Grei kommentar fra Equinor-sjefen på Pareto-konferansen i dag:
Kan også deeskalere
Opedal påpeker at det er mange faktorer som avgjør hvordan energimarkedet utvikler seg.
– Akkurat den situasjonen vi har i dag er krevende, men så kan det jo løse seg opp også. Nå har konflikten eskalert litt, men den kan også deeskalere, og det kan åpne opp for mer eksport, sier Opedal.
– Og så har vi Kina som kan bruke mer av sine strategiske lagre. Nå ser vi at de har økt sin import litt, til tross for høye priser. Det er fortsatt mange variabler igjen, men vi ser det samme som Shells analytiker sa på Paretokonferansen i dag, at det blir færre og færre støtfangere igjen, og at de ikke virker like godt som de gjorde i starten av konflikten, sier Equinor-sjefen.
IEA har påpekt at det kan komme mye olje på markedet i 2027, gitt at konflikten løses.
– I januar og februar fikk jeg mange spørsmål om hvor lavt jeg trodde olje- og gassprisen ville gå. I mars fikk jeg spørsmål om hvor høyt de ville gå. Så kom juni og juli, og man snakket om betydelig lavere priser, og nå snakker vi igjen om hvor høyt den vil gå, sier Opedal.
– Dette illustrerer bare det markedet vi er i. Det er vanskelig å spå, det er store svingninger.