Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Ah. Odfjel er et godt forslag. Kjenner jeg må lese meg litt mer opp på “Calls” før jeg gjør noe uforberedt der. : D

Jeg er usikker på om de store, e.g. Equinor, vil tracke oljeprisen like godt som tidligere. Over halvparten av all olje som noensinne vil hentes ut fra Nordsjøen er allerede produsert og konsumert. Det meste solgte Norge AS altså på billigsalg på 80- og 90-tallet. Produksjonstoppen var allerede i desember 2001 og de store feltene er nesten tømt (Ekofisk og Statfjord). Johan Sverdrup var selvsagt viktig, men stopper ikke den videre nedgangen på norsk sokkel i inneværende tiår og neste.

Hvis oljeprisen rykker tilbake til $80-100 innen et par år vil selvsagt OBX være med opp, så kanskje man bare skal vente på neste aksjefall og deretter kjøpe seg heavy opp i en oljeprega ETF (?).

Her står det ganske bra forklart om du vil lese deg opp på opsjoner.

Kjøpe call/put er hovedsaklig det du vil fokusere på.

Husk at Equinor prøver å gjøre seg mer fri fra oljen, de investerer i mye annet også, og kan dermed være et godt og sikkert kjøp fremover. Jeg holder meg mest unna de store selskapene selv da jeg ser på dem som “ferdig” utviklet og ikke har så mye mer vekst potensiale som mange andre, men for all den, mange er jo gode utbytte maskiner.

3 Likes

Takk for link!

Jeg er relativt pessimistisk til de andre stuntene til Equinor, men det har nok mer med iboende pessimisme overfor “renewables” og “det grønne skiftet” i seg selv. Det er slike bias som gjør at man ofte går glipp av de store oppturene. :frowning:

“… Contangoen var tidvis svært høy tidligere i vår, men har nå falt betraktelig på kort tid og er ventet å minske mer, fremheves det.”

:sunglasses::metal:

1 Like

Hva er det som får det til å mene at EQNR ikke er på hugget og fremover lent? Det er en god grunn til at pensjonsfondet til KSA hamstrer EQNR.

Joda, 200 Mrd er litt penger, men det betyr ingenting for den daglige driften av selskapet.

Vi kan gjerne diskutere EGNR her i oljetråden, men om man tror at EQNR er ett rent olje selskap så bør man lese seg litt bedre opp

1 Like

Flere snakker om å åpne flytrafikken , så gjenstår det å se om det blir en suksess eller bølge 2.

" Håp for utenlandsferien? Norge i samtaler om «sikker reisekorridor» mellom åtte land med lite korona. Nå vil EU åpne grensene."

https://www.aftenposten.no/verden/i/70v1xW/haap-for-utenlandsferien-norge-i-samtaler-om-sikker-reisekorridor-mellom-aatte-land-med-lite-korona-naa-vil-eu-aapne-grensene?

Flere og flere fly i luften og uoffisielt vekstnivå i Kina som iallfall ikke er på minussiden. Uken som kommer blir veldig spennende, og med gode rapporter hva oljelagre og rigger i drift i USA angår, tenker jeg samnsynligheten for 40 er større enn sannsynligheten for 30. At cruise også anbefales å putte penger i er jo et annet signal om at olje er i ferd med å bli in igjen. Last opp!!!

3 Likes

Vil Trump reagere mot IRAN ?

image

1 Like

Oil peak 2030?


«Dersom investeringene i oljemarkedet holder seg på 2020-nivå vil dette redusere det tidligere anslåtte produksjonsnivået i 2025 med nær 9 millioner fat per dag, noe som vil skape en tydelig risiko for trangere markeder om etterspørselen begynner å ta seg opp til nivåene fra før krisen», skriver IEA.

Ser oljeprisen stiger og stiger :slight_smile: noen som vet hva den fysiske prisen er nå?

Du kan sjekke “dated brent” (y)

1 Like

Er det ikke mulig å kjøpe brent/WTI spot noe sted, MÅ det være ETF-er eller marginprodukter?

Korona har pågått ei god stund med store reiserestriksjoner.
Artikler med informasjon om hvordan dette påvirker oljeproduksjonen langsiktig er interessant. Så viss noen kommer over slike artikler så link dei inn her.

Ein ting er vedlikehold blir utsatt men også boring og ferdigstilling av brønner blir utsatt ikkje bare på grunn av økonomi men på grunn av mangel på folk.

1 Like

Kan kjøpe minifutures på olje gjennom nordnet (first north), de holder en kontrakt eller to frem i tid og rullerer på ukjent tidspunkt, men skal i teorien være ute i god tid før de går ut.
Mye forskjellig gearing og begge retninger tilgjengelig, rebalanseringen er tilsynelatende ok også.

Brent Oil Futures - Aug 20 (LCOQ0) har vært nært opp til ICE Brent Crude Futures, men i dag så divergere disse to voldsomt. Nå er:

*Brent Oil Futures - Aug 20 (LCOQ0) i 35.50

  • ICE Brent Crude Futures i 34,80

Hva er bakgrunnen for denne divergensen, er det noe fundamentalt som har endret seg de siste timene som gjør at prisen øker kraftig i det korte bilde, mens den forblir lav i det lengre bilde? Vil vi tro at disse to papirene igjen skal flytte sammen, slik at de kommer tilbake på samme nivå?

Det er ingen selvfølge at front month (nå juli i brent og wti) skal ha lik pris som kontrakter med utløp lengre frem i tid.

Takk for svar og link. Jeg forstår at det vil kunne være forskjeller. Det er dog interessant å forstå hva som har skjedd de siste 24 timene som får prisene til å divergere. Når jeg ser på future prisene så virker det som om man er særlig negativ i Q2-Q3 2021 (Apr-Sept). Her har prisene falt mer de siste 24 timene enn noe annet, og det handles på et volum. Interessant å forstå hva som gjør at dette tidsrommet gjør det særlig svakt i markedet.

Forstår at det kan ha noe med OPEC kutten å gjøre, men ser ikke hvorfor det skal endre seg akkurat i dette tidsrommet

Juli kontrakten for Brent utløper i morgen. Mulig det er en av årsakene.

Er det utløp av brent som er grunn til rallyen vi ser nå også?

Mulig, men oljen skal mer opp utover året, det er jeg rimelig sikker på.

1 Like