Bra treff 
Det som taler for en en mer varig løsning etterhvert er jo at US nærmer seg et kritisk nivå ift antall raketter?
Det ble en brå slutt på bombingen rett etter Houthiene bombet saudi raffeneri på Fredag (eller Lørdag). Spørs om ikke det var det som ga Trump en støkk.
Det ga nok Trump en støkk ja.
Og derfor må han pause angrepene til de har fått lastet opp med mer våpen og patrion-missiler antagelig?
Det ble bombet i 13 strake døgn, så naturlig at de trenger en pause for å fylle på samtidig som han ble skremt av å se at Houthiene faktisk kan og er villige til å skade oljeinfrastruktur i Saudi.
What to do?? 
Er det noe sted hvor man kan følge dated brent?
Her:
https://www.cmegroup.com/markets/energy/crude-oil/european-dated-brent-swap-futures.quotes.html
Nas opp 4 % i dag, Equinor ned 5,5 %.
Anbefaler å tørre å tenke mer kontrært og «vondt» i blant; ikke gjør de «selvfølgelige» tingene, men kanskje litt mer i retning av hvor ligger alle de korte pengene nå og se det opp mot det fundamentale underliggende.
Eksempelvis; fortjener egentlig Equinor å prises til 390 kroner når den kom fra 230 kroner for kort tid siden og raskt falt ned fra 400 til 310 kroner etter forrige spike?
Å tørre å stole på magefølelsen i blant er ikke så dumt, selv om resten av markedet ser ut til å være uenig i tankesettet man selv sitter med.
Om Nas er en god short eller ikke vet ikke jeg, men at Equinor er svindyr på 400 kroner er jeg veldig trygg på 
Siden begge de to aksjene der følger olje futures prisen ganske slavisk så er jo det hele et veddemål på hva futures prisen gjør fra dag til dag.
Det er vanskelig å se at der ligger noe rasjonelt bak droppet som kom idag basert på alt som har skjedd siden fredags kveld.
Det eneste som taler for et dropp er at verken USA eller Iran bomber for øyeblikket, men ingen avtale er inngått, ei heller er der noen forhandlinger.
Samtidig har skip blitt angrepet både i hummus og baba ganush i helgen + et par saudi oljeinnstalasjoner har blitt angrepet.
Lite tvil om at her er penger å tjene på noen raske trader når slike dropp/stigninger kommer på futures prisene, men det er jammen meg heftig med risiko innvolvert og. (har selv tatt flere trades på slikt, men ingen X bull/bear siden ballene ikke er store nok)
Gratulerer med din gevinst.
Jeg ser ikke helt hva som var så bearish for oljeprisen gjennom helgen, nesten tvert imot med eskalering fra houthiene med angrep både mot skip og anlegg i Saudi.
Iran sier stredet fortsatt er stengt og at det ikke er US som bestemmer når det åpnes igjen.
Det har vært angrep på Iransk skip også fra Ukraina som Iran sier er uakseptabelt og vil bli besvart.
Så du rir shorten og bearx5 i equinor ned mot kurs 355?
Det kommer antagelig flere meldinger fra Trump om at det er gode utsikter til fred og push nedover i olja fra Bessent sine algoritmer fram til neste angrepsbølge?
Jeg forstår som sagt ikke hvorfor oljeprisen plutselig skal stupe 10-20% på at USA venter på nye angrep. Jeg leser situasjonen som at det er eskalering og at veien til fred og åpning av Hormuz og Mandeb rykker stadig lenger unna. Derfor tør jeg ikke være kontrær å kjøpe meg girede produkter på at oljeprisen nå skal stupe.
Jeg dekket inn shorten på 370, det er idioti å ikke se seg berget og ta med seg så raske penger på så kort tid. Beholder gearingen og har nå “friheten” til å sette short igjen på ny spike.
Forstår argumentene for at det som skjer fra dag til dag nå ikke vitner om at vi går inn i en fredelig prosess, men hele markedet er politikerstyrt og ikke så mye fundamentalt. Alle vet at vi har nok olje i verden og hvis politikerne, presidenter og andre maktmennesker mener at nok er nok, verden må komme seg videre igjen, så er vi raskt ned på 65 - 70 USD pr fat.
Oljeanalytikerne satt omtrent målløse og så på at prisen falt fra 110 til 70 dollar og skjønte “ingenting”. De er for opphengt i regnearkene sine og undergraver markedskreftene i de store posisjonene som settes med henblikk til hvor verden er om 12 måneder, ikke 12 dager. (Min vurdering…)
Så sier Trump at nå trykker vi på pauseknappen så faller oljen 8 % samme hva houthiene gjør fordi de kan ha roet seg igjen om tre uker.
Problemet er vel ikke at vi ikke har nok olje. Problemet er at man ikke får flyttet på oljen.
Det problemet ser ikke ut til noe snarlig løsning på slik som jeg greier å se. Heller ingen medium term løsning.
Det blir interessant å se om et par mnd hvordan ting ser ut når det ikke vil hjelpe med tweets og shorting av futures siden den fysiske mangelen vil være kraftig synlig for alle.
Jeg ser på hele greiene som et stort veddemål på hvor stor kamel Trump ender opp med å være villig til å svelge. Noe annen løsning er det vanskelig å se for øyeblikket.
Som Robert Pape påpeker, dersom dette avsluttes med at Hormuz styres av Iran, er Trumps presidentskap i praksis over og han går inn i historien som tidenes svakeste president. I tillegg vil dette gi økt sannsynligheten for at Iran blir en atommakt. Alternativet er at Us bruker flere år på å fjerne Irans kapasitet til å holde Hormuz stengt.
Jeg tror ikke dette lar seg løse med mindre Kina tvinger Iran til bords. Det kan jo skje om eksempelvis Trump stiller seg på sidelinjen i kampen om Taiwan. Trump har nok allerede gjort noen bakromsdeals med kina for at de skulle trekke av sine strategiske lagre i juni for å unngå at olja gikk i taket.
Virker som en suboptimal strategi dette på meg.
Du er overbevist om at equinor skal mye ned på sikt, men volatiliteten i det korte bildet er usikkert og avhengig av Trump og Bessents påfunn i styring av markedet.
Jeg ville tenkt at det var det girede produktet på 5x man burde ta gevinst av når gamblinga gikk inn og man fikk en sånn stor bevegelse, og heller beholde det langsiktige produktet som er i tråd med synet ditt om at verden snart skal få tilbake mer enn nok olje og at equinor da helt sikkert skal ned til 200 igjen.
Men som jeg sier; når jeg ikke skjønner når de store utslagene er dømt til å dukke opp, ei heller hvilken strategi som bør velges for å gjøre penger på det sikrest mulig, så holder jeg meg unna.
Satt i denne over helga
BULL OIL X10 NORDNET NO6
Kjøpt litt mer på nedgangen, så fortsatt long. Smart? Vet ikke, men dagene blir ikke kjedelige i det minste.
Det er opp gjennom historien vert mange forsøk på å spå oljepris, men er ikke så mange som treffer 
Det som skjer i deler av markedet nå er rette å slett mindeblowing og det er mange gode eksempler på at det er tidvis manipulering. Man ser det gjerne inn mot helg og ved oppstart av handel søndag natt.
Sjekk ut eksemplet som beskrives her, https://peakprosperity.com/what-happens-when-when-fake-oil-prices-meet-reality-hard-times/
Det vil nok i tiden fremover også være gode muligheter til å sette både long og short, men tenker at posisjonsstørrelse og belåning er noe man bør ha ett godt forhold til 
Tenker det samme.
Slik trading er risky og det hjelper lite med god avkastning på en liten del av kapitalen.
Men sikkert moro 
Det er et supplement til en ellers svært vellykket investeringsstrategi
Bruker både Vix, short og gearing til tider for å fange opp ytterpunktene, men hovedstrategien er i all hovedsak long fond og til tider enkeltaksjer.
Som jeg har nevnt tidligere er jeg alltid 100 % long i markedet og går aldri i rentefond eller cash. Det lønner seg verken som ren strategi og ei heller har det noen konkurransedyktige skattefordeler versus enkeltaksjer eller aksjefond.
Ergo blir det å shorte råvarer og til tider Vix mer å regne som midlertidige hedger fremfor en vesentlig del av porteføljen.