Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Europa har større insentiv for å frigjøre olje nå, sammenlignet med i våres, fordi i våres var olje dyrere enn gass, mens nå har gassprisen fått moment, slik at naturgass nå koster 105 dollar fatet olje. Så det er bedre å brenne olje enn gass nå, feks i et oljekraftverk. I våres var det olje dyrere enn gass.

Ser man på gasslagrene, graf under per 20. juli 2026, så er det god grunn for EU å frigjøre olje nå.

image

1 Like

Ja, du har rett her.
Gassprisen er på tur til å skyte i været.

Som Opedal også sa det i dag så er Europa på etterskudd med fylling av lagrene sine, og det er ikke lenger realistisk at de vil klare å oppnå 80% fyllingsgrad før vinteren i år:

Equinor-sjefen slår alarm om energilagre: – Det vil vi nok merke i tiden fremover | DN

Og i MØ strammer det seg til. Ser ikke hva Trump skal finne på å gjøre for å komme seg ut av den gordiske knuten. Han vil framstå som en stor svak taper uansett nå.

Hvor lenge går det før olja bikker 120$ igjen nå som Houthiene har meldt seg på?

2 Likes

Blir ikke helt klok på hva den oljeprisen som vises på E24 og finansavisen faktisk tracker. Kan se ut som det er en blanding av September og Oktober futures prisen?

E24 nå:
Skjermbilde 2026-07-23 kl. 10.04.18

Futures prisen for September og Oktober:
Skjermbilde 2026-07-23 kl. 10.02.17

Short Equinor på 393,50 for min del i dag, dette blåser nok over igjen ganske snart.

Toppet det med en liten dash Bear Equinor x5 også :sunglasses:

Your balls are bigger than mine :joy:

Hvor lenge bruker du sitter på slike X5/X10 før du tar ut gevinst (forhåpentligvis)?

1 Like

Har gjort det to ganger tidligere i også, satt som et skudd begge gangene. Den ene var faktisk dagen før Q1-tallene, da hadde til og meg jeg litt innbytterpuls :laughing:

Jeg er ikke så redd for gearingen og derav rebalanseringen når kursen er såpass høy som 394. Da kan jeg fint sitte tre - fire uker og allikevel få godt betalt. Men i utg pkt er jeg ute etter 30 % profit, det kommer hvis / når aksjen faller tilbake til 355 ish.

Vi var på 306 kroner i slutten av juni; for tre uker siden, markedet sitter ikke lenge med Equinor hvis de ikke «må».

4 Likes

Ville nok heller shortet norwegian og norse. Jetfuel blir ikke billig framover om det blir å oppdrive i det hele tatt. Militæret trenger den.

3 Likes

Syns også du er modig når dette er bakteppet. Samtidig skal det bare en tweet fra Trump , så er du godt i pluss…

2 Likes

Det er massive angrep som nå virker å være planen.
Trump har prøvd å tweete og forhandle seg ut av det, men det funket dårlig. De har jo ingen diplomater lenger heller, men tullinger hele gjengen, så kanskje ikke så rart.

Men markedet stoler tydeligvis helt på TACO denne gangen også.

2 Likes

Der bikket den over 100 igjen.

Skjermbilde 2026-07-23 kl. 15.26.38

Kommer vel etter børsslutt fredag som vanlig. Da har de et par dager på å bombe Iran til forhandlingsbordet uten at energiprisene blir umiddelbart påvirket.

Iran hevder at de amerikanske forhandlerne bare er opptatt av egen gevinst ved å trade før nyheter som publiseres fra forhandlingene.
Her tror jeg faktisk Iran har rett.

2 Likes

Prisen på naturgass i USA er rett under 17 dollar fatet olje, sånn ca det samme som det var for 10 år siden:

I Europa kostet gassen også under 20 dollar fatet olje for 10 års siden, i dag er prisen 108 dollar fatet olje…

Den dyre gassen kveler europeisk industri.

2 Likes

Nå må vel den europeiske industrien begynne å bli ferdig kvalt snart?

3 Likes

Kilde: https://edition.cnn.com/2026/07/25/world/live-news/iran-war-trump?post-id=cms07307n00003j6tgbqyjnln

1 Like

Jøss, hvem hadde trodd det! :taco:

1 Like
3 Likes

Ser ut som det ble satt en større short tidligere i dag på Hyperliquid. Kan jo bli intressant å følge med på :stuck_out_tongue:

https://app.hyperliquid.xyz/trade/xyz:BRENTOIL

2 Likes
3 Likes