Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

2 ting…finn en som har god omsetning…og til slutt en advarsel,-å sitte med girede produkter mer enn 2X over tid er en veldig veldig dum ide`

eks: jeg tok i bruk “BearTesla 3X” en gang og svingningene var helt ekstreme…men jeg klarte akkurat å selge meg ut i pluss etter ei uke…og har aldri kjøpt noe gearede produkter igjen etter det.

3 Likes

Jøyye meg…

2 Likes

Update:

Kilde: https://x.com/zerohedge/status/2099844707178217680

2 Likes

vi liker høye oljepriser,men det kan bli litt for mye av det gode av og til…

3 Likes

MINI L OIL NORDNET NO44

Kjøpte denne. Med en gearing på ca 3. Er ihvertfall i pluss foreløbig.

de fysiske prisene er til å ta og føle på…

https://www.reuters.com/business/energy/some-physical-oil-cargoes-top-130-barrel-nearing-aprils-record-saudi-disruptions-2026-09-15/?taid=6aaa16a1a004de00012df98f&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter

3 Likes

Blir jo ekstremt spennende å se hvor lenge denne rørledningen blir holdt stengt og hvilken kapasitet den kommer opp med igjen. Bør vel få den igang rimelig kjapt om ikke oljeprisen skal fortsette oppover vil jeg tro.

Min forståelse er at deler av nedstengingen er pga sikkerhetsriskoen for nye angrep. Pumpestasjonen kan nok omgåes med redusert flow (50%-ish). For full reparasjon, så kommer tiden an på hvor skadet den ble.

Saudi Arabia skal visstnok ha bedt om backup fra USA til å slå tilbake (?), uvisst hva slags svar de har fått.

media er flinke til å rapportere ødeleggelser,men vi får ingen status på gjenoppbygninger…

det er vanskeligt å holde trit med situasjonen,-spesiellt med alle de navnene oljefeltene/områdene har :sweat_smile:

Tenker det er greit å droppe å kringkaste: nå har vi fikset det dere bombet Iran, nå er det klart for å bombe igjen. De kan få jobbe litt med å finne det ut selv. :stuck_out_tongue:

skulle hatt en sånn live feed:

abu dabi oilfield: bombed 100%

Shabib Adib oljefelt : 35% gjenoppbygget…

JabbaDabba Doo Oljefelt : 44% gjenoppbygget

edit: “et par dager…” :thinking:*skeptisk men imponert…

Grei kommentar fra Equinor-sjefen på Pareto-konferansen i dag:

Kan også deeskalere

Opedal påpeker at det er mange faktorer som avgjør hvordan energimarkedet utvikler seg.

– Akkurat den situasjonen vi har i dag er krevende, men så kan det jo løse seg opp også. Nå har konflikten eskalert litt, men den kan også deeskalere, og det kan åpne opp for mer eksport, sier Opedal.

– Og så har vi Kina som kan bruke mer av sine strategiske lagre. Nå ser vi at de har økt sin import litt, til tross for høye priser. Det er fortsatt mange variabler igjen, men vi ser det samme som Shells analytiker sa på Paretokonferansen i dag, at det blir færre og færre støtfangere igjen, og at de ikke virker like godt som de gjorde i starten av konflikten, sier Equinor-sjefen.

IEA har påpekt at det kan komme mye olje på markedet i 2027, gitt at konflikten løses.

– I januar og februar fikk jeg mange spørsmål om hvor lavt jeg trodde olje- og gassprisen ville gå. I mars fikk jeg spørsmål om hvor høyt de ville gå. Så kom juni og juli, og man snakket om betydelig lavere priser, og nå snakker vi igjen om hvor høyt den vil gå, sier Opedal.

– Dette illustrerer bare det markedet vi er i. Det er vanskelig å spå, det er store svingninger.

5 Likes

Tenker det blir nevnt i media når rørledningen er igang igjen. Har jo stor betydning for det globale oljemarkedet så alle som ønsker prisen ned vil jo ønske at denne informasjonen kommer ut.
Blir jo uansett også lett synlig ved at oljetankere igjen vil begynne å hente olje ved Yanbu.

1 Like

De tok ut 3 pumpestasjoner, ikke bare 1. Etter bilder jeg har sett så er vel den ene (tidliger postet bilde av her) totalt utslettet. Usikker på status på de 2 andre

2 Likes

Ahh, det var jeg ikke klar over.

Er dette grunnen til at oljeprisen ikke går høyere?
Konsensus i markedet forventer at Midtøsten bare må løse seg snarlig nå fordi oljeprisen er blitt for høy.

Er oljeprisen virkelig blitt såpass høy på 110$ at Trump og Netanyahu må gi etter for Iran sine krav?
Har ikke Trump heller signalisert det motsatte; at det vil bli smertefullt fram til etter mellomvalget?

Jeg er kontrær og tenker det er vesentlig mer sannsynlig at oljeprisen bortimot dobler seg fra dagens nivå som at den skal falle 20-30% seg de nærmeste 2-3 månedene.

Når de strategiske lagrene er tømt så er det tomt. Og hvem vil med viten og vilje tappe ned sine strategiske reserver i tida framover heller enn å betale 120-150$ nå for å utsette å bruke reservene til i vinter når prisen kanskje er 200$ dersom konflikten vedvarer på dagens nivå?
Kina er tydeligvis enig med mitt syn om at det ikke lenger er smart å tappe ned reservene sine. Men mulig det er for å legge press på USA og Trump.

4 Likes

Din mening er slettes ikke kontrær. Om man tror oljeprisene normaliseres med det første følger man rett og slett ikke nøye nok med på situasjonen i Midtøsten. Legg merke til at Trump nå nærmest forutsetter at oljeprisen vil være høy frem til mellomvalget i november. Dette er altså noe han innrømmer før valget. Tenk hvor mye faen han gir i oljeprisen etter dette? Vanskelig å spå eksakt pris, men jeg ser ikke andre alternatier enn vedvarende høy pris eller dyp global resesjon som fjerner et stort behov for olje.

1 Like

Det interessant er jo at etter mellomvalget, så har Trump mindre press på seg. Samtidig vil Iran være under stadig økt press pga blokaden.

image

2 Likes