Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

The Islamist GROUP [HAMAS] , which controls the Gaza Strip, was long one of Syria’s closest allies, in large part because of a shared enmity toward Israel

1 Like

Skal vÊre sparsommelig med Gaza informasjon her, men det etter min mening er en del pÄ spill ved en eventuell regional eskalering - oljemessig.

Israels statsminister Benjamin Netanyahu seier at krigen held pÄ fram til alle mÄla er oppnÄdde.
– Bakkeoperasjonen er nĂždvendig for Ă„ oppnĂ„ mĂ„la vĂ„re, Ă„ fĂ„ tilbake gislane og eliminera Hamas.

En mÄlsetning om Ä eliminere, altsÄ ikke nÞytralisere, men Ä eliminere Hamas vil bli sÊrdeles krevende. Jeg vil tro at for hver palestiner som blir drept sÄ trer to nye frem for Ä bli drept ogsÄ - forsvar av menneskerett, historie, kultur.

Om ikke dette er et blodbad allerede sÄ ligger alt til rette pÄ begge sider. Israel har mÄl, middel og metode, mens palestinerene er med hÞy moral, som bare vil forsterkes ytterligere av Israelske handlinger.

I den grad det internasjonalesamfunn, da snakker jeg ikke om FN, velger Ă„ ikke intervener kan jeg ikke se en annen utvei enn en ny «arabisk vĂ„r» og at flere piper/rĂžr/missiler rettes mot Israel


1 Like

Skjer alltids spennende ting i verden man ikke var klar over var en kilde til konflikt. Men som mange andre konflikter har det (ogsÄ) med olje Ä gjÞre.

image

Vi snakker om dette omrÄdet:

image

Og grunnen til at grensedisputen er gjenoppstÄtt er ganske sÄ sikkert olje, og har i tillegg relevans for norske aksjonÊrer:

"Enormt Exxon-funn

Et marked som forhÄpentlig vil gi DOF utbyttekapasitet er Guyana, hvor selskapet bistÄr ExxonMobil i utbyggingen av et enormt oljefunn.

– De snakker om 1,2 millioner fat pr. dag i 2027. (
) Vi ser pĂ„ Guyana som et «mini-Brasil» der vi kan vokse med Exxon og vĂŠre der i Ă„rtier fremover, sa Aase."

Delvis enig, men det er ikke sÄnn at palestinerne er sÄ dumme at de ikke skjÞnner at Hamas bruker dem som skjold og gjemmer seg blant og i og under sivile bygg.

Hvis du er ung og har mistet noen kjÊre, sÄ er du dessverre et lett mÄl for manipulasjon


Var et interessant intervju gjort av al jazera hvor han som blir intervjuet fÞrst fordÞmmer Israel. NÄr han sÄ fortsetter med Ä fordÞmme Hamas for Ä sloss rett ved sykehuset, sÄ blir intervjuet fort avbrutt og fyren ignorert. Passet ikke inn med agendaen til Qatar som finansierer al jazera og har Hamas ledelsen boende hos seg

3 Likes

Jeg tenkte mest pÄ dem som blir drept av Israel. Jeg drar pÄ absolutt ingen mÄte en parallell mellom Russland og Israel, men den ukrainske moralen blir sterkere og sterkere for hver av sine landsmenn og sÞstre drept av Russland. Jeg vil tro dette gjelder forsvarslÞse palestinere som blir massakrert av Israel.

Kom over denne. Ingen skadd etter Houthi-Ätak pÄ konteinerskip

Det skal ikkje vera nokon skadde eller noka form for forureining pÄ det panamanske konteinarskipet som vart rÄka av missil i Raudehavet, melder Reuters.

Houthi-militsen i Yemen hevdar dei stÄr bak missila som dei meiner rÄka to israelske skip. Israel har avvist pÄstanden om at skipa var israelske.

:point_down:t2:
Det amerikanske forsvaret Pentagon har sagt at det amerikanske militÊrfartÞyet USS Carney vart rÄka av eit Ätak, men har ikkje kome med meir informasjon om Ätaket.

1 Like

Hvordan tror du ukrainsk moral hadde utviklet seg hvis ukrainske militĂŠre sĂžkte tilflukt i hus med sivile i?

4 Likes

https://podcasts.apple.com/no/podcast/the-duran-podcast/id1442883993?i=1000637342179

Potensiell konflikt/uenighet mellom Venezuela og Gayana.

Mens oljeprisen faller som aldri fĂžr, nesten 3 usd ned siden 1625 fredag

Notert. Kan det har Ă„ gjĂžre med COP23, som avsluttes 12 desember?

IfĂžlge Bloomberg News skyldes det tvil om hvorvidt de siste produksjonskuttene fra Opec+ vil kunne snu markedet

Forrige uke besluttet oljealliansen Opec og deres samarbeidende land (til sammen Opec+) Ă„ Ăžke de eksisterende produksjonskuttene for Ă„ stabilisere oljemarkedet og prisene.

Hos landene utenfor Opec har produksjonen Ăžkt solid den siste tiden. Samtidig har utsiktene til oljeetterspĂžrselen dempet seg.

– Tradere vil trolig vére varsomme gitt uenigheten i Opec og þkende produksjon utenfor Opec, sier strateg Charu Chanana i Saxo Capital Markets til Bloomberg.

MÄlene vÄre i den nordlige delen er nesten nÄdd. Vi har begynt Ä utvide bakkeoperasjonen til andre deler av Gazastripen, med ett mÄl: Ä knuse terrorgruppen Hamas, sier han til IDFs radiokanal, ifÞlge Reuters.

Selv med begrenset militÊr kunnskap kan en forstÄ implikasjonen av dette. Tenker den geopolitiske faktoren I forhold oljeprisen raskt blir aktualisert om, hvis og nÄr stridsvognene til Israel kommer rullende over grensen.

1 Like

Hvilken grense tenker du pÄ?

Den mellom Israel og palestinerne.

Feil trÄd :pray:

Fra XI nyhetsbrev « SB1M skriver at OPECs markedsandel har vÊrt 28% de siste mÄneder og vil falle ytterligere etter forrige ukes varslede frivillige kutt. Verdt Ä fÄ med seg at da OPEC i 2024 besluttet seg for Ä Þke produksjonen for Ä stanse shaleveksten var de pÄ en markedsandel pÄ 31,5% etter Ä ha falt fra 34% to Är tidligere».

Jeg vil argumentere for at situasjonen i dag ikke er sammenlignbar med den xi henviser til mht shalevekst.

2 Likes

Jeg spurte fordi israelske tanks har vÊrt inne i Gaza i flere uker nÄ. Mao, effekten du evt venter pÄ nÄr det kommer til oljepris har allerede vÊrt.

Var ikke klar over at Israel har gjennomfÞrt en fullskala okkupasjon av omrÄdene i Gaza tilstÞtende Israel. Takk for oppdateringen.

Det var ikke det jeg, eller du skrev fÞr nÄ?

Tenker den geopolitiske faktoren I forhold oljeprisen raskt blir aktualisert om, hvis og nÄr stridsvognene til Israel kommer rullende over grensen.


 skrev du, ogsÄ sa jeg at de allerede hadde rullet over grensen for ukesvis siden


Gjerne se tingene i sammenheng. Beklager for unþyaktigheten i mine formuleringer


Legg bort dette, da det er ikke bakke konflikten i Gaza som er en driver av oljen. Ringvirkningene kan vÊre det, som vi nÄ ser ved at Iran melder seg pÄ i RÞde Havet: https://abcnews.go.com/International/navy-warship-shoots-drones-red-sea-latest-incursion/story?id=105341414

Dette er en stÞrre risk for Saudi om deres hovedÄre for eksport blir kneblet pÄ grunn av konflikt og at maritim trafikk stopper i frykt av angrep.

3 Likes