Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Saudi og de landene nedi der kommer aldri til å shut down noe som helst pga influensa. De har slaver som jobber i de shitholsa så prinsene og konge kan leve i sus og dus sine palasser.

De pumper opp det de bestemmer seg for til de klarer å tvinge andre i kne. Med den lille ledige produksjon Russland hadde å øke på med har de for lengst skjønt de har vært lurt lenge og har tatt alt for store kutt selv.

Game on. Tipper showet varer i 6 mnd. Tatt ut av løse luften.

Noen betraktninger som kan være verdt å ta med i den pågående oljepris krigen.

Kina økte sine budsjetter kraftig i 2019 for å øke egen produksjon for å bli mindre avhengig av import. De har også nå i 2020 invitert utenlandske olje selskaper til å drive i Kina. Man skal ikke utelukke at Russland og Saudi med denne pris krigen kan stikke kjepper i hjulene både for US og Kinesisk olje g gass industri. Det vil bli svært vanskelig å finne kapital til denne type prosjekter som har relativt høy break even i tillegg til politisk risiko nå som olje prisen har mål mot 20-tallet.

For min egen del så står jeg fremdeles fast på at vi kommer til å se olje i område 10-20$ i nær fremtid. AkerBp og Equinor får noe i overkant pryl på børs og er kjøpbare på disse nivåene, men jeg har tro på videre nedsalg i tiden fremover og kommer derfor til å avvente inntil videre.

Videre så må det nok legges til ett nytt avsnitt i denne ganske så snart :slight_smile:
olje

6 Likes

Jeg bare fatter og begriper ikke hvordan olja kan kan sprette sånn 5% i været i disse tider. Burde liksom ligget $10 lavere!?!

1 Like

Noen kjøper for å fylle lagrene.

Blir verre i april.

Er ikke småsummer det er snakk om :stuck_out_tongue:

Med referanse til chatten så legger jeg ut link til SPR for US. Trump sa i dagens tale at han ville fylle SPR til randend. Minne rom at de hadde planlagt nedsalg av 12 millioner fat som skulle auksjoneres denne uke, men ble kansellert i siste øyeblikk. Viktig å få med at DOE denne uke inngikk avtale med Australia som kjøpte SPR kapasitet hos US

Current strategic petroleum reserves at 635 mmb, vs capacity of 713.5 mmb.

1 Like

Når tror du alle lagre er fulle ?

Det er vel da vi skal se brent godt nede på $20 tallet ?

Det kommer jo helt ann på tilbud og etterspørsel internt i US, samt hvor mye man får fraktet til US. Så svært vanskelig å sei så mye om. Men at man går fra å selge ned strategiske reserver til å fulle lageret helt opp på 2-3 dager tyder på at noen har endret mening kraftig.

1 Like

Kan de ha startet allerede tidligere i uken siden oljeprisen ikke har falt mer? Er vel også lurt å handle litt før man går ut og forteller at man endrer strategi.

Dette er vel bull for alle rederiene?

Du kan følge med på oppdatering av SPR her, https://www.spr.doe.gov/dir/dir.html

Når det gjelder bull for rederier så er det vel ikke utenkelig at mye er tatt ut der allerede? Og om US heller fyller lagrene med egen olje nå som etterspørsel kommer til å falle så får det ikke så stor betydning. Man kan uansett anta at andre land også vil benytte anledningen til å fylle egen SPR.

Edit: Average price paid for oil in the Reserve - $29.70 per barrel

De kjøper vel den strategiske oljen fra bl a saudi?

1 tur på dagens rater i 50 dager vil gi eksempelvis Hunt en eps på 30 øre.

For én båt, i et halvt kvartal.

Trump ville ikke bare manipulere opp oljeprisen?

Å Hvorfor stresse med å fylle lagrene nå, dersom man kan evt kjøpe når alle lagrene er fulle til en billigere penge? Så klart en risk for at Opec og Russland kommer til enighet . :thinking:

Dette er blitt et spill. Kan nesten se ut som om Trump har “tatt en prat” med Saudi.

Vet ikke om Saudi er med på det, har de gjort noe?
Jeg tror dette bare er et smart sjakktrekk. Øker Saudi og Russland produksjon mer nå får USA bare mer gratis, de bør derfor vente.

Saudi og Russland vil vel bare pøse på. Det er jo shale fra USA og andre de vil til livs.

De vil helst tvinge andre produsenter til å bli med på å ta produksjonskutt slik at de slipper å ta omtrent alt selv, og at prisene således kan holdes på et høyt nivå.

Hehe, ja de sier jo seg selv. Det er old news.
Nå responderte USA. Hvorfor gjorde de dette?

Trump ønsker så klart å svare med å dra ut varigheten på perioden før prisen på olje imploderer.

Hvorfor i alle dager skulle Saudi og Russland stoppe å produsere olje fordi Trump kommer med utspill om at dette er bra, nå skal USA fylle lagrene?

Da vil de jo ha tapt og prisen gå opp igjen med en gang uten at de har oppnådd noe… :man_facepalming:t2:

Ja, nettopp. Han forlenger tiden. Kjøper rett og slett tid til deres oljeselskap.
Tror ikke Saudiarabia og Russland kommer til å gjøre veldig mye mer kortsiktig nå ( om de kan gjøre noe) får å få prisen ytterligere ned. For det ville bare vært som å gi super rabatt til Trump.
Selvsagt når lagrene er fulle. Da vil de knuse på videre
Men jeg tror ikke de vil redusere produksjon for å få opp prisene heller da, da blir det katt og mus med Trump. Plutselig stopper han innkjøp osv.
Men denne oljeprisen tror jeg Russland er veldig komfortabel med, så det er null sjanse for avtale med Opec+ til april deadline. Så spørs det hva som er priset inn allerede, kan ta en stund nå.