media griner ilag med Jens Stoltenberg om at staten taper 7 milliarder(?) pga avgiftskutt på drivstoff,-er det noen tallknusre her på forumet som kan si ca hvor mye staten drar inn mer nå som oljeprisen har gått fra snitt 75 til 110?
Vanskelig å si eksakt da det går selvsagt på hvor mange fat vi klarer å produsere, men betydelig mer enn 7 mrd. Jeg antar det er snakk om nærmere 150 mrd i økt inntekt fra 2025 dersom denne prisen fortsetter.
Ja det er til å grine av. Nå er det forskjeller hvor i landet, men typisk så i steden for 30 kr literen for diesel så ender man opp med 26-27 kr i steden.
Kan ikke bare se til Iran, Ukraina krigen har ogå betydning, og siden 2022 har statens mer-inntekter på olje og gass vært på anslagsvis godt over 1000 milliarder. Så buhu buhu for de 6 millardene dette avgiftskuttet koster. (Ja vet forskjellige “budsjett” osv, but still).
Krokodilletårene kan Stoltenberg spare seg for!
Langt fra 20m bpd som det ble nevnt i starten.
Dette er det han hevder er eksportert. Tenker produksjonen er en del lavere siden mye av eksporten kan ha gått fra lagrene, men vanskelig å si.

tror Robert Næss er medlem her på TI

Er det rasjonelt at oljeprisen faller 10% dagen før børsene stenger i 4 dager? På bakgrunn av taco uttalelser fra Vingleper selv?
Tenker dette er en gylden kjøpsannledning for oljeaksjer.
Det er rasjonelt hvis alle de som satt i tungt gearede bull oljepapirer solgte.
Er jo nå man skal kjøpe. Ligger ann til bakkeinvasjon i påsken med påfølgende rykk i olja.
Kommer jo helt an på, jeg tenker Trump skal å spille golf i påsken. Solgte meg ut med ca 40% fortjeneste så er nok andre som gjør det samme nå. Går han inn med bakkestyrker,så ser jeg for meg at USA blir i Iran en stund, det ville være overraskende, kanskje ikke for Trump, for han er som Haren.
Trump gjør jo en ting men sier noe annet.
Kan ikke se hva han har positivt oppnådd dersom USA skulle trekke seg ut nå, foruten om høyere olje/gass inntekter for dem selv.
Israel sine mål er jo å bli kvitt regimet i Iran, så ser heller ikke grunn til at de skulle stoppe opp, med mindre de sliter med alle proxy krigene rundt dem lokalt, så de heller vil fokusere på å ta ut dem nå når Iran ligger først nede.
Personlig så tviler jeg det blir noe avtale. Mulig USA trekker seg ut av Hormuz, men tipper fortsatt det blir en stund til (1mnd +)
når EU begynner å slippe på sine regulatoriske prinsipper så viser ikke bare dette alvoret i situasjonen idag,men også at dette er på ingen måte over om 2-3 uker…
Det er mye som knaker i systemet og som du også påpeker så er ikke dette over med det første. Uavhengig av hva Trump måtte si og mene.
Dagens fall i energi aksjer var lett å kjøpe for så å lempe ut noen timer etterpå for å sikre påskens bobler 
Det er et vågalt bet. Jeg holder med Olaisen og tror Equinor innen en måned er nede på 300 - 320 kroner igjen.
Hvis oljeprisen skal 20 dollar ned, så skal Equinor-aksjen ned 20 prosent. Det er mitt basisscenario, sier John Olaisen i ABG Sundal Collier til E24.
– Det kan skje hvis Hormuzstredet etter hvert åpnes opp. Det kan ikke være stengt lenge, fordi det får for store konsekvenser for verden. Åpningen kan skje på mange måter, men min enkle analyse er at stredet vil blir åpnet, oljeprisen faller 20 dollar, og Equinor faller 20 prosent, sier han.
– Kan markedet være for optimistisk til at krigen kan ta slutt om et par uker?
– Det kan selvfølgelig være. Men det kan også skje tidligere, sier han.
Litt mer om nært forestående mangler. På mellomlang og lengre sikt ser det heller ikke særlig lyst ut.
godt å se at ekspertene også lurer…
de to rørlinjene som vist på bildet tar kun 33% på full kapasitet