@sjerkyll, litt mange ord men hÄper du kommer deg gjennom.
Lever i vakuum - med det mener jeg at oljen tilsynelatende ikke blir pÄvirket av ytre faktorer for Þyeblikket. Spesielt etter at USA vÄkner.
a) Det at Saudi varsler forlengelse av kutt og OPEC/OPEC+ melder forsterkning av kutt er en faktor som av seg selv burde lÞftet oljen. OPEC har avsluttet tidligere praksis med Ä kommunisere én ting, for sÄ Ä gjÞre det motsatte eller ikke noe i det heletatt - det var endel juridiske utfordring med villedning. Det finnes sikkert unntak. Troverdighet til kutt burde ikke betviles.
b) Ved oppstarten pÄ konflikten eller hva en skal kalle situasjonen ved Gasa reagerte oljen umiddelbart som fÞlge av den geopolitiske usikkerheten som oppstod , med potensielle implikasjoner for hele midtÞsten. Normalt avtar effekten av geopolitisk usikkerhet etter kort tid. VÄpenhvile mellom Hamas og Israel kan ogsÄ tenkes Ä kjÞle ned frykten for regional eskalering.
NÄ etter vÄpenhvilen har gÄtt ut er trefningene i gang igjen. En faktor som til en hvis grad burde pÄvirket oljen.
C) Befolkningen pÄ Gaza har begrensede muligheter for Ä flykte og det finnes ingen lÞsning rundt sivile drap for Ä sette hamas ut av spill. Sivile drap kan Þke presset ovenfor muslimske brÞdre/sÞstre, og fÞre til eskaplering.
Kan liste flere faktorer, men hÄper overnevnte er tydelig.
Det at oljen ikke reager adekvat (i vakum), er et rÞdt flagg og grunn til Ä stille spÞrsmÄl. SÊrlig nÄr oljen reagerer motsatt av hva som i mtt hode er pÄfallende naturlig. Mens jeg koser meg med eksamen, er dorullene pÄ og overblikket begrenset. Det kan derfor vÊre jeg overser noe essensielt.
Med hensyn til det overnevnte sitter jeg stor pris pÄ ulike betraktninger, meninger og standpunkt. Dette bidrar bare til at forstÄelsen av oljen Þker.