Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

vel,de får spå så mye feil de bare måtte bli betalt for…

selv håper jeg at det blir balanse i markedet og det ikke blir såpass med kutt i oljesektoren at vi igjen står arbeidsledige som tilbake i 2016.

noen av oss er litt avhengig av at oljeprisen :chart_with_upwards_trend: holder seg oppe ,ellers blir det ikke så mye aksjekjøp… :construction_worker_man:

1 Like

Blir flere aksjer på meg og billigere bensin, så for meg passer det bra… :wink:

Fritt fall nå. Hva skjer?

Er begrenset hvor mye hold det er i en Twittermelding fra høvdingen over dammen…

1 Like

Ny fra Rystad:

TL;DR:
Etterspørselen vil sakte ta seg opp men kanskje ikke raskt nok til at lagerene går fulle, prisen vil fortsatt være volatil og vi må forvente nye utbrudd som reduserer etterspørsel i perioder?

Sååå, India som er verdens 3 største forbruker såg demand fall på 48,5% i April…

3 Likes

1 Like

Blir en fin Twittermelding fra Donald i dag da, han tar vel på seg æren for dette også…

Må vel ta med at dette kuttet dekker det kuttet på ca1 mill som Irak ikke vil ta.

2 Likes

" Saudi Arabia scrambles to boost oil prices and revive the market it helped crash…"

““It’s just one more sign that the price war is definitively over. Saudi Arabia is back in whatever-it-takes mode,” said Croft, the RBC analyst…”

2 Likes

Ehh ehh ehmm eh ehh emm

5 Likes

Da blir det BULL for oljeprisen ifølge Equinor,-sist oljenedtur i 2016 ble utbytte kuttet tvert!

nååå begynner jeg å se hva som foregår hos politikerene,siden de nekter å bruke budsjettpenger i å starte opp investeringene i bla. nordsjøen…

de ser sånn “voldsom opptur” til neste år…

og så ser de på de utsettelsene som er gjordt hos oljeselskapene…

" Dessverre har samtlige prosjekt som lå til utførelse i 2021, nå blitt skjøvet ut, i første omgang til 2022 og 2023. …"

så her krysser politikerene fingrene at “markedet” fikser seg selv,-for det er jo så syklisk… :man_facepalming:

4 Likes

Hva er egentlig den beste måten å eksponere seg for den uunngåelige oppgangen som kommer innen olje? Vet jeg burde spurt når prisen var nærmere $20… :slight_smile:

Finnes det noe 1, eller et 2x-produkt uten for mye rebalansering, som speiler oljeprisen for f.eks brent?

Selv om SARS-2 har redusert etterspørsel noe, så er verden allikevel avhengig av mellom 80-100 millioner fat om dagen for at maskineriet i samfunnet skal gå. Det tar tid å re-starte produksjon, så man kan heller ikke stanse altfor mye selv om forbruket er ned. Samtidig har det de siste 30 årene blitt oppdaget langt mindre olje enn før. De siste årene har man oppdaget man mindre olje hvert år enn det man tar ut årlig (rundt 30 milliarder fat). Verden forbruker altså rundt regna like mye olje hvert år som det fantes i den norske delen av Nordsjøen før vi begynte å stikke sugerør nedi.

Således er det for meg nesten utenkelig at prisen ikke skal vesentlig opp i den neste fem- og tiårsperioden, med mindre man tar på seg tekno-optimisthatten og tror at man finner noe som er bedre…

1 Like

Jeg har lurt på det samme, og kikket litt rundt på diverse bull-produkter etc. Jeg vurderer nå i stedet call-opsjoner på AKSO langt frem i tid, ser for meg at de må ha mye oppside på positive nyheter om oljepris, selv om man da også tar på seg en del risiko for at selskapet kan få store finansielle problemer i mellomtiden.

2 Likes

2x i Olje er vel det du får høyest avkastning av, men dog og endel risiko. Ellers som @Inveliten sier er Call-Opsjoner også en god mulighet med endel mindre risiko. Har selv vurdert dette i nøyaktig samme selskap faktisk :sweat_smile:

Når det kommer til vanlige aksjer så mener jeg at den som ligger best an av selskaper er vel kanskje Odfjell Drilling. Har gode kontrakter frem til 2021, god inntjening og moderne flåte i forhold til mange av de andre selskapene. Også en av de olje aksjene som har falt % mest. Ser på dette som en god og sikker investering med hvertfall 1 års perspektiv. Hadde Nordnet hatt odfjell på opsjon listen sin så hadde dette vært min go-to.

2 Likes