Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Beklager, da misforstod jeg. Leste det som om det var et sitat fra meg.

SÄ det bekrefter at mulig bombing av synlige installasjoner pÄ overflaten har en begrenset effekt, og da gjenstÄr det Ä fÄ avklart om det som er synlig er vanskelig Ä erstatte, og hvor tidkrevende det evt. er.

Teknisk sett er det vel ikke veldig krevende, og hvor mye som nÄ er permanent synlig er vel ogsÄ et Äpent spÞrsmÄl. Tipper det ikke er veldig mye.

Jeg vil tro amerikansk etteretning har full kontroll pÄ alle faste installasjoner. Det er nok ogsÄ lett Ä slippe endel JDAM pÄ installasjone nÄr du har luftherredÞmme. Med satellittovervÄking sÄ er det nok lett Ä se nÄr Iran fikser pÄ stedene. Radaranlegg er lett synlig visuelt og emisjonsmessig.

Det er en katt og mus lek, men jeg vil tro USA har overtaket her. Det er ikke umulig for Iran Ä fÄ opp en radar og gjennomfÞre et angrep, men posisjonen vil nok bli tatt ut rimelig umiddelbart.

1 Like

Vet ikke hva slags radar du tror de trenger for Ä se nÞyaktig hva som foregÄr i stredet, men gÄ ned pÄ kaien nÊrt deg sÄ ser du samtlige medium store cabin cruisere har en som dekker fint stredet. I dagslys og klarvÊr sÄ trenger ikke de en kikert engang

2 Likes

Og disse radarene/cruisere trenger ikke vÊre pÄ irans side av stredet.

Man kan bokstavlig talt bÊre en radar under hÄnden, og kompisen din bÊrer et lite bensin aggregat. Den tredje og fjerde kompisen bÊrer droner.

The U.S. strikes on September 1 targeted widespread Iranian surveillance and sensing systems. However, the situation quickly became a back-and-forth cycle of reconstitution and suppression: [1, 2]

• Iran’s Rebuilding Efforts: Despite losing major coastal radar hubs, Iran has actively tried to repair, replace, and redeploy its radar systems and anti-ship missile sites to maintain awareness over the strait. [1, 2]
  • U.S. Counter-Strikes: President Donald Trump confirmed that the U.S. has repeatedly re-struck these positions the moment intelligence shows Iran attempting to bring sensors back online. [1]

Som jeg nevnte, det er ikke sÄ lett Ä skru pÄ en radar uten at det blir merket.

Fra Larak Island sÄ kan man som nevnt her dekke stredet med en radar som kan bÊres av en mann. Vil ogsÄ tro den kan tas ut med en FPV drone til 400$. USA har sikkert brukt tyngre skyts

Angrep siden 20. sept og utfallet

• Al Maryah (Sept. 20): No. It suffered no major damage; its main engine remained operational and it reached Khor Fakkan under its own power.
  • LR Stephanie (Sept. 21): No. It was damaged and two crew were injured, but the tanker continued to its next port under its own power without towing.
  • Cape Dao (Sept. 23): Yes, effectively. It was hit near Musandam, caught fire in the engine room and was reported adrift . Omani authorities evacuated 27 of the 28 crew; one died.

SÄ Irans evne til Ä stoppe trafikk er ikke borte, men det virker som de har litt begrensede evner? Spesielt med tanke pÄ rapporten fra Kpler som snakket om 13mb/d, noe som tilsvarer 6-7 supertankere pr dag.

1 Like

Dere tar utgangspunkt i en beskjeden jammingkapasitet her :stuck_out_tongue_winking_eye:
BÄde radar og datalink er sÄrbar. Spesielt av typen bÊrbar/cabin cruiser