Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Det kan jeg ikke uttale meg om, det er noe du må sjekke ut selv :slight_smile:

Tar for lang tid :wink:
Hva med OET, er det mer sikkert en FRO?

Hadde tenkt å kjøpe FRO på mandag etter reaksjonen på møtet. Nå som det ikke blir møte vil nok FRO og andre tankaksjer få en rekyl. Jeg skal prøve å være med. Så lenge man bruker stop loss og er klar over at det blir volatilt tror jeg det er penger å hente :blush:

Er jo samme med de som annet innen tank, du får sette deg inn i hvert selskap og gjøre en egen vurdering :slight_smile:

Penger er det å hente, men man må være forsiktig med tank :slight_smile:

De har jo tjent megasummer. Om de vurderer det slik at markedet kan gå på en kraftig smell og det blir last man standing så kutter de utbytte og rir av stormen. Hva mener du kan skje? At de må gjøre emisjoner langt under dagens kurs? OET kan gjøre ett utbytte på 30% for Q1 og det med en ny flåte og PE på 1.8. Sitter jeg 2 år har jeg penga tilbake og aksjene blir bonus. Sånn i teorien…

Absolutt. Det svinger veldig. Hadde heldigvis en pen utgang på 105 på mandag da det begynte å kollapse i FRO og hadde target på 82 for korreksjonen (var et gap mellom 91 og 94 som også måtte lukkes), men slo fra meg kjøp på fredag når det så ut som det ble kutt. Nå tror jeg jo også tank vil falle hardt igjen om det blir kutt men så lenge man er kortsiktig og følger med så går det fint :+1:

1 Like

Nei, jeg mener ikke emisjon. Men hvis du ikke kjenner tankmarkedet, hvorfor kaste seg ut i det? Du hører ikke jo på hva andre her sier heller, du er bare låst på analytikere og kursmål. Ta for all del egen vurdering, men vær forsiktig som alle her inne sier.

1 Like

Du sier jo litt i mot deg selv. Om jeg hører på analytikere så hører jeg jo på noen.
Det finnes også mange som mener tank vil gjøre det bra i årene som kommer uansett om det blir kutt.
Jeg gjør jo selvklart min egen mening og derfor jeg spør og sjekker det meste for å høre hva andre mener. Jeg kan også sitte i 2-3 år uten større problem så om jeg får tilbake penga even så er det ingen katastrofe

Jeg sier i mot meg selv, hvordan gjør jeg det?

Du hører ikke jo på hva andre her sier heller, du er bare låst på analytikere og kursmål.

Om man ikke hører på noen så hører man ikke på analytikere heller men du skriver at jeg hører på dem. Det motsier seg selv

1 Like

Huff… Jeg poengtere at du hører ikke på noe av hva andre her inne sier, du argumentere bare mot med hva analytiker og rederiene selv sier.

Er det å motsi seg selv?

Jeg kan ikke tank markedet og søker derfor informasjon samtidig som jeg deler min mening i håp om at noen bryter ned min mening slik at jeg forstår. Til nå er jeg usikker og ikke enig men jeg lytter og takker for info jeg får. Jeg har 6m å investere for, det er for meg store summer og jeg ønsker å finne ett marked som gir avkastning på 15-20% med samtidig gir en stabilitet.
Jeg har allerede kjøpt OET, BW LPG, Hafnia og vurderer kjøpe mer ved dipp. Eneste jeg ikke klarer å se er at jeg kan tape pengene mine ved kurs kollaps og hvor aksjen ikke kan hente seg inn i løpet av 1-2 år

1 Like

Vil du ha stabilitet, må du holde deg LANGT unna tankmarkedet.

Både nedside og oppside er stor.

1 Like

Jeg vil ha 10-20% utbytte på min investering år etter år. Shipping er veldig billig nå slik jeg ser det.

Høres veldig ut som du har gjort opp din mening allerede. Da legger vi den død. Lykke til med tank😉

4 Likes

https://www.cnbc.com/2020/04/04/oil-set-to-crater-monday-as-opec-meeting-delayed-tensions-flare-between-saudi-arabia-and-russia.html

Helt seriøst. Ingen gir egentlig 20% utbytte år etter år.
Se på langsiktig kurs til FROS osv. Går bare nedover egentlig, men har fått en solid oppsving. Kanskje er det ny syklus, kanskje er den allerede over hvem vet.
Men å få igjen pengene på 2 år er skumle tanker. Du risikerer jo at aksjen kræsjer videre ned om økonomien tar seg opp og verden samler seg om solide kutt. Selv Norge begynner underholde tanken om kutt, da skjønner man det er alvor!
Jeg tror jo egentlig på videre fall i oljeprisen og dermed mer oppside i tank, men det er kun kortsiktig. Når det snur så går det kanskje veldig raskt og tank skal rett ned igjen.
Det med at det ikke bygges er ikke så mye å sette sin lit til, det har gått ned jevnt og trutt likevel. Olje etterspørsel øker bare ikke så veldig mye lenger. Men nå er risiko for drastiske kutt pluss innhenting av etterspørsel høy fremover.
Men jeg er som nevnt fremdeles bear på utsiktene til olje/økonomisk aktivitet. Men om du ønsker stabilitet og 15-20% return er nok ikke tank verdt risikoen. Det er mer high risk reward.
Om målet er trygg avkastning er det nok bedre kjøpe de skikkelige solide selskapene på dager hvor det er panikk nedover. FRO og co kan virkelig kræsje videre ned, Orkla osv vil nok ikke gjøre det.
Er ikke vits med 10-20% utbytte om aksjen plutselig er halvert.
Utbytte i gode gamle dager hører selvsagt råe ut vs den latterlige lave markedsverdien man har nå vs tidligere kurser.
For all del, kan være man bare er i begynnelsen på nytt super langt og kraftig bullrun, men sjansen er stor for at når det ekstraordinære nå er over så går man tilbake til å falle videre ned. Utbyttene vil selvsagt også falle ilag med kursen når den ekstraordinære inntjeningen er over, da blir det ikke så enkelt som du hadde håpt.

3 Likes

Når du trodde du hadde hørt det meste…

It even lower than you think. :man_facepalming:

Skal bli morro om han klarer å sette toll på oljeimport til us. Det er nesten så jeg har lyst til at det skjer, bare for å se ultraproteksjonisme og en handelskrig uten like utspille seg. (og US betaler regninga internt)