk av at oljen nÄ lever litt i vakuum


2 Likes

Kan du utdype litt? Jeg klarte ikke helt henge med

@sjerkyll, litt mange ord men hÄper du kommer deg gjennom.

Lever i vakuum - med det mener jeg at oljen tilsynelatende ikke blir pÄvirket av ytre faktorer for Þyeblikket. Spesielt etter at USA vÄkner.

a) Det at Saudi varsler forlengelse av kutt og OPEC/OPEC+ melder forsterkning av kutt er en faktor som av seg selv burde lÞftet oljen. OPEC har avsluttet tidligere praksis med Ä kommunisere én ting, for sÄ Ä gjÞre det motsatte eller ikke noe i det heletatt - det var endel juridiske utfordring med villedning. Det finnes sikkert unntak. Troverdighet til kutt burde ikke betviles.

b) Ved oppstarten pÄ konflikten eller hva en skal kalle situasjonen ved Gasa reagerte oljen umiddelbart som fÞlge av den geopolitiske usikkerheten som oppstod , med potensielle implikasjoner for hele midtÞsten. Normalt avtar effekten av geopolitisk usikkerhet etter kort tid. VÄpenhvile mellom Hamas og Israel kan ogsÄ tenkes Ä kjÞle ned frykten for regional eskalering.
NÄ etter vÄpenhvilen har gÄtt ut er trefningene i gang igjen. En faktor som til en hvis grad burde pÄvirket oljen.

C) Befolkningen pÄ Gaza har begrensede muligheter for Ä flykte og det finnes ingen lÞsning rundt sivile drap for Ä sette hamas ut av spill. Sivile drap kan Þke presset ovenfor muslimske brÞdre/sÞstre, og fÞre til eskaplering.

Kan liste flere faktorer, men hÄper overnevnte er tydelig.

Det at oljen ikke reager adekvat (i vakum), er et rÞdt flagg og grunn til Ä stille spÞrsmÄl. SÊrlig nÄr oljen reagerer motsatt av hva som i mtt hode er pÄfallende naturlig. Mens jeg koser meg med eksamen, er dorullene pÄ og overblikket begrenset. Det kan derfor vÊre jeg overser noe essensielt.

Med hensyn til det overnevnte sitter jeg stor pris pÄ ulike betraktninger, meninger og standpunkt. Dette bidrar bare til at forstÄelsen av oljen Þker.

5 Likes

Takk for utfyllende svar!

Jeg tror mye beror pÄ at flere land har allerede meldt teknisk resesjon, og at retningen i USA, peker pÄ resesjon. Selv med kutt vil behovet svekkes gradvis grunnet mindre aktivitet. At USA produserer som aldri fÞr gir heller ingen positiv effekt pÄ pris.

Konflikten kunne jo forÄrsake en oil embargo, men ville trodd det hadde alt skjedd om de sÄ dette som et alternativ. Blir fort mindre effektivt nÄr USA er blitt mer selvforsynt.

Det hviler da hovedsakelig pÄ kutt som skal dra dette gjennom. Eller sÄ blir det demand destruction, for Ä prÞve Ä skremme medlemmene til Ä fÞlge marsjordre. Som vil naturligvis gruse prisen i en periode.

De som da sitter short har en del utfall som kan gi klekkelig avkastning sÄ lenge Opec ikke klarer snu dette med tydelig handling

3 Likes

Dette med resesjon mener jeg er et plausibelt og gyldig argument som motvekt pÄ oljeprisoppgang generelt sett. PÄ den andre siden opplever jeg resesjonsfaktoren som selektiv, og jeg stiller spÞrsmÄlstegn til tidspunktet markedet velger Ä vektlegge akkurat denne faktoren fremfor andre. Derigjen, markedet er ikke mer enn summen av meningene til kjÞpere og selgere. Resesjonsfaktoren mener jeg kanskje sterke nytteverdi etter OPEC kunngjÞringen, fordi Þkte oljepriser kan forsterke resesjonen. SpÞrsmÄlet derimot, er hvor demand destruction oppstÄr. Som lekmann, tror jeg ikke vi er i nÊrheten av dette nivÄet med en oljepris pÄ 79 USD - mennesker dÞr tross alt (spiss formulert) om ressursen ikke prioriteres.

Begynnelse pÄ iransk involvering?

Iran: To i den iranske Revolusjonsgarden er drept av israelske angrep

Statlig media i Iran melder at to soldater i den iranske Revolusjonsgarden er drept etter et israelsk angrep i Syria. Det skriver flere nyhetsbyrÄer


Gavrilo kommer i mange ulike former

1 Like

Israelsk angrep i Syria? Driver dem Ä holder pÄ der ogsÄ

1 Like

Og hva gjĂžr Iran i Syria - vet dem har et samarbeid. Virker nesten litt konstruert at Israel har drept noen Iranere i Syria, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken.