Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Frykter oljemarkeder er ødelagt for alltid. Når oljefondet stuper i verdi og man er tvunget til å bruke det så blir det fort barbert.

Kan sentralbanken bare ha tullet når de sa at de ønsker å styrke kronen? Skal man ta av oljefondet å bruke det i kroner så er jo lav kurs gunstig, men lav kronekurs er ugunstig på mange andre måter for Ola og Kari.

Når alle skal på Nav og oljeprisen bli liggende nede over lang tid så er det vel nesten bare å sette seg ned å vente på boligkrakk da? 6 måneders-avdragsfrihet er 6 måneder. Tiden flyr fort avgårde.

1 Like

Det som generelt prises inn i markedet nå ser ut til å være en kortvarig krise som vi kan trykke penger for å komme oss over, og så går ting tilbake til normalt i løpet av 3. kvartal.

Det som på ingen måte er priset inn er en langvarig krise, med 2-3 runder med pandemi, og lockdown av og på neste 18 måneder til man har en vaksine.

Så får man posisjonere seg som man tror.

2 Likes

Interesant artikkel nå er og Norge med.
https://news.cgtn.com/news/2020-04-05/OPEC-has-no-choice-but-to-deliver-PrtPorbNok/index.html

1 Like

ingen tvil om at de vil gjøre slutt på denne drakampen om markedsandeler en gang for alle…eller nesten alle,da de ønsker å knuse shaleproduksjonen i USA., :sweat_smile:

Hvordan vil toll virke inn på prisen på WTI?

1 Like

WTI prisen skal øke fordi den blir billigere enn import+tariff. (blir en form for innenlands monopol) Prisen betales av amerikansk økonomi alene. Nå er vel US netto eksportør av oljeprodukter. (men ikke råolje alene) Så dette blir fort å skyve et problem over på raffineriene, som har bruk for importert olje for å produsere de riktige destillatene antar jeg (kan jeg fint lite om)

Hvordan dette balanserer mot eksport og brent blir mer “spennende” i mine øyne. Ikke bare handelsmessig, men politisk med proteksjonistiske motreaksjoner.

addit: når det er sagt, det er et kostbart tiltak for amerikansk økonomi. Fordi det gjør de nevnte destillatene mindre konkurransedyktige på det åpne markedet. (alle amerikanske olje produkter blir dyrere) Hvilket er veldig veldig bad news for LPG aksjene mine antar jeg. (hvis så skjer)

addit2: Dette er ikke noe jeg tror på at kommer til å skje. Dette er et trump utspill, i kjent stil. Regner med det fortsatt finnes noen som ikke er en nikkedukke som kan fortelle ham hvorfor det er et kostbart tiltak.

addit3: det må være morsomt å være shale produsent uten en vei ut av uføret. Enten må du kutte produksjonen, så du går konkurs fordi du ikke dekker kostnadene… Eller så er det overproduksjon, prisen går i gulvet og du klarer ikke dekke kostnadene og går konkurs. Dette skulle tilsi at US ikke vil ha noen som helst disiplin til å kutte produksjonen. (og det samme kan sies om hele OPEC samarbeidet, der historisk sett så er alle er med i utgangspunktet. Men det ender ofte med at det kun er saudi som er disiplinerte og overholder kuttene, resten pumper gjerne opp så mye de makter for å holde hver sin skakkjørte økonomi i live. Evt fylle lommene til sin selvoppnevnte diktator raskest mulig.

2 Likes

Ned 10,6% nu, lukket et par shorts.

1 Like

https://www.cnbc.com/2020/04/06/russia-saudi-arabia-are-very-close-to-an-oil-production-deal-rdif.html

OSP fra Saudi som normalt skulle kommet i går eller i dag er nå utsatt til etter torsdagens OPEC møte.

Blir spennende å se om de kopierer stuntet fra mars med å barbere prisene om man ikke oppnår enighet.

De lange prisene får seg ett løft.

3 Likes

The physical oil market has weakened today, particularly in Asia (Russian crude Sokol was sold at $8 a barrel discount to Dubai, the largest in several years). And also weakness in Europe and the North American crude cash market

1 Like

Det tyder på at oljen skal ut for nesten enhver pris. Kan også tenkes at lagrer begynner å fylles. Skal bli spennende å se nye priser fra KSA som kommer på torsdag…

Når det gjelder lagerkapasitet for KSA så har de ikke vert såpass tomme på lang tid. Denne er til og med januar 2020

3 Likes

Trump has even hinted at restricting US arms sales to Saudi Arabia – one of its closest allies in the Middle East – if it does not cut its output and boosts prices.

Tvunget samarbeid…

– Vi har registrert det over en lengre periode, at oljeaksjene har en tendens til å gå i forkant av større oljeprisbevegelser.

– Det er aktører der ute som har bedre oversikt over den type bevegelser enn det andre har. Men det er vanskelig å vite hvem som står bak disse nominee-kontoene i realiteten, sier analytikeren.


Helt sikkert ingen form for innsideinformasjon her … skal vi ta ett hint ? :slight_smile:

1 Like

Neinei, det bedrives i jo ikke noe spill om dagen…