Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

WTI på 24 !!
Brent på 27

Må vel kalles eit blodbad

1 Like

Vurderer å sutte på antibac servietten. Siste mnd har vært brutal.

Dette er altså allerede verre enn oljekrisen?
Og produksjonsøkningen er ikke engang startet… :flushed::flushed:

1 Like

Send meg en serviett også.

Hva var bunnen på brent sist?

Siste 10 år så var den vel nede på 26-27 usd? Men stod ikke lenge der. Dro seg tilbake til 35 ganske raskt.

Historisk så har vel oljeprisen vært mye lavere. Men da tenker jeg 20-30 år siden. Og da må vi nok inflasjonsjustere for å ta med økning i produksjonskostnadene.

Klart hvis saudi mener blodig alvor, så flommes markedet. blir mangel på lager. Og veldig veldig mange må stenge ned. Hvordan SA tror de skal vinne på dette når de ikke klarte å kverke US shale i 2015 det skjønner ikke jeg.

1 Like

På grunn av Korona. Eks 10 % mindre oljeforbruk. Hvor skal ein lagre oljen? Klarer ikkje å kverke shale men kan få den redusert.

Gamle oljefelt/brønner som stenger vil kanskje ikkje starte opp igjen. Det blir rett og slett ikkje lønnsomt. Enkelte olje felt/brønner i Nordsjøen kan eks være utsatt for dette.



– Vi mener at det teoretiske overskuddet på mer enn 10 millioner fat per dag i andre kvartal i praksis ikke er mulig, fordi det ville bidra til lagerbygging på nesten én milliard fat på bare ett kvartal, som ville overgå hele lagerkapasiteten globalt, sier Dickson.

1 Like

Mange stenger ned produksjon.

WTI på 21 !!
Jøss det gjekk fort.

Ned 68% på 10 veker :dizzy_face:

image

2 Likes

Noen som vet hvilken oljepris som er breakeven for Equinor?

Det er vel sånn som endres forholdsvis fort. De forskjellige feltene har forskjellig kostnad per fat, så breakeven for hele selskapet vil jo varierere med andelen produsert fra hvert enkelt felt.

Investeringer og produksjon på norsk sokkel ligger åpent på https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/ så man kan faktisk regne på dette selv.

1 Like

Skjønner det. Lurte bare på om noen har ett røft overslag.

Jeg tror det skal ligge på ca 35dollar…

Edit: Ønsker gjerne å bli rettet på denne hvis jeg har feil, men har før meg at det er 34-35dollar

1 Like

Trump snitter ned på SPR (ca 29$ nå) Han er en luring :wink:

Gjennomsnitt på ca 35 dollar, full livstid.

Nye prosjekt har lavere ca 20-- 25 dollar fatet .

2 Likes

Må huske å ta med det faktum at Equnior har mye utgifter i Nok og inntekter i USD. Så sum sumarum så er det ikke helt mørkt.

7 Likes

Gass er også en vesentlig brikke hva angår equinor.

1 Like

Generelt veldig viktig å huske nå som valutaen går som den går. Inntekt i USD og utgift i NOK er penger i kassa. Utgift i noe annet en NOK er trouble. Og Inntekt i NOK og utgift i andre valuta er double trouble (les elkjøp / norsk retail etc)

2 Likes

Da må du ikke gleme å ta med det faktum at gasspriser har vert og vil fortsatt være rævkjørte en stund til…

Nettopp, Akkurat det jeg mente her. De har blitt presset vesentlig over flere år allerede. Ser ikke lyst ut. EU jobber med å gjøre seg uavhengig av gass.