Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Lite aktivitet i Hormuz for tiden:

https://hormuzstraitmonitor.com

https://www.shipfinder.com/special/hormuz

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:56.8/centery:26.4/zoom:8

1 Like

Det var aldri åpent siden 28 februar?!

Ikke med samme aktivitet som før krigen. Kom en del ut mens MoU ble noenlunde respektert, men lite tankskip som gikk inn i gulfen. Nå er det tilnærmet stengt. Iran truer også nå med å sprenge rørledningene som omgår Hormuzstredet, hvis USA ikke roer seg ned.

3 Likes

Skal ikke utelukke at noen har lyst til å stille Trump og USA i ett svært dårlig lys i løpet av høsten (før valget). Oljeprisen er nok ett verktøy i den verktøykassen. Her kan mye rart skje med andre ord

1 Like

Steve Keen forklarer hvorfor vi vil se et 10% tap av globalt BNP hvis Hormuzstredet forblir stengt.

USAs BNP falt med -8,9% i 1930 på grunn av den store depresjonen, men resten av verden ble mindre rammet.

Et 10% tap av globalt BNP ville være enestående i menneskehetens historie.

Dette scenariet er forsinket på grunn av oljereserver, men ta ikke feil, det vil bli virkelighet hvis vi treffer bunnen av lagrede fat.

3,7% tap av globalt BNP så langt, forutsatt at vi ikke hadde noen reserver ved starten av krigen.

3 Likes

Det kjøres angrep både natt og dag nå og Houtiene er i ferd med å melde seg på.
Men oljeprisen skal ligge på lavt 80 likevel?

Somethings gotta give soon :see_no_evil:

4 Likes

det er nok derfor vi ser mye “start-stopp(“fred”)” angående konflikten i iran nå…

1 Like

IEA frykter global energikrise innen få uker | Finansavisen

3 Likes

Fler enn mange oppfører seg som om verden plutselig har blitt stabil igjen. Den har ikke det.
Vi har fortsatt Ukraina som banker løs på russisk energi og skipsinfrastruktur. Vi har et Midtøsten hvor én rakett, én drone eller én politisk feilvurdering kan sende hele risikopremien rett tilbake i oljeprisen. Hormuz er fortsatt verdens største geopolitiske joker. Likevel prises det inn som om alt skal gå på skinner. Det er akkurat den typen selvsikkerhet som pleier å bli straffet. Jeg sier ikke at olje skal til 150 dollar, men jeg mener fortsatt at mange er altfor komfortable med å prise inn det beste utfallet samtidig som de overser hvor mange ting som kan gå til helvete.
Nettop derfor ligger jeg long olje nå. Ikke fordi jeg forventer perfekt timing på inngangen, men fordi jeg mener oddsen fortsatt er skjev til de grader nå.

6 Likes

Enig med deg.
Hvordan markedet priser olje som om konflikten skal blåse over uten at man vil få noe mangel, når man nettopp har fått en kraftig eskalering i konflikten som ser ut til å redusere sjansen for fredlig løsning betraktelig samt forlenge varigheten på konfrontasjonene, virker uforståelig på meg.

Iran sier de vil svare på alt dette og truer også med angrep på skip i Rødehavet.
Ser ut som Trump og USA har landet på å nedkjempe Iran militært istedenfor å inngå noen avtale.

Jeg tror også gassprisen vil bli høy med potensielt stor oppside. Ras Laffan vil være ute i mange år samtidig som EU nå skal frigjøre seg helt fra Russisk gass i år og neste år.

Mulig markedet stoler alt for mye på at man får TACO og at det er grunnen til at oljeprisen har falt gjennom konflikten fra 140$ til 70-80 og nå 85$ til tross for at fredsavtalen er avblåst og man er gått tilbake til rakett- og bombeangrep hver dag.

2 Likes

Jeg tenker årsaken er at det var på vei mot overskudd av olje før Iran gate

2 Likes

Med fast track adgang til Trumps meldinger blir det litt enklere å spekulere i olje. Hinsides farse.

https://www.ft.com/content/e466df85-fa3b-4a7f-a4a1-ae04d66db99f?shareType=nongift&syn-25a6b1a6=1

3 Likes

Hele olje futures markedet er en stor farse siste året. Denne nyheten bare understreker det poenget.

Dessverre bruker mainstream media og den vanlige mann i gaten olje futures prisen som benchmark på hvordan det fysiske markedet ser ut både på pris og tilgjengelighet.

Stjernesmell incoming.
Historiens høyeste crack spread hos raffeneri, historisk høy olje futures short, 1,5 millliard fat borte, stredet stengt, full krig i MØ, Ukraina bomber skiten utav Russlands oljeinfrastruktur og skip, oljelager tappet idiotisk lavt ned, Kina begynt kjøpe igjen.

4 Likes

Kilder på at kina har begynt å kjøpe igjen?

Forklaringen ligger vel i at Kina åpnet for fuel eksport igjen for Juli. Noe de stengte ned for i Mars.
Making bacon nå kineserne på de enorme lagrene de hadde før krigen startet. En 70USD crack spread på toppen av olje futures prisen på produkter.

4 Likes

Dags for å snuse på noen bull-produkter?

Prøver Kina å bistå Iran ved å presse opp oljeprisen?

Kina har vel egentlig ikke noe annet valg enn å kjøpe. 6 million fat pr dag mindre kjøpt = 180 million fat pr mnd. Om de har kjøpt 6mill mindre pr dag fra April til og med Juni så tilsvarer jo det over en halv milliard fat trukket fra sine lagre (har ikke sett noe som helst dokumentasjon på noe demand destruction der)
Det er vel begrenset hvor lenge Kina tør gamble på å trekke ned sine lagre. Spesielt med full eskalering som skjer nå i MØ så bør jo de kjøpe før prisen stiger enda mere.

4 Likes

3 Likes

Sjukt, var det eneste som talte for at olja skulle ned.

Vi snuser vel på en supersyklus I Olje og oljeservice nå.

2 Likes