Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Iran er tydligvis ute på hevntokt for å få frigjort båten som ble tatt i arrest sist uke.

Edit 1:

Edit 2:

Edit3:

1 Like

Er du intressert i hvordan olje flytter på seg i USA så kan jeg anbefale denne rapporten fra 2016. Inneholder en fin oversikt over terminaler og kapasiteter.

Minner om at denne er fra 2016 så er rimelig å anta at tall på justeres, men en grei start!

3 Likes

Blir ikkje lenge før skipene får eskorte om dette forsetter.
Noen som veit hvor mange skip som går igjennom Hormuzstredet daglig?


CNN fin plass for å følge utviklingen med Hormuzstredet

1 Like

Hva vil egentlig Trump?

Iran sender forsatt ut store mengder olje. Denne oljen blir lagra i Kina men ikkje fortolla, Dermed kommer dei seg unna USA sine restriksjoner.
Søk på nett så finner dere info om dette.

1 Like

Det er jo ikke så rent lite med forsvinningsnummer som skjer i de traktene der. Abrakadabra og poof oljetanker borte. 1 uke senere, på magisk vis er tankeren i åpent hav igjen, og lavt i vannet.

Men det jeg ville legge ut var et annet magiske triks her på kveldingen
image
en kan lure hva som er kilden til tre forskjellige priser på jeg antar er den samme brent spot
Riktig svar tror jeg er 63,29 men har ikke sjekket.

E24 er rett i følge live oljepris jeg får på Skandiabanken trader. DN må være forsinket på en eller annen måte tror jeg.

Var ikkje klarover at Frankrike, Italia, og Danmark har gått i lag med UK om å sende krigsskip til Hormuz.
Håper det ikkje blir krig der nede.
Tyskland har heldigvis ikkje sendt ned krigsskip.


https://kayhanlife.com/views/opinion-u-s-will-hit-iran-oil-exports-seek-to-avoid-war-while-trump-in-power/

Iran tar nytt skip i arrest

I våres nevnte jeg at et stort EQ pattern fort kunne dannes utover året, her har vi det. Brudd ned av 50 eller brudd opp av 60 vil gi et kraftig salgs/kjøps signal i Crude oil. Vi kan fort ligge å vake her til nærmere jul. Jo lenger jo bedre igrunn, siden momentet da vil bli større. En strategi kan jo være å kjøpe oljerelaterte aksjer nær 50, og satse på brudd opp etter hvert. Skulle 50 brytes så ligger kursen såpass nærme at man kommer seg ut relativt tight:)

8 Likes


*https://www.youtube.com/watch?v=1ZjOjO_5gjQ


*https://www.youtube.com/watch?v=DrdIVm8-cVc

1 Like

Løgn, forbannet løgn eller statistikk?

Syntes tallene var veldig høye blandt annet for US of A nå i nyere tid. Så jeg slo opp noen tabeller på EIA. (Tallene oppgitt for United States i den første videoen samsvarer godt med Refinery Inputs og inkluderer import.)

Bra du sjekker opp og ikkje slukker alt rått.

image
https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=709&t=6

Skjønner ikke hvor den enorme differansen kommer fra. her er datasettet for domestic production.

image

Her er Refinery Input (som samsvarer langt bedre med tallene du har der.)
image

Jeg skjønner ikke hvor de 5 millioner tønnene kommer fra. Men cluet ligger vel i petroleum liquids and bio fuels. Så jeg antar raffineriene lager destilater av gass + produksjonen av bio etanol = 5Mbpd? Makes sense? høres sinnsykt mye ut. vel whatever, et klokere hode enn mitt ser vel svaret og opplyser

Så langt har Kina kuttet Iran-importen fra 6-700.000 fat per dag gjennom 2016, 2017 og 2018 til nå bare 1-200.000 fat per dag.

Ifølge USAs utenriksminister Mike Pompeo har USAs sanksjoner mot Iran tatt 2,7 millioner fat olje og kondensat per dag ut av det globale oljemarkedet, med en iransk eksport av olje og kondensat ifølge Refinitiv Eikon nede i bare 120.000 fat per dag i juli.

Kina holder i bunn og grunn oljemarkedet i sine hender. Hvis handelskrigen kommer ut av kontroll, vil det være et naturlig valg for Kina å åpne slusene for iransk oljeimport.

Vi holder et øye med Adrian Darya 1, som nå seiler rundt i Middelhavet med to millioner fat iransk olje. Vil det sette kursen mot Kina?

Oljen skal være solgt men til hvem?


Hmm hvem kan det være :wink:

Trump har lagt seg ut med en konkurent som enkelt kan legge han og hele entourage hans på rygg, enkelt. Men de er smarte og seig som reim. Bruce Lee style.

Oljen på veg ned til 54-53 nivå?

2 Likes

Godt mulig. Api tall om 2-3timer.
Venter bare på at Trump fyrer av noe idiotisk på Twitter, eller Kina aktivt setter iverk en kostbar lærepenge i internasjonal handel.

Sett på mine egne chart nå, og ser stygt ut, men synes det er veldig mye støy, så titter ut på weekly, og det ser egentlig helt ok ut. 55.50 er cash and timeout for min del. Forventer kortsiktig fall, ser lange bjørnehaler på de tre siste candlestickene. (hanging man)

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger, No news, makes sense?