Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Ja, vi har gjort det før

1 Like

Fra artikkelen: “Sist gang Norge inngikk en kuttavtale med oljegruppen Opec var i 2002, den gang i kjølvannet av angrepet på USA den 11. september året før.”

1 Like

Lol, jeg rødmer faktisk.

Jeg finner veien ut selv

1 Like
1 Like

Innbyggere kan pålegges å holde seg hjemme. Jeg tror nok USA finner en måte å styre det der på om de vil

" Texas Railroad Commissioner Ryan Sitton laid out his idea in an article for Bloomberg Opinion, proposing the commission institute a 10 percent production cut. It would mark the first time since the 1970s that the Railroad Commission regulated production."

1 Like

Siste ryktet nå er at US og Canada diskutere tariff på olje fra OPEC og Russland…

Crazy time to be alive.

Når det er sagt som har det en stund vert snakk om endring på lovverk i US som ville gjør det mulig å saksøke OPEC.

4 Likes

Det later til at mandagen blir en bra dag for Frontline om ikke annet!

Galskapen lenge leve.

For å si det sånn: Etter den søte kløe kommer den sure svien. Godt mulig det er litt mer å hente i tank, men jeg hadde vert veldig påpasselig. Nedturen kommer, den er det ingen tvil om.

1 Like

Det gjør den!
Blødde ganske heftig på torsdag og fredag, men frem til nå så ser det ut til at FRO er relativt invers av oljepris.
Men Jokeren i det hvite hus er jo en ukjent faktor av grei størrelse inn i denne ligningen.

1 Like
3 Likes

Jeg sliter enda med å forstå tankmarkedet og hvorfor det skal bli en nedtur.
Mange (de fleste) prises jo langt lavere en før corona viruset og om oljen går opp (enda under januar nivået) ja da skal tank aksjer falle? De er jo allerede på bunn med super inntjening.
Jeg er ikke ekspert på markedet men det er ingenting som sier det skal bli en stor nedtur.
Om alle tank selskaper får det tungt vil båter skrapes og noen vil legge ned årene. Da blir det mindre skip som igjen gir mer jobb til andre. Når Corona forsvinner, oljeprisen stiger så vil det bli ett enormt trykk. Alle land vil kjøre på med 200% kapasitet for å ta igjen det tapte. Det vil pumpes inn enorme summer og da behøver man transport markedet. Selv om man ikke får dagens rater så vil man fremdeles få rater rundt januar nivå / enda litt bedre

1 Like

Reduseres oljeoutput med 20m fat til dagen, så er vel det 300 tankere i mnd.

Må verr ekstremt contango for at inntjening i tank ikke skal kollapse.
Ender oljemarkedet i balanse med slike kutt, vil ratene gå nær 0.

Hvordan skal de transportere 80 millioner fat om dagen ? Verden produserer 100 mill om dagen så med - 20 har du 80 igjen per dag.

De skal frakte de med flåten beregnet på 100 millioner fat…

Edit: da skjer det samme med ratene, som med oljeprisen når etterspørselen etter olje gikk ned 20%. Rett til bunns.

Hva som vil skje er at det vil skrapes. Markedet består av veldig mange gamle skip som er over 15 år. Det er få skip under produksjon. Ett kutt på 20 vil fremdeles gi overproduksjon så lenge det er lockdown i store deler av verden. Når det åpnes opp vil markedet på nytt ta fart og da vil det gå raskt. Det eneste problemet er at verden må kvitte seg med olje på lager først så her vil det komme en ubalanse. Vi må huske at det vil fyres på alle plugger når verden åpner opp igjen. Jeg er 99% sikker at stater rundt om vil pumpe enorme summer inn i økt aktivitet som infrastruktur, bygg og annen industri så jeg tror ikke denne pausen med dårlige rater blir så veldig lang og derfor er Tank markedet det beste markedet å være i

Sjekk historien til tankmarkedet, det går i sykluser. Det har det alltid gjort og vil alltid gjøre…

Uansett. Rederiene guider utdeling og meglere har kursmål som gir over 100% oppside. Om kursen skulle rase så kan man trygt si ledelsen i rederier burde byttes ut og meglere burde finne seg noe annet å gjøre. Skal ganske så mye til å guide så jævla feil

Du får vente å se, men være forsiktig for plutselig er denne runden med gode tider over også :slight_smile:

Her er kursen til Frontline de 4-5 siste år, så ser du selv hvor mye det svinger:

Det står 20.28% i utbytte. Er dette det totale utbytte jeg ville ha fått om jeg kjøpte januar 2016?
Eller er total ubytte høyere?