Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Det er egentlig et “lett regnestykke”.

Vi har nå en crack spread som ligger ca 70USD høyere enn hva den vanligvis gjør. Dvs skal demand destruction senke hvor mye oljen man trenger så er der alerede en “buffer” på ca 70USD på produktprisene som vil spises opp først. Det er produkt man bruker, og ikke crude.

Har ikke noe spes formening om aksjen Equinor sin prising, men om vi skal ha en demand destruction som gjør at crude koster 89USD om et års tid og krigen fremdeles ruller videre i MØ så hadde jeg jammen meg funnet mye annet å shorte enn Equinor da siden verden da er inne i en av tidenes største resesjon. Det er teknisk umulig å få til en 89USD pris uten resesjon da.

Og hvordan skal de klare det?

Det er ikke mulig bygge seg rundt Hormuz som er stengt med stor S.
Det du får ut en noen skip her og der, beskyttet av US navy.

Og nå har Houthiene for alvor meldt seg på og og kommer sannsynligvis til å stenge innseiling til rødehavet. Så da blir det stengt to plasser.

3 Likes

Du får sikkert en 1000l dunk med kjedeolje på Bondekompaniet også, om du spør fint.

Kanskje ikke dumt å hamstre inn det heller :joy:. Ser Cosco i USA har innført kvote på motorolje kjøp nå pr kunde.

Bare så det er sagt, Kina har masse raffinerikapasitet ledig, såååå det er vel logistikk som må fikses.

Det er nok mulig med massiv innsats hvor man angriper hele kjeden som skal til for at Iran og Houthiene kan ta ut skip. Det er ikke gjort på en måned. USA har jo begynt på det forbi Hormuz og nå etter endel måneder, så er det lys i enden av tunnelen, men fortsatt ganske mørkt. Spørsmålet er om det er politisk vilje til det. Jeg tviler.

Det jeg er spent på er hva Ukraina sier til Trump som ønsker at de lar russiske raffinerier være i fred så de kan eksportere masse diesel og bruke pengene på dette til å bombe Ukraina. Jeg antar det er noe sånt som: vi stopper når Russland stopper å angripe sivil infrastruktur. Som ikke vil skje. Situasjonen er ekskalerende hvor Russland kommer til å spise opp mer og mer av sin egen oljeeksport i bensin/dieselimport.

Ja de kjører på ca 65% kapasitet såg jeg i et chart. Det vil naturligvis sette press på crude prisen oppover når de kjøper mer, samtidig som crack spread vil gå nedover.

1 Like

Siste uke i Tyskland har bruken av kull økt kraftig som følge av de høye gassprisene. Gas to coal switch.
Brunkull produserer dobbelt så mye CO2 som gass, men de høye gassprisene har gjort at summen av billigere kull og dyre CO2-kvoter likevel lønner seg med kull nå.

Det gir en interessant feed back loop, fordi det presser opp prisen på CO2-kvoter og gjøre både gass og kull dyrere.

Mao strømprisene øker når man fyrer med mer kull.

Tipper man starter oljekraftverk snart også, Sverige har et slikt. Strøm produsert på olje har samme type effekt.

Det skal mer enn periodvis underliggende overkapasitet til for å få ned prisen tror jeg. Sårbarheten i det globale markedet må ned, og risikoen må reduseres. Nå har det nok ila 2026 bygget seg opp et vedlikeholdseterslep i verdikjeden for oljeproduksjon som følge av skyhøyt produksjonspress i tillegg. Ser man på de store oljeproduserende selskapene rigger de seg for et vedvarende økt invisteringsnivå. Det er en grunn til at Equinor dropper ekstraordinære utbytter fremmover selvom inntjeningen er enorm.

6 Likes

Høye gasspriser fører til høye strømpriser, med mekanismer jeg forklarte over, synes dog det er litt tidlig i sesongen med dette, for det er vanskelig å se at det ikke blir enda høyere priser på gass når TTF allerede nå er 166 dollar fatet olje

2 Likes

Ser ut til at rasjoneringen har begynt…

2 Likes

Rasjoneringen på motorolje til det dobbelte av vanlig pris er 5 per medlem.
Jeg kjøper en sånn kanskje 1 gang i året, men jeg har bare 1 bil.

J.P. Morgan har nettopp offentliggjort en skremmende graf over verdens oljelagre. Lagrene er i fritt fall. Hvis man når 6,8 så vil ikke verdensøkonomien bare havne i resesjon – den vil kollapse.

3 Likes

Overrasker meg om det kan modelleres så enkelt. før et slikt scenarie inntreffer vil det vel bli kamp om råolja. Det vises ikke på prisen nå iallefall.

Dette er vel et gammelt scenario, fra typ mai/juni?
JP landet på $87 uten løsning litt lenger opp her.

f.eks. “Estimated inventories assume no resolution in June” står det nederst på bildet.

1 Like

Vi er i september og situasjonen har bare forverret seg. Råoljen har vært kraftig manipulert ned ved hjelp av lagerslipp, retorikk og shorting. Begrenset kapasitet på raffinering har dermed vært flaskehalsen, men lagre av råolje har fortsatt minket kraftig. Når lagrene er tomme vil nok spreaden mellom råolje og ferdige produkter bli mindre.

1 Like
2 Likes

Joda, men dette er likefullt et scenario fra en artikkel fra Bloomberg fra mai i år Iran War Is Draining World’s Oil Buffer at an Unprecedented Pace - Bloomberg, ikke noe JPMorgan “nettopp har offentliggjort”.
Den samme Natasha Kaneva i JPMorgan uttalte seg på nytt for bl.a. tre dager siden (som vel artikkelen fra DN er kokt fra)
Can the oil market survive a forever war with Iran? | CNN Business

2 Likes

Ja. Ser det gikk litt fort med Google Translate.

en oljerørledning vi aldri har hørt om har stengt :scream:

1 Like

Hvilke produkt på Nordnet kan man bruke som man faktisk kan sitte i noen uker om man skal spekulere i økt oljepris? Med gearing.