Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Yepp. Kilder trust me bro.

1 Like

ForelĂžpig ingen oljetanker som har gĂ„tt inn til Yanbu. Men stod: one cargo was scheduled to load at Yanbu later ​on Tuesday.
FÄr se om det skjer noe der senere i dag da.

1 Like

Holder ikke pusten pÄ noe Äpning. Har vist seg hittil at alle slike nyheter hvor det er en eller annen unnamed kilde de siterer har vÊrt ren lÞgn.

Sikkert veldig tilfeldig at wti oktober futures utgÄr idag :joy:

4 Likes

Iran Ăžnsker neppe Ă„ hjelpe Mad-Don i mellomvalget. Blir nok prisoppgang i slutten av oktober

2 Likes

Lystavlene setter i det minste en grense for dieselprisene i usa

7 Likes

Lettere Ä forstÄ Trump sine tweets som bare er jalla med dette bakteppet:

“Inntekter fra handler i kryptovaluta og oljeselskaper som er direkte eksponert mot krigfþringen i Iran er blant de stþrste melkekyrne i Trumps forretningsnettverk.”

Egentlig merkelig markedet gĂ„r pĂ„ limpinnen hver gang Trump melder “at alt er i skjĂžnneste orden”, men nĂ„ er kanskje naiviteten brukt opp?

5 Likes

Et tiltak som bare vil gavne amerikanske forbrukere , og skade globale forbrukere, kortsiktig, og amerikanske oljeselskaper.
PĂ„ lengere sikt vil det gjĂžre at det blir produsert mindre olje, og diesel og bensin, i Amerika.

Men hey, det er valgÄr sÄ det kan hende at om diesel blir kortsiktig billigere i USA, og kortsiktig enda dyrere i Europa og alle andre steder ikke er en bekymring for Trump.

3 Likes

hatt ei krone for hver artikkel av denne
 :weary:

3 Likes

Tips.
Eg bruker BRN1! i tradingview og det var fĂžrst i dag eg fann B-ADJ
image

Uten :
image

Med
image

1 Like
1 Like

Slik jeg forstÄr det sÄ er problemet med Ä begrense eksport av diesel at den er et av mange produkter man fÄr nÄr rÄolje raffineres. SÄ om diesel skal forbeholdes intern etterspÞrsel sÄ vil den mÄtte lagres, og det er begrenset lagringskapasitet, pluss at lagring av ekstra diesel evt. vil gÄ pÄ bekostning av andre produkter som pt. krever lagring. Resultatet er at andel raffinert olje mÄ reduseres og alt blir dyrere pga. redusert utnyttelse ved raffineriene og lavere produksjon.

2 Likes

SÊrdeles skeptisk til disse rapportene som sier at oljen flommer ut av Hormuz. Eneste mÄten jeg ser at det kan vÊre tilfelle er hvis Iran har ett samarbeid med andre nasjoner i omrÄdet, som gjÞr at de eksporterer under deres flagg. Iran tenker sikkert at diesel er det reelle problemet, sÄ om litt olje slipper ut er ikke det stÞrste problemet. Men de har sagt at hvis de ikke kan eksportere, sÄ vil ikke andre nasjoner i omrÄdet fÄ den muligheten heller. En speider pÄ land i Iran kan ha full oversikt over hva som skjer i Hormuz, sÄ natta er eneste vindu for transitt. Men med utstrakt virksomhet pÄ natta, sÄ ville nok Iran vÊrt mer aggressiv med miner.

1 Like

A total of 22 tankers, mostly ​VLCCs, carrying 42 ⁠million barrels of crude, exited the Hormuz strait in the week of September 13, Kpler data showed. Saudi Arabia and Iraq each accounted for 43% of the volume.

https://www.reuters.com/world/middle-east/vessels-trickle-through-strait-hormuz-mideast-tension-persists-2026-09-21/?utm_source=chatgpt.com

Det er ikke nÞdvendigvis sÄ lett for Iran Ä gjÞre noe pga amerikanske angrep langs kysten.

Og nei, man kan stort sett ikke se over stredet pga dis

Radar hemmes ikke av dis.

Store mengder olje som ikke rapporteres blir skipet ut av Hormuz av mindre skip og omlastet i Oman-bukten via STS (ship to ship) transfer.

1 Like

Tror de betaler Iran under bordet. Kommer alle til gode at litt olje kommer gjennom. Iran fÄr litt bestikkelser, saudi litt salg og penger resten av verden fÄr litt mer av d sorte gullet.

3 Likes

Radar hemmes av HARM.

2 Likes

Er det som er narrativet ja, men tipper vi fortsatt er pÄ lav kapasitet sammenlignet med fÞr krigen.

1 milliard fat i lÞpet av et par mÄneder sa amerikanske myndigheter for noen dager siden. Det tilsvarer 16,7 millioner fat per dag.

IEA oppga 7,6 millioner fat per dag i august.

https://www.iea.org/commentaries/oil-markets-strain-to-plug-the-gap-left-by-middle-east-supply-shortfall

2 Likes

Jeg har mer troen pÄ 6mb/d som Kpler rapporterer enn det USA rapporterer :stuck_out_tongue:

Jeg tenker det ikke er tilfeldig at Saudi Arabia fikk en oljeledning stengt pga angrep. Iran begynte Ä miste litt leverage. med 5 mb/d ekstra borte, sÄ begynte det nok Ä gÄ mye fortere mot en kritisk situasjon.

EDIT ser at noen kilder reuters har sa at oljeledningen var startet opp igjen med 4 mb/d kapasitet, men at det ville ta litt tid Ä fÄ oljen fram til havnen. Sjekket, klok av skade @aribjo etter offisielle kilder og fant
 ingen bekreftelse der. Det jeg fant som var interessant var at oljeledningen i Q1 hadde vÊrt oppe i 7mb/d som er ganske mye mer enn de 5mb/d jeg trodde den gikk med.

4 Likes