Vage greierđ alle halmstrĂ„ skal tas!
Faktisk helt kriminelt hvor mange ganger man skal slippe unna med denne âfredshausingenâ.
Ingen av partene har troverdighet, men oljeprisen reagerer pÄ enhver uttalelse som om det var spikret i stein.
Vage greierđ alle halmstrĂ„ skal tas!
Faktisk helt kriminelt hvor mange ganger man skal slippe unna med denne âfredshausingenâ.
Ingen av partene har troverdighet, men oljeprisen reagerer pÄ enhver uttalelse som om det var spikret i stein.
At faktiske hendelser og mĂ„lbare enheter som trafikk i hormuz og oljelagre, skal enkelt ânullesâ med en tweet med null troverdighet. Stopp verden, jeg vil av.
IEA-rapport for juli
EtterspĂžrselen ned 1,6 mb/d for 2026
Tilbud ned 4,3 mb/d for 2026
Men sÄ vil bÄde etterspÞrsel og tilbud ta seg opp igjen i 2027.
I juli isolert sett var tilbud 101,5 mb/d. Nedgang pÄ 6,3, der 8,3 mb/d er borte pga. Hormuz, sÄ produksjonen har Þkt endel andre steder.
Kanskje lagertallene som sier mest om stÄa:
" * Global observed oil inventories plunged by 69 mb in July, as renewed disruptions to exports from the Gulf and the Caspian Sea resulted in sharply lower volumes of oil on water. Onshore stocks declined by a modest 6 mb, as the pace of IEA emergency stock releases slowed, and despite continued draws in Chinese crude oil stocks. At just below 7.9 billion barrels, total observed oil stocks were down by 410 mb since the start of the war, or by 2.7 mb/d on average."
IEA har historisk tatt notorisk feil. Ganske grovt feil og. Ingen anelse om de snakker om total lagre eller alt utenom SPR? Om de mener totalt sÄ kan de tallene der umulig taes seriÞst.
SĂ„ du tenker fortsatt at du har rett og at de bommer med rundt 1,1-1,6 mrd fat?
Tenker at rundt 2,2 million fat for dag i minus siden start krig i snitt er altfor lavt, 410mill/180dager. Har ikke sett en eneste analytiker eller storbank som har gitt sÄ lave estimater.
Men som jeg skrev sÄ vet ikke jeg hvilke lagre IEA inkluderer i de 410millionene, om de mener alt inkl Kina og SPR.
Om det kun er 2,2mill for dag sĂ„ bĂžr man snarest komme seg ut av oljeaksjer siden det da vil bli tidenes olje glut den dagen stredet Ă„pner. Jeg gjĂžr omvendtâŠ
EtterspĂžrselen ned 1,6 mb/d for 2026
Nedgang pÄ 6,3, der 8,3 mb/d er borte pga. Hormuz, sÄ produksjonen har Þkt endel andre steder.
Mao, fall i etterspÞrsel pÄ 1,6 bbl og Þkning i produksjon andre steder pÄ 2 bbl gjÞr en god del tenker jeg.
Det var pĂ„ vei mot en skikkelig oil glut fĂžr krigen, prisen var nede i 55-60$ fatet⊠Det var samtidig som Kina lagret rundt 1-1,5 bbl/dagenâŠ
Ja man fÄr tro hva man vil ang det der, jeg velger Ä tro det motsatte. Det er synd der finnes veldig lite data pÄ oljelagre utenom fra USA. De har trukket ut 120million fat hittil kun fra SPR siden start krig.
IEA baserer seg pĂ„ âobserverbare lagereâ, stĂ„r kanskje et eller annet sted hva det innebĂŠrer. EIA opererer med et estimat for globale lagere:
"Because of the large drawdown in global inventories triggered by continued disruptions in the Strait of
Hormuz, we forecast that oil prices will remain elevated until global oil flows return to normal and oil inventories are replenished. We estimate that global oil inventories fell by an average of 4.2 million b/d in 2Q26 and that they will fall by an additional 3.8 million b/d on average in 3Q26. As a result, we forecast the Brent crude oil spot price will average around $85/b in 3Q26, $11/b higher than in last monthâs STEO. Once the traffic through the Strait of Hormuz gradually increases and shut-in oil production increasingly restarts, we forecast oil prices will begin to fall, decreasing to an average of
$78/b by 4Q26. We assess that most shut-in oil production will be largely restored in 1Q27 and that global oil inventories will again start building, gradually lowering oil prices to an average of $69/b in 2027. "

Hvordan fÄr de det til Ä bli 410million da?
4,2 er EIAs estimat, 410 mb er IEAs observasjoner av kjente lagertall. Det siste blir et gulv, det fĂžrste et anslag for totalen.
Ok, sÄ de teller ikke lager pÄ skip eller petroliumsprodukter da altsÄ. Kun rÄolje pÄ lager pÄ land? Da er vel ikke 410million sÄ veldig far off
Kina(i kjent stil) har bygget ut enorme lagringskapasitet, har jeg lest uten Ä fÄtt oppgitt nevneverdige tall 
De er som vanlig veldig optimistiske pÄ vegne av de som vil ha oljeprisen nedover. Forutsetter at krigen mellom Iran og US lÞser seg innen kort tid og at oljen vil flyte fritt etter det. Snitt pÄ 70$ i 2027 er sikkert ikke helt pÄ jordet, men at vi skal ha en snittpris pÄ 78$ i q4 tviler jeg sterkt pÄ.
Tipper markedet kommer til Ä prise en risiko pÄ 5% pÄ toppen av faktisk oljepris sÄ lenge Hormuz er en faktor. Det er vel heller ikke utenkelig at samtlige land som er avhengig av oljeimport vil utvide sine lagre i Ärene som kommer, spesielt US. OgsÄ det vil Þke forbrukssiden betydelig.
Jeg tenker de tror at rett fĂžr/etter mellomvalget i USA sĂ„ lĂžser situasjonen seg pĂ„ den ene eller andre mĂ„ten. Det er âpressureâ pointet Iran har mot Trump.
Ja, umulig Ä vite hva som skjer med Hormuz, og det har stor betydning, sÄ da hopper og spretter prisen basert pÄ diverse uttalelser.
Bensinprisen er fremdeles veldig hÞy, det er kanskje det mest upopulÊre i USA. Men her spiller ogsÄ raffinerikapasiteten inn, usikker pÄ om han fÄr gjort sÄ mye med den fÞr valget
Det han selvfĂžlgelig fĂ„r gjort er Ă„ legge skylda pĂ„ andre, med âprice gougingâ i bransjen.
hĂ„per de vet hva de gjĂžrâŠskulle etterspĂžrselen ta seg kraftig opp igjen fĂžr operasjonen er lĂžst med Iran,sĂ„ mister vi vinduet for Ă„ avverge et nytt inflasjons sjokk

Det er vel litt usannsynlig at etterspÞrselen skal gÄ kraftig opp med Þkende priser?