Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Igjen styres oljen av andre drivere enn dem en er vant med. Vent litt :thinking:dette er etter alt å dømme den nye normalen. Dette bekreftes tildels av hvorfor oljen gikk så pass ned etter usa åpnet i går - bred sektor uavhengig derisk.

Tror det er kun er et super puma igjen som SAR, på Vallhall.
Rest er S-92

Men mulig jeg tar feil.

Stemmer at SAR får pri, men om det virkelig begynner å mangle deler?

Samt trodde at transport helikopter var en del av beredskapsplan, ved en eventuell full evakuering av rigg?

1 Like

logistikken av reservedeler er hemmet pga dagens situasjon,utav det jeg har lest.

USA avviser at de var involvert i Iran-eksplosjon

Det amerikanske utenriksdepartementet sier USA ikke på noen måte var involvert i bombeeksplosjonene mot en religiøs seremoni i Iran onsdag

Antallet aktører stiger (Israel, Palestina, Syria, Libanon, Irak, Irak, Jemen, USA, Hamas, Hizbollah, Houitiene). Montro om den geopolitiske risikopremien begynner å komme til syne?

Begynner å bli en helsikes gryte der nede, frykter eskalering og at dette blir stygt

2 Likes

:cold_face:

Det er verdt å nevne at noen av USAs baser i Irak har blitt angrepet en rekke ganger, og hvor den Irakiske regjeringen har reagert sterkt på USAs represalier mot angriperne. Iransk olje har mange analytikere pekt på kan bli påvirket ved en eventuell eskalering, mens jeg har ikke kommet over mange analyser som inkluderer irakisk olje.

Mer uro i Midtøsten – oljeprisen stiger
Oljeprisen stiger 3,4 prosent onsdag. Oppgangen har kommet i løpet av ettermiddagen og kveldstimene.

I Libya har landets største oljefelt stanset produksjonen etter protester, ifølge flere medier. Feltet produserer rundt 300.000 fat per dag.

Ellers ble det natt til onsdag meldt om nye eksplosjoner nær et skip i Rødehavet. Tidligere har Iran sendt en fregatt inn i området.

Nærmere 100 personer ble drept i et bombeangrep i byen Kemran i Iran onsdag. Angrepet skjedde i forbindelse med en minneseremoni for Qasem Soleimani, den tidligere lederen av Revolusjonsgardens elitestyrke, som ble drept i et amerikansk droneangrep for nøyaktig fire år siden. Ingen har foreløpig tatt på seg skylden for angrepet.

Dn

#API

Crude: -7.418M

Cushing: +0.765M

Gasoline: +6.913M

Distillates: +6.686M

#OOTT

2 Likes

https://www.dn.no/bors/oljemarkedet/oljeprisen/usa/usa-storste-hopp-pa-31-ar/2-1-1579039?utm_source=dn.no&utm_medium=article&utm_campaign=copied_link

2 Likes




image




image





image


image


4 Likes

Tipper den vil få et snitt i -24 på 75.

Det er naturligvis veldig bra med et meningsmangfold. Hansson er fengende, kontroversiell og «speak his mind». Jeg vil tro disse trekkene lå til grunn for at hans vurdering ble trukket frem, fremfor de andre, i artikkelen. Analytikerne er stort sett enig om oljeprisen og bidrar trolig ikke til voldsomme trafikkmengder i serverparken til FA.

Jokernord i 2024, tror jeg blir Midtøsten og en eventuell eskalering. USAs produksjonsevne og Kina. Edit- selvsagt om Saudi får nok og går for markedsandeler gjennom volum.

1 Like

Saudis statsfinanser er såpass avhengige av høy oljepris at de neppe prøver noe annet enn å holde prisen høy, i hvert fall over tid. Da tror jeg resten av Opec har større sjanse for å bryte med kartellet.

Det har du rett i. På den andre siden har Saudis statsfinanser i moderne tid hvilt på olje, mer eller mindre kontinuerlig. Likevel har dem økt volum en rekke ganger, senest pre-korona. Basert på historiske handlinger syntes jeg ikke statsfinanser er et godt argument for å ikke øke produksjon. Hode bry er det nok for OPEC at break even på shale er redusert relativt betydelig, og at økt volum ikke skaper den effekten dem oppnådde tidligere.

Dette med at OPEC går i oppløsning, tror jeg samtlige medlemmer ser større nytteverdi av enn at organisasjonen ikke eksisterer i det hele tatt. Med Russland «på laget» har opec indirekte veto i FNs sikkerhetsråd blant annet.

1 Like

Økt volum ja, men ikke til priskollaps. Du nevnte Saudi som en joker i samme post som Hanssons relativt friske spådom. Litt luring under breakeven for den dyreste nord-amerikanske oljen er nok meget mulig.

1 Like

En flott artikkel som støtter flere av dine synspunkter @aTinyHorse.

https://www.iaee.org/en/publications/newsletterdl.aspx?id=894




1 Like

linken er død?

Spennende lesning, takk for deling. Den historiske biten står seg godt, selv om spådommene om hvordan slutten på covid skulle gi skyhøy demand fra Kina aldri traff.

Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt som å si at det støtter påstandene mine da, men det ligger noe lignende logikk bak.

2 Likes
2 Likes