âKunâ ca 3million fat mindre for dag da bare 
Jepp. SpÞrsmÄlet er jo hvor store skadene er. Bygge pÄ nytt eller reparere/bytte ut deler. OgsÄ har du jo det stÞrste spÞrsmÄlet om Saudi Arabia klarer Ä beskytte rÞrledningen fra nye slike angrep. Som vel er mest kritisk.
Hva stÄr der? Den er lÄst bak abonnent.
Det nÊrmer seg en tid der spÞrsmÄlet ikkje lenger handler om pris, men om den faktiske tilgangen til drivstoff og andre oljeprodukt i hele tatt vil vÊre tilstede
Utklipp fra artikkel :
Saudi-Arabia har stengt den 1.200 kilometer lange East-West-rĂžrledningen etter et droneangrep.
RÞrledningen gÄr pÄ tvers av landet og har fÄtt en stadig viktigere rolle etter at krigen mellom USA og Iran kraftig reduserte oljeflyten gjennom Hormuzstredet.
De siste mÄnedene har mellom 4 og 5 millioner fat olje daglig gÄtt gjennom rÞrledningen til RÞdehavet.
Angrep truer 4â5 mill. fat:â NĂ„ er det en volumkrig
Saudi-Arabias viktigste omvei rundt Hormuz er stengt etter et droneangrep. â Hvis dette blir helt borte, er det ganske dramatisk.
Saudi-Arabia har stengt den 1.200 kilometer lange East-West-rĂžrledningen etter et droneangrep.
RÞrledningen gÄr pÄ tvers av landet og har fÄtt en stadig viktigere rolle etter at krigen mellom USA og Iran kraftig reduserte oljeflyten gjennom Hormuzstredet.
De siste mÄnedene har mellom 4 og 5 millioner fat olje daglig gÄtt gjennom rÞrledningen til RÞdehavet.
â Hvis dette blir helt borte, er det ganske dramatisk. De volumene har gĂ„tt denne veien pĂ„ grunn av Hormuz, og du kan ikke bare fĂ„ dem ut et annet sted, sier Helge AndrĂ© Martinsen, oljeanalytiker i DNB Carnegie.
RĂžrledningen har kapasitet til rundt 7 millioner fat pr. dag, mens havnekapasiteten i vest ligger rundt 5 millioner, ifĂžlge oljestrategen.
ForelĂžpig er det imidlertid uklart hvor store skadene er, hvor lenge rĂžrledningen blir stengt og hvor mye olje som faktisk forsvinner fra markedet.
â Det er veldig vanskelig Ă„ si hva konsekvensene blir fĂžr vi fĂ„r all informasjon pĂ„ bordet.
Overrasket over oljeprisen
Ryktene begynte Ä gÄ fredag morgen, og satellittbilder ga etter hvert tydelige indikasjoner pÄ at noe hadde skjedd med rÞrledningen. Martinsen hadde derfor ventet en kraftigere reaksjon fÞr markedet stengte for helgen.
â Jeg var overrasket over hvor «soft» oljeprisen var fredag. Vi hadde ganske gode bilder pĂ„ at noe hadde skjedd. Det var ikke den reaksjonen man skulle tro nĂ„r man sĂ„ de bildene.
RĂžrledningen har kapasitet til rundt 7 millioner fat pr. dag, mens havnekapasiteten i vest ligger rundt 5 millioner, ifĂžlge oljestrategen.
ForelĂžpig er det imidlertid uklart hvor store skadene er, hvor lenge rĂžrledningen blir stengt og hvor mye olje som faktisk forsvinner fra markedet.
â Det er veldig vanskelig Ă„ si hva konsekvensene blir fĂžr vi fĂ„r all informasjon pĂ„ bordet.
Overrasket over oljeprisen
Ryktene begynte Ä gÄ fredag morgen, og satellittbilder ga etter hvert tydelige indikasjoner pÄ at noe hadde skjedd med rÞrledningen. Martinsen hadde derfor ventet en kraftigere reaksjon fÞr markedet stengte for helgen.
â Jeg var overrasket over hvor «soft» oljeprisen var fredag. Vi hadde ganske gode bilder pĂ„ at noe hadde skjedd. Det var ikke den reaksjonen man skulle tro nĂ„r man sĂ„ de bildene.
Iran says Arab foreign ministers to sign Hormuz navigation deal in Oman Monday
Foreign ministers from Arab states will meet in the Omani capital Muscat on Monday to sign an agreement establishing a joint Iran-Oman shipping route through the Strait of Hormuz, Iranian President Masoud Pezeshkian said.
âThis week, on Monday, the foreign ministers of the Arab countries will meet in Muscat to sign an agreement establishing a joint route between Oman and Iran in the Strait of Hormuz and to notify the International Maritime Organization of the agreement,â Pezeshkian said in an interview with Indian broadcaster India Today published Saturday.
Last Monday, Secretary of Iranâs Supreme National Security Council Mohsen Rezaei said an agreement with Oman on a new corridor through the Strait of Hormuz would be signed within days.
âŠnoen som har telling pĂ„ hvor mange avtaler som er undertegnet siden mars? 
Den avtalen der har ingenting med Ä Äpne stredet Ä gjÞre. Episode nummer 5000 hvor den lille detaljen ikke er tatt med.
Om man leser hele utsagnet, og ikke den editerte versjonen enkelte medier legger ut sÄ ser man at Iran sier at det ikke har noe med Äpning av stred Ä gjÞre, og skal det skje sÄ mÄ USA fÞrst godta de 7 kravene Iran har kommet med tidligere.
Fra artikkel pÄ DN, med uttalelser fra internasjonale oljeanalytikere:
IfÞlge Kaneva (JP Morgan) har dette bidratt til Ä motvirke et bortfall pÄ rundt 13 millioner fat daglig. JPMorgan anslÄr at oljeprisen vil stabilisere seg rundt 87 dollar fatet dersom krigen fortsetter, og falle til 64 dollar dersom den avsluttes.
Advarer om en «ny normal»
Andre analytikere er langt mer pessimistiske. Bob McNally, president i Rapidan Energy Group og tidligere energirÄdgiver for president George W. Bush, venter at Brent-oljen vil ligge pÄ 89 dollar fatet neste Är i et scenario med varig krig.
â Vi ser ikke for oss at Hormuzstredet vil Ă„pne fullt igjen. En krig uten ende, som setter verdens viktigste forsyningsregion i fare, vil forsterke oppgangen i olje- og gasspriser, sier McNally til CNN.
87-89 USD om krigen fortsetter Ă„ vare? Har de glemt et 1tall forran eller?
Umulig Ă„ ta slike tall seriĂžst i det hele tatt.
Underliggende har vi mer enn nok olje og gass, parallelt med at global etterspÞrsel ventes Ä reduseres med et par mill fat om dagen i bÄde 2027 og 2028.
Lett Ä glemme slikt nÄr trykkokeren i Hormuz og Russland/ Ukraina er skrudd til maks. Alle sÄ hvor raskt prisene falt fra 118 til 70 pÄ kort tid like fÞr sommeren.
Vi kan gjÞre en avtale. Om oljefutures prisen for brent (feks fra E24) er under 90USD den 1 Juni 27 gitt scenariot som analytiker skisserer over i artikkel med varig krig sÄ gir jeg deg 100 000kr. Er den over 120USD sÄ gir du meg 100 000kr.
Let me know om du vil inngÄ det.
Skal nok bette pÄ at ting roer seg over tid ja, men har lÊrt meg at private veddemÄl bÞr begrense seg til en god flaske vin
.
Skal kunne leve med samvittigheten over letttjente penger ogsÄ, det er bedre moral Ä shorte Equinor enn Ä blakke medskribenter pÄ TI 
Hadde jeg hatt en garanti for at det fremdeles er krig ongoing om et Är fra nÄ der nede sÄ hadde jeg pansatt bÄde hus, kjerring og solgt en nyre og kjÞpt oljefutures et Är frem i tid.
Men det er jo helt umulig Ä vite hva som vil skje der nede til slutt. Det er jo et spenn pÄ full totalt klin kokos eskalering til fred/avtale innen et par uker som kan skje
Og det er jo poenget til @aribjo, at
AltsÄ er hva de tror vil skje hvis krigen fortsetter. Som da vel krever at USA og Gulf-statene klarer Ä beskytte sin oljeeksport da. NÄr man samtidig ser pÄ hva som skjer med russiske olje (ned 0,9mb/d siden januar) og oljeprodukteksport (behovet er nÄ pÄ negative 0,6mb/d, fra Ä ha eksportert 4,5mb/d* verdt av rÄolje). SÄ ser det ikke veldig sannsynlig ut? 
⊠i et scenario hvor det altsÄ ikke roer seg.
EDIT *synes det ser ut som dette tallet skulle kanskje vÊrt rundt 3mb/d, men poenget stÄr seg
Spot on. Jeg kommenterte kun prisene der basert pÄ at det fortsatt er status quo der nede frem i tid som analytiker i artikkel snakket om.
TÞr ikke spÄ hva oljepris blir om ting ordner seg.
Helt sikkert mulig Ä tilegne disse analytikerne at de ikke har innsikt i det de jobber med og at kundene til JP Morgan hadde vÊrt bedre tjent med Ä lese seg opp pÄ TI 
Som lykkelig uvitende amatĂžr har jeg erfart at grafer som plutselig peker rett opp har en tendens til Ă„ flate ut igjen. Grunnene til at det skjer er ofte ikke det man trodde; da vil de kanskje heller ikke ha steget sĂ„ myeâŠ
Som investor blir man jevnlig minnet pÄ hvor lite «kontroll» man har!
Jeg tenker at greia er at de ikke tror pĂ„ scenarioet hvor det fortsatt er en aktiv krig, sĂ„ de fudger oljeprisen i det scenarioetâŠ