Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Helt enig! Takk;)

‎Økonominyhetene: Maxbo permitterer, Hegnar skremt over oljeprisfall og boligprisene skal ned on Apple Podcasts

Hegnar om oljen.

Det er ikke ofte jeg er enig med Hegnar om oljen, men syntes han i dagens podcast kommer med gode vurderinger om bÄde oljen og ringvirkningene av en oljepris pÄ vei lengre ned.

« * Washington has long targeted a ceiling Brent oil price of US$75-80 per barrel, and a floor of US$40-45 per barrel.». Det er et forholdsvis lavt gulv. I den grad gulvet har forankring i virkeligheten mÄ jeg si i sÊrliggrad shale har kommet lang med Ä drive ned breakeven.

Saudi Arabia’s energy minister Prince Abdulaziz says the opec plus cuts will be delivered in full #OOTT #Opec

2 Likes
1 Like
1 Like

Noen mener de kan pÄvirke oljeprisen med en telefonsamtale. Jeg er skeptisk.

image

1 Like

Saudi-prins utelukker ikke ytterligere produksjonskutt | Finansavisen

OPEC±landenes kutt i oljeproduksjonen kan «absolutt fortsette» etter fÞrste kvartal om nÞdvendig, sa den saudiske energiministeren prins Abdulaziz bin Salman mandag. Samtidig pÄpekte han at de hittil annonserte kuttene vil bli gjennomfÞrt i sin helhet.

Forsyningskuttene pÄ mer enn 2 millioner fat per dag som ble kunngjort i forrige uke - hvorav omtrent halvparten kommer fra Saudi-Arabia - vil kun reduseres etter at markedsforholdene er vurdert og vi har en relativt hÞy, stabil oljepris. Da vil vi se pÄ mulighetene for Ä gradvis Þke forsyningsvolumene sa Bin Salman.

2 Likes

Mye av det samme men,

Oslo (Infront TDN Direkt): Oljeproduksjonskutt fra Opec+ kan “absolutt” fortsette etter fþrste kvartal om nþdvendig, og kuttene som ble annonsert forrige uke vil bli levert i sin helhet.

Det sa Saudi-Arabias energiminister Prins Abdulaziz bin Salman i et intervju med Bloomberg News mandag.

Tilbudsreduksjonen som ble annonsert forrige uke pĂ„ over 2 millioner fat pr dag – der omtrent halvparten kommer fra Saudi-Arabia - vil kunne bli trukket tilbake etter vurdering av markedsforholdene med en “faset tilnĂŠrming”, sa han.

-Jeg tror virkelig at kuttene vil bli levert. Jeg er sikker pÄ at 2,2 millioner vil vÊre tilstrekkelig til Ä motvirke den vanlige lagerbyggingen som vanligvis skjer i fÞrste kvartal, sier han. Han bemerket ogsÄ at det er tegn pÄ at etterspÞrselen bedrer seg.

Prins Abdulaziz sa at han ville foretrukket Ä se en reduksjon i produksjonen fra Russland, men at han ikke kunne overbevise sin russiske motpart. Moskva har lenge argumentert for at ekstremt kaldt vÊr og andre geologiske forhold gjÞr det vanskeligere Ä kutte produksjonen i de fÞrste mÄnedene av Äret.

-Vi prÞvde. Vi vet ogsÄ at det er ekstremt tÞft for Russland Ä kutte produksjonen om vinteren. Selv om Russland ikke kutter produksjonen, gjennomfÞrer de eksportbegrensningene, sa han

1 Like

slo (Infront TDN Direkt): Oljeprisene er lite endret onsdag morgen, etter Ä ha falt fire handelsdager pÄ rad, og handles rundt 1,7 dollar pr fat lavere enn prisnivÄet ved stengetid pÄ Oslo BÞrs tirsdag.

Økt amerikanske oljeeksport og tvil om hvorvidt Opec+ vil vÊre i stand til Ä gjennomfÞre sine planlagte produksjonskutt bidrar til tilbudsbekymringer, skriver Bloomberg News.

-RÄoljen har blitt oversolgt. Det er vanskelig Ä forestille seg at oljeprisene fortsatt lider av sjokket fra Opec±beslutningen, sier Vandana Hari, grunnleggeren av Vanda Insights i Singapore, og legger til at tynn likviditet sannsynligvis forsterker prisbevegelsene, ifÞlge Bloomberg News.

Russlands visestatsminister Alexander Novak sa tirsdag at Opec+ kan ta ytterligere tiltak hvis forrige ukes avtale ikke er nok til Ä balansere markedet. Novak uttalte seg dagen fÞr han skulle delta pÄ et besÞk til De forente arabiske emirater og Saudi-Arabia sammen med president Vladimir Putin.

Venezuelas president Nicolas Maduro har beordret nasjonens olje- og mineralselskaper til Ä begynne Ä gi lisenser for reserver i omrÄdet som er midt i en territorial konflikt mellom Venezuela og Guyana kjent som Essequibo, og ba ogsÄ utenlandske oljeselskaper trekke seg ut av regionen. Dette kan eskalere spenningene med USA, som lettet pÄ restriksjonene for Venezuelas oljesektor i oktober, ifÞlge Bloomberg News.

Ellers har Saudi-Arabia satt ned den offisielle salgsprisen (OSP) for Arab light-olje til kunder i Asia med 0,5 dollar i januar fra desember, til 3,5 dollar fatet over Oman/Dubai-referanseprisen. Priskuttene var mindre enn forventet, noe som kan fÞre til at enkelte asiatiske rÄoljekunder sÞker etter forsyninger andre steder, ettersom de vil mott fÊrre rÄoljeskipninger fra Saudi-Arabia i januar, noterer Bloomberg News.

Du virker veldig interessert og hÄper at oljeprisen skal opp. Av ulike Ärsaker sikkert.

Men kan man ikke si det sÄ enkelt som at;

Kutt og ytterligere kutt for Ä kunstig presse opp pris forteller vel at etterspÞrselen ikke er sÄ sterk likevel?

1 Like

#Venezuela: The U.S. continues to engage with representatives from the government of President Nicolas Maduro of Venezuela, State Department official Brian A. Nichols said on Tuesday, as the Biden administration considers whether to reinstate energy sanctions on the country.

#oott

Venezuelan President Nicolas Maduro claims disputed region in Guyana is now part of Venezuela, authorizes oil exploration

Olja kan fÄ nytt hopp nordover om dette eskalerer.

4 Likes

EtterspÞrselen er jo helt klart svak. SpÞrsmÄlet er jo om OPEC+ landene klarer Ä kutte som planlagt.

Jeg tror du har rett i dette og at OPEC nÄ velger Ä profitt maksimer fremfor Ä flomme markedet med volum. Markedet har ingen tiltro til disiplinen i OPEC sÄ langt.

Takker for den passive aggressiviteten. Send meg en PM om du har et problem du Ăžnsker Ă„ forlĂžse @Thomastoget.

Jeg har jo virkelig ikke peiling pÄ hvilken vei oljen vil ta, men tenker at hvis den blÄ stÞtten her blir brutt, sÄ kan oljen falle hardt. Jeg har bare ikke peiling pÄ om den blir brutt.

3 Likes

Det er en god analyse, som potensielt fĂ„r svĂŠrt negative ringvirkninger for Norge. PĂ„ rundt 70 har har Biden “lovet” Ă„ begynne Ă„ fylle opp SPR, men om dette i realiteten er et gulv stiller jeg meg kritisk til. USA har mer olje enn dem klarer Ă„ konsumere og relevansen av SPR blir deretter.

2 Likes

Jeg har ogsÄ lest at USA vil ha oljepris mellom 40-50 og 70-80. Ettersom USA sÄ Ä si er selvforsynte med olje, sÄ gir det liten mening for dem Ä ha store reserver. Greit Ä stÞtte opp om egen oljevirksomhet slik at oljepris pÄ 30-40 ikke knekker deres egen oljeindustri.

Dette har jeg ogsÄ lest, men at amerikanske produsenter har effektivisert seg sÄpass mye - fra break even pÄ 70USD - har gÄtt meg hus forbin.

The average full-cycle breakeven for U.S. shale basins is approximately $54/bbl , according to Rystad Energy data.Mar 17, 2023

ref: https://www.hartenergy.com/exclusives/us-shale-basins-boast-54bbl-average-breakeven-price-204563

Passer fint inn pÄ chartet. Tidligere sÄ har oljeprisen falt under denne linja, men ikke lenge av gangen.

US shale er komplisert og sammensatt hva angÄr break even nivÄet.

Denne artikkelen gir et interessant bilde av dette, samt hvordan livet til shale ser ut, verd Ă„ lese.

https://www.gspublishing.com/content/research/en/reports/2023/10/22/aa3c1738-9a57-4fda-b0fb-5eab0702f0c1.html

2 Likes