Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Såååå… Hamstring påvirker tilgangen på en vare? No shit. :stuck_out_tongue:

1 Like

Men hamstringen skjer ikke i et vakuum, det skjer fordi det er en reell fare for, om enn midlertidig eller kortvarig, knapphet. Alternativet er rasjonering.

https://www.regit.cars/car-news/uk-petrol-and-diesel-rationing-plans-reviewed-what-a-ps30-limit-could-mean-for-you

Edit: Ser at hjemmekontor skal pushes igjen, for å få ned bensinprisen og dieselprisen, man har jo erfaring fra lockdown…

3 Likes

Covid var bare en test,-det er nå vi blir satt på prøve!

5 Likes

Higher for longer?

3 Likes

Ikke så veldig aktiv her inne dessverre… Kan ikke se at denne har blitt fanget opp he rinne. https://www.reuters.com/business/energy/ceraweek-energy-security-key-national-security-shell-ceo-says-2026-03-24/

I en forlengelse så kan denne være av interesse, Who Controls Europe’s Gas Now? - by Giacomo Prandelli

3 Likes

Aldri vært tommere i Nederlands gasslagre enn i dag:

Så de må kjøpe mye LNG i fylle-sesongen.

Noen som vet hvorfor E24 viser brent på 103,86 nå,plutselig stup, imens tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil fortsatt ligger på 109,85 mer enn 15 minutter etterpå? Systemfeil på gang ?

Fant ut av det: Ene var futures og andre spot.

1 Like

Sikkert Trump som har truet med søksmål om de ikke satt ned :joy:

Nearly 40 shadow fleet tankers stuck in the Gulf of Finland

Ukraina har skadet relevante havner seks dager på rad nå.

7 Likes

https://x.com/javierblas/status/2038864176110522788?s=46&t=rzR-et5cmHPjTuN18_C1oQ

Edit: bør kanskje ta med at jeg ikke har tro på olje i 450…. Men at papir olje er underpriset i dag er jeg overbevist om. Hvor den skal er ikke godt å si, men om man ser på fysisk olje er mange villig til å betale godt for oljen.

2 Likes

Det er ikke noe nytt at man overshooter på analysene når ting ser som verst ut.

Vi hadde det samme i 2022 hvor Morgan Stanley gikk ut med target 185. Den toppet på 138 og var nede i 80 dollar igjen i desember 2022. Tor Svelland var vel ute og sa 250 dollar fatet i 2022…

Allerede nå går det mer oljen gjennom pipes i SA enn man trodde for en uke siden.

1 Like

Ikke lett å spå olje, men jeg har tro på ny verdensrekord for å si det slik ( ikke justert for inflasjon) :slight_smile:

Kommentaren jeg linket til var GS sin kommentar på opsjonsmarkedet. Altså hvordan aktører posisjonerer seg.

Trump er ute å sier at han vurdere å avslutte den militære spesial operasjonen uten å åpne Hurmuz…. Det gjør jo absolutt ingenting bra for olje og oljeprodukter… samtidig vil det ta lang tid å få utbedret alle skadene som er påført infrastruktur til nå.

3 Likes

https://www.zawya.com/en/projects/oil-and-gas/saudi-aramco-cuts-oil-supply-to-asia-for-second-month-in-april-n3ngwsix?utm_source=chatgpt.com

Saudi Arabia ​has exported 4.355 million ‌barrels per day of crude so ⁠far in March, data from analytics firm Kpler showed, down from 7.108 million bpd in February.

Så også en sak som sa de før sendte ca 6m bpd gjennom Hormuz, så da sender de 3,3m bpd gjennom rørledningen? :thinking:

Fra samme artikkel som forteller om opsjonsmarkedet og prisen på 435 USD pr fat:

Oljemarkedet

Etter at Saudi-Arabia la om oljestrømmene sine, har [flyten gjennom Bab el-Mandeb passert 7 millioner fat siden ved slutten av mars, som er første gang siden desember 2023.

Råolje utgjør nær 70 prosent av trafikken her, og volumene har økt med én million fat pr. dag siden februar, drevet av større saudiske eksportvolumer via Yanbu-havnen, ifølge Goldman.

«Det estimerte totale bortfallet av oljestrømmer fra Persiabukta har falt til 13 millioner fat pr. dag, ettersom rørledningsstrømmer har økt,» anslår Goldman-analytiker Yulia Zhestkova Grigsby.

Min kommentar: De første anslagene var vel bortfall av 20 millioner fat pr dag. Allerede ned på 13.

4 Likes

Ukraina innført sanksjoner som har stoppet ca 40% av russisk oljeeksport siden 26. mars iflg Huge fires at Russian oil facilities following Ukraine strikes, satellite images show

I februar, så eksporterte Russland ca 2m bpd fra havnene i Østersjøen.

Russland eksporterer fortsatt ca 900t bpd fra Svartehavet. Det skulle ikke forundre meg om det også stopper opp etterhvert.

Man må vel og legge til ferdige oljeprodukter og gass til de 13mbpd som er stoppet.

2 Likes

Så har man denne fra Norne; oppdatert i dag:

Norne Securities oppjusterer sine oljeprisprognoser som følge av krigen i Midtøsten, men tror samtidig på en viss deeskalering i løpet av andre kvartal.

Meglerhuset anslår Brent-oljeprisen til 85 dollar fatet i andre kvartal, fra tidligere estimat på 65 dollar. For andre halvår anslås oljeprisen til 75 dollar fatet, opp fra tidligere 65 dollar.

Kan sikkert stemme godt den der om krigen ender med en Iran/USA avtale og man går tilbake til status quo før krigen (OM det skjer innen et par uker vel og merke).

Om krigen fortsetter, eskalering med bakkestyrker eller en taco spesial hvor Trump bare trekker seg helt ut og lar Iran styre på med skipstoll så er naturligvis de tallene der helt feil.

1 Like

75$ fatet for H2 skal jeg like å se. Tror det er grundig undervurdering av urolighetene vi ser.

Iran kommer ikke til å la US bare pakke sammen å reise. Her skal de kjøre kostnaden for krigen så høyt som mulig for verden og US så dette ikke skjer igjen med det første. Glem heller ikke at Israel har null interesse av å avslutte dette. Hva US foretar seg stopper ikke Israel.

I tillegg skal strategiske lagre fylles opp igjen.

5 Likes