Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Bull olje allerede

1 Like

Ja, kanskje ikke sannsynlig med en full bakkeinvasjon og at agressorene skal okkupere hele landet.
Det tror jeg heller ikke.

Men at man prøver seg i enkelte områder, og gjerne vha flere nasjoner og grupper.

Hvorfor tror du Trump har forlatt fredsavtalen og nå bomber hardt og mye infrastruktur lang inne i landet? Det fører ikke til noe annet enn eskalering, høy oljepris og et tapt valg.
Hva er planen?

Er vel invasjon for å ta ut regimet og militærledelsen som gjelder. Ikke å okkupere Iran…

Noen her inne som har en god forklaring, på hvorfor oljen går ned ?
Jeg kan ikke se EN grunn til at den skal gå ned nå.

1 Like

https://www.dn.no/bors/oslo-bors/equinor/var-energi/oslo-bors-tar-et-steg-tilbake-etter-signaler-om-dialog-mellom-usa-og-iran/2-1-2018439

“Signaler” om dialog alt som skal til.

1 Like

Mange som ønsker at oljen ikke tar av, og da klarer de å manipulere den ned? Vet ikke jeg altså, men observerer at den ikke direkte følger krigssituasjon rundt hormuz iaf, situasjonen er vel værre enn når olja var over 100. Har de funnet alternative ruter?

1 Like

Mulig, men Iran gikk jo hardt ut igår og sa at de er ferdig snakka. Kom ifra øverste leder.

De kan klare det,men bare for en kort periode, og det koster flesk.

• Hedgefond og andre store investorer kan forsterke prisbevegelser gjennom kjøp og salg av futures og opsjoner.

Eneste jeg kan komme på nå. Eller en stat som gjør det. Pga de kan jo lage penger,hvis de trenger.

Ja, spørs hvem man spør i det systemet og om de snakker for sine egne eller utad internasjonalt.

Ingen varig løsning i sikte er mitt bet. Større sjanse for bakkeinvasjon, enn varig våpenhvile på dette tidspunktet.

Nærmer oss kritisk nivå ift strategiske oljelagre i US. Effekten av det vil man nok se på hvor mye sprøyt og hinsides uttalelser det kommer fra Trump.

2 Likes

Vår Energi slipper vel Q2 rapport i morgen så da kan man se snittpris de fikk for oljen sin i Q2. E24 oljeprisen påstår AI var ca 80USD i snitt for Q2, så da kan man se hvor mye høyere (eller lavere) snittet til Vår energi var for samme periode.

Det burde gi en viss pekepinne på hvor mye man bør legge på/trekke fra på futures prisen man ser på nettavisene. De kom vel ut med Q2 guiding for en drøy uke siden hvor de sa ca 110USD pr fat for Q2, så en premium på 30USD pr fat da er den faktiske prisen oljen kostet 1 April - 30 Juni i snitt.

Vår Energi Q1 var omtrent helt lik snittpris på oljen solgt som E24 sin oljepris snittet på for Q1. Ca 80 USD.

Jeg tror forklaringen til hvorfor Q2 avviker kraftig fra futures prisen er at crack spread har blåst oppover i slutten av Q2, og at crack spreaden viser en mer realistisk faktisk oljepris. i Q1 fulgte crack spread futures prisen ganske nært. Ganske sikker på dette er tydlig bevis på olje future prisen er “manipulert” (Eneste andre forklaringen er at raffeneri plutselig tar seg 5000% mer betalt for produkter…)

Sikkert mange årsaker til at differansen mellom råolje og rafinerte produkter stiger: Asia gets its crude oil back but refined product flows still lag

Det blir jo også mye “rykk og napp” flyt av råolje når avtaler mellom Iran og US kommer og går over natta. Ikke lett å absorbere slike svingninger for et system som er bygget på forutsigbar tilflyt av råolje.

Russlands kapasitet til å rafinere er vel også ned rundt 10-20%.

1 Like

Som man ser for Q2 hos Vår Energi så er ikke olje futures prisen noe man kan se på og tro det er den faktiske prisen oljen koster. 30 USD snitt differanse for Q2.

Kanskje ikke overaskende at futures markedet kan “manipuleres” noenlunde lett med tanke på futures markedet er ca 50X større enn det faktiske fysiske oljemarkedet.

1 Like

Er nok verre enn det nå. De har gjort det ulovlig å eksportere diesel og flybensin i tillegg til bensin. De sliter med å få diesel til landbruket. De prøver å importere drivstoff.

Edit rettet selge til eksportere

2 Likes

Fra Vår Energi:
Vår Energi obtained an average realised price of USD 101 per boe in the quarter. The realised crude price was USD 110 per barrel representing a premium of USD 6 per barrel compared to dated Brent.

The realised gas price of USD 91 per boe in the second quarter was approximately USD 1 per boe above the average spot market reference price.*

3 Likes

30USD pr fat i snitt over futures prisen man ser på nettavisene altså. 6USD pr fat over dated brent prisen.

Og likevel handler folk aksjer som er spesielt utsatt for høy/lav oljepris basert alene på hva olje futures prisen står til. Den kan nok meget raskt backfire hardt om man velger feil.

2 Likes

Papir olje markedet er som kjent mye større enn det fysiske. Men at det skal være så pass stor avstand er rart. Man kan si at man har stor tro på laver oljepris i fremtiden og det er derfor man ser de futures prisene man ser. Bilder fra de forskjellige oljeproduserende landene rundt Iran tyder ikke på at all kapasitet kommer tilbake på 1-2-3. Venuzuela er nok heller ikke helt klar de neste ukene

Uten å bli altfor konspiratorisk så får jeg litt sånn 2008 vibber av hele oljeprisen. Man så det samme når det kom CDF’er og andre papirer som skulle gi beskyttelse. Disse ble ikke korrekt priset før leeeenge etter at problemene var ett faktum.

4 Likes

Eneste rare jeg ser er at de som trader i futures tør å ta så stor risiko som de gjør nå med omtrent tidenes største shortandel som der er nå.
Flere som spekulerer i at det er Bessent og andre lands regjeringer som shorter den ned, men det har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om.

Det man kan se er at det er historisk høy shortandel, og man ser fra rapporteringer fra oljeselskaper at faktisk pris for olje er langt høyere (30USD i snitt med Vår Energi i dag).
Man kan og se at crack spread hos raffeneri er all time high - noe flere oljeanalytikere sier gjenspeiler mer den faktiske prisen raffenri betaler for oljen (som og stemmer ganske bra med prisen Vår Energi viste idag)

1 Like

Fantastisk deal av vår energi som ble presentert i dag!

Er Aker BP og Hersvik blitt helt passive, eller skal de handle før oljeprisene skyter i taket?

Nick Walker er tydelig på at deres syn er higher for longer.
Markedet som styrer papirolja tar altså feil.

3 Likes

Dette er en fantastisk mulighet for EU til å slå kraftig mot Trump og Netanyahu.
Og alle i EU vil like å se Trump gå på en stjernesmell i valget og måtte avslutte urettene som begås i krigshandlingene til Israel og USA i MØ?

Samtidig er EU stor forkjemper av det grønne skiftet.
Hva er vel bedre enn å tvinge verden til å bli grønnere og redusere forbruket av olje og gass enn ved å tvinge prisene på fossile produkter oppover?

1 Like