Sikkert veeeldig vanskelig ta ut den rør ledningen hvis “noen” skulle ønske det.
dette har vel ligget i årene lenge nok til at filmregissørene har laget film om dette for mange år siden.
Meeeen tallene viser jo at de har eksportert 4516 i mars vs 7587 i februar, så ca 60%
Du tenkte kanskje på at den kun tar 1/3 av det totalt volumet fra gulf-landene som nå er sperret inne? Ser ut til at eksporten er ned ca 10m bpd eller rett under 10% av verdens daglige oljeforbruk.
Det eneste som mangler nå er at Houtiene involverer seg mer og lager skikkelig krøll i suppa i Rødehavet. Alternativet går direkte etter infrastruktur i SA og rørledninger….
Dette er helt sikkert en opsjon Iran har liggende klar for effektiv gjennomføring.
Kan fort eskalere til ett nivå svært få så for seg for 5 uker siden
De som switchet vekk fra oljerelaterte aksjer igår, og over til aksjer som veddet på krig over/hardt dropp i oljepris må ha verdens største baller, og ikke minst være ekstremt glad i gambling.
Det må være lange dager å vente frem til Tirsdag før børs åpner igjen for de.
Innen Tirsdag har vel Trump tweetet 4-5 ganger til, så gudene vet hvor vi står når den tid kommer 
Ja han våkner vel snart og får fyrt ut noen tweets.
At folk tror på hva han sier på de tweetsene der er sjokkerende. Man skal være bra stor Trump tilhenger for å kjøpe det bullshitet der.
Søren, jeg trodde prisene på strøm og energi skulle halveres
"During his election campaign, Trump repeatedly vowed to tackle power bills. “I will cut the price of energy and electricity in half,” he said at one rally in Detroit in October 2024. “12 months from January 20 – I take office on January 20 – your electric bill, including cars, air conditioning, heaters, everything, the total electric bill will be 50, 5-0 per cent, less.”
Rystads sjeføkonom Claudio Galimberti mener talen (Edit: Trump 1.april) i hovedsak pekte mot en forholdsvis rask nedtrapping.
– Talen forankrer forventningene om en relativt rask nedtrapping, med en uttalt tidshorisont på uker snarere enn måneder, sier han.
Ifølge Rystad er dette i tråd med selskapets hovedscenario, som legger til grunn at trafikken gjennom Hormuzstredet gradvis kan begynne å normalisere seg fra midten av april.
– Gjenopptagelse av skipstrafikken avhenger av sikkerhetsgarantier, forsikringsdekning og at den operative tilliten kommer tilbake, sier han.
Ifølge Rystad kan oljeflyten begynne å ta seg opp i løpet av dager etter stans i kamphandlingene, men det vil trolig ta flere uker før volumene nærmer seg rundt 20 millioner fat per dag igjen. Det kan ta måneder før produksjonen er tilbake på nivåene fra før krigen.
De dagene vil gå fort unna. Og så skal det sies at Trump i sitt presidentembede så godt som alltid benytter seg av uker som den uttalte horisonten. Ganske fascinerende hvordan tidslinjen bare flyttes med et skuldertrekk selv om dette er endte gang at det skjer siden krigen startet. Trump har null forhold til sannhet som et virkemiddel og likevel opptrer markedet som lydige disipler. Gang etter gang. Tildels forståelig i mangelen på alternativer, men fortsatt.
Lov å håpe 
Savner litt utdypende analyser på hva enkelte analytikere mener når de snakker om normalisering av trafikk gjennom stredet. (ikke tolk dette som jeg mener Rystad ikke vet hva de snakker om).
Mine penger settes ikke på at stredet er åpent som vanlig innen 2 uker.
Jeg avventer med switching over fra oljerelaterte aksjer til mer bear olje relaterte aksjer den dagen man faktisk har en løsning på dette sirkuset.
Check out the big brain on Claudio.
Mitt innrrykk er at Rystad, EIA, DNV og gjengen er kronisk Bear olje og fremsnakker fornybar på inn og utpust. I den situasjonen vi nå står i vil jeg påstå finregning og analyse i tradisjonell forstand, som Rystad driver med, har lite for seg.
Tipper du mener IEA. Rystad lever bokstavelig talt av å gi uhildet rådgivning til alle verdens største energiselskaper. Hvis de “fremsnakker” det ene etter det andre så er de ferdige i bransjen. Og det er de ikke, det er en unik kunnskapsbank globalt.
Gjelder egentlig både EIA og IEA😅
Tja…jeg føler iallefall veldig ofte at de drar harde konklusjoner, gjerne i oljas disfavør.
Hvis vi ser bort fra Hormuz, som selvsagt endrer det meste, også hos Rystad, skulle de heller ha vært “bull olje”?
LOL.
De som ikke stoler på magefølelsen kan lese om hvordan IEA konsekvent har undervurdert fornybar energi her (de har også undervurdert kraftig markedsandelen for EV gjentatte ganger i sin “EV outlook”):
“The results suggest that while the IEA has accurately anticipated primary and final energy demand growth, it has historically overestimated the growth in fossil fuels and nuclear electricity generation and severely underestimated the growth in key renewable technologies including solar photovoltaics and wind power, the latter occurring across scenarios.”
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032125000449