Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Trump kan vel potensielt få rett…
Dersom de og andre fortsetter å tømme lagre…
Problemet er bare raffinerikapasitet er lav og ferdigprodukter er størst utfordring for tiden.
Det er på tide Trump og for den saks skyld våre politikere forstår forskjellen på en råvare og ett raffineriet produkt og at pris spreaden kan være stor. Det som er fasinerende er at Trump ikke krever eksportforbud på diesel og bensin, da hadde han fått bedre priser til seg og sine noe jeg hadde tenkt han ville ønske.(han har sikkert noe personlig økonomisk fortjeneste som skjer bak lukkede dører)

2 Likes

Det ryker unna på lagertrekk i USA ja

API:
Crude: -0.328M
Cushing: -1.438M
Gasoline: +1.076M
Distillates: -2.797M
SPR: -5.3M

1 Like

edit:

2 Likes

Det bli nok marsipankake på kontorene til SV idag.

3 Likes

De får spise kake mens de kan. Tenker pipa får en annen lyd når det er tomt for statsstøtte til alle mulig tanker og ideer som ikke genrerer privat kapital inntekt i landet.

Nå skal det også sies at flere stor prosjekter i norge nærmer seg ferdig og det vil nok merkes på Nav i tiden fremover. Penger som har blitt brukt til andre varer og tjenester blir plutselig borte.

9 Likes

https://www.dn.no/olje/norsk-sokkel/olje-og-gass/sokkeldirektoratet/vil-ha-mer-oljeleting-fallet-kan-ga-fortere-enn-noen-ser-for-seg/2-1-2031264

2 Likes

Spørsmålet er hvem som er villige til å ta risken med å bygge ny toppside infrastruktur nå, noe man gjerne er avhengig av i helt nye områder. Det meste av olja bør være oppe i god tid før 2050.

jeg tenker dette spørsmålet kommer til å trekke ut såpass lenge at politikerene må ty til skattelette og la ekspertene (oljeselskapene) få “frie” tøyler til å iverksette storleting,-men da rett før situasjonen blir kritisk for inntektsnivået for regjeringen(et scenarie maaange år frem i tid)

1 Like

2 Likes

Jeg tror vi bare må vente på hele historien, hvor mye demand destruction vi ser, hvor mye som ble levert i skyggeflåter. Kapasitet til raffinerier, lagertømming osv.

Ser gasspriser sakte og forsiktig, kan bli krise i vinter om de ikke får opp lagre i Europa dersom vinteren blir kald.

Jeg er godt lastet i oljeselskaper, håper ikke vi ser alt for kraftig prishopp, men stabilt høyt lenger. Det er ingen som ønsker demand destruction.

Vi må krysse fingre for at EU endrer politikk… Jeg har ingen tro på at våre politikere gjør det riktige uten press fra EU.

1 Like

Teknisk sett er prisen på TTF-gass litt forbi noe som kan tenkes på som motstand, og da kan prisen fort dra i vei. Og prisen i skrivende stund er på 132 dollar fatet olje.

Pengene triller inn i statskassa i Norge, og Australia, men også i USA sommer verdens største eksportør av gass, dog mindre per capita enn i Norge.

1 Like

Ble fort noen mindre Sm3 til kontinentet på denne saken.

1 Like

Alle på min Twitter feed mener at oljen kommer til å gå kraftig opp neste uke. Så da går vel oljen ned i pris istedenfor?

2 Likes

In case you wonder why the US administration has been so active in spreading claims that more crude oil than what is being accounted for is leaving the Middle East (without much success in convincing people), the answer is in this chart

Kilde: https://x.com/DarioCpx/status/2091547577800065124

Aasland er en som viser å ha nakke til å svare Brussels diktatur!

2 Likes

Er det ikke for å selge til Brussel han vil bore der? Enn hvis de sier «nei takk»?

2 Likes

Selge til noen andre enn EU da? Gjengen i EU har uansett ikke spesielt mye prinsipper når alt kommer til alt siden de fortsatt kjøper gass fra Russland. Så tenker de fint er villig til å ta imot gass og olje fra Nord og.

Litt merkerlig å bruke “EU” som om det var et subjekt. “EU mener ditt og EU vil datt”. Uansett, EU trenger gass fra Norge de neste ti årene. Hvis de vil ha oss til å slutte å produsere får de heller slutte å bruke så mye olje og gass.

…ti? :thinking:

1 Like

hehe, det er stort sett perspektivet jeg har. Kanskje har vi kjernekraft i 2040, kanskje i 2050 osv. Det får meg ikke til å holde pusten.

Perspektivene til Equinor og Aker BP, ikke så ulikt mitt vel (?)

"Budskapene fra både Aker BPs Karl Johnny Hersvik og Equinors Anders Opedal var nesten identiske. Nå er det fullt kjør på å utvikle norsk sokkel. Olje- og gassproduksjonen skal holdes oppe. Equinors mål er 2035.

– Vi ligger foran planen, sa Anders Opedal.

Aker BP-sjefen dro det lenger.

– Med litt flaks på letesiden, ser vi 2040 også, sa Hersvik."