Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Det stÄr jo i artikkelen DU postet

– Saudi-Arabia vil utnytte gass produsert fra Fadhili-anlegget til Ă„ kompensere for rundt 250.000 fat pr dag med innenlandsk oljekonsum, som vil gjĂžre det mulig for kongedĂžmmet Ă„ Ăžke rĂ„oljeeksporten i lĂžpet av de kommende fĂ„ mĂ„nedene til Ă„ overgĂ„r ti millioner fat pr dag,

Helt riktig. Tolkning min kom fra:

“Bloomberg melder at Saudi-Arabia vil þke oljeeksporten til rekordhþye 10 millioner fat pr. dag fra mai.”

og

“Saudi-Arabia planlegger en produksjon pĂ„ 12,3 millioner fat pr dag i april, som er rekord, ifĂžlge Bloomberg.”

Vi fÄr se hvordan det utvikler seg, men jeg burde selvsagt tatt med at det kun gjaldt Sinochem sÄ langt. Lokale kinesiske oljeselskaper bryr seg neppe om sanksjoner. SÄ takk for at du la inn linken.

1 Like

KEY POINTS

  • Goldman Sachs slashed its oil forecast on Tuesday as the COVID-19 outbreak has led to sharp demand declines.
  • Goldman now sees U.S. West Texas Intermediate crude averaging $22 per barrel in the second quarter with international benchmark Brent crude at $20 per barrel. This is Goldman’s second cut to price forecasts in less than two weeks.
  • “Demand losses across the complex are now unprecedented,” said Jeffrey Currie, Goldman’s global head of commodities research.
3 Likes

Det eneste som er sikert er at det er ingen som aner hvor oljeprisen havner til slutt .

Jeg har siden det ble kjent at det ikke ble kutt fra OPEC, samt at Saudi kom til Ä Äpne slusene hatt den innstilingen at vi kommer til Ä havne pÄ 10-20$. NÄr man fÄr ett sÄnt sjokk som nÄ kommer pÄ bÄde supply og demand siden sÄ er det svÊrt vanskelig Ä vÊre positivt tilk olje pÄ kortsikt. Det komme til Ä flomme over med olje de neste ukene og mnd


3 Likes

Da ruller vi fort nedover, https://www.investing.com/commodities/brent-oil

Kan det bli sÄ ille som negative priser? Slik som vi ser i renter og strÞm.

Det er vel ikke bare Ă„ stenge ned kranene, og da er man jo avhengig av at noen kan lagre/frakte den vekk.

MÄ ha eller betale for lagring.Det koster og kan faktisk bli fullt.Har mulighet for Ä lagre 50 liter pÄ bilen, men vil ikke betale for det=)

4 Likes

Nei!

De fleste anlegg kan stenges ned og sikres ilÞpet av svÊrt kort tid. Fra 15 minutter til ett par timer sÄ er ting steng og sikret.

NÄr man kommer til ett vist nivÄ sÄ vil utgifter vÊre stÞrre enn inntekter og da vil man produsere til lager mens man kontrollert stenger ned i pÄvente av bedre priser.

2 Likes

Oljen skal videre ned ettersom Saudi Arabia skrur opp produksjonen til 12,5 millioner fat fra april,dersom Russland ikke kommer ved forhandlinsbordet i samtalene om kutt i oljeproduksjonen


Time will show :hourglass_flowing_sand::chart_with_downwards_trend::oil_drum::scream_cat:

1 Like

Irak strekker ut en hÄnd og ber om hjelp. Spennede Ä se hvordan SA reagerer.
Oljeprisen ser ikke ut til Ă„ bry seg om det.

Vi har vel bare sett starten pÄ corona shutdown av forbruk, fÞrst nÄ USA slower ned.

3 Likes

Tirsdag ettermiddagsrush pÄ Þst kysten var over fÞr det startet
 Lurer pÄ hva dette gjÞr med demand i US? (nei, jeg gjÞr egentlig ikke det
)

Washington DC er i ferd med Ă„ stoppe opp


Videre sÄ spÄr Bloomberg OPEC dÞd.
The End of OPEC Is Here 17.03.2020.pdf (419,6 KB)

Noe som har blitt ved flere anledninger tidligere. Blandt annet i 1984 :stuck_out_tongue:

2 Likes

Mange selskap som kutter investeringene nÄ.
Dette har langsiktige implikasjoner man kan tjene grovt pÄ.

Tenker du fortsatt bear i olje Kaisovski?

AĂžt avhenger av Saudi og Russland.
Jeg er ikke i stand til Ä gi noe godt svar pÄ hva deres Þnsker egentlig er. Blir spekulering Ä tolke hvor lenge konflikten varer.

Men det vi allerede ser er underinvestering i ny produksjon, og forsinkede prosjekter pga corona.
Kortsiktig er jeg jo overbevist om betydelig nedside i oljepris, sÄ lenge de Þker produksjonen i april.

1 Like

NĂžktern, godt og ydmykt svar - takk.

Hva er teoretisk det laveste oljen kan ligge pÄ nÄ fremover?

PĂ„ tide plukke selskaper som utvinner olje eller er det for tidlig?

OPEC+ blir vel snart venner igjen?

SpĂžrs hvilken risk du vil ta.
Kanskje bedre med en fugl i hĂ„nden, enn ti pĂ„ taket. AltsĂ„ at du sikrer deg “god” inngang idag.

Jeg sprer inngangen min ut over litt tid.

1 Like