Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil

Urals olje på 81,84$, et godt stykke over EU sitt price cap på 60$, og bortsett fra 1 dag i september 2023 har ikke Urals olje vært dyrere siden mars 2022…

3 Likes

Jeg ser egentlig for meg at Russland vil få problemer med å få raffinert oljen sin hjemme og derfor vil få et overskudd av olje. Som jeg antar vil føre til at de vil eksportere mer, men også at etterspørselen vil øke fordi Russland eksporterer mindre raffinert olje.

Dette forutsetter at Ukraina lykkes i å holde russiske oljeraffinerier offline. Noe jeg egentlig antar de vil lykkes med. Det røde krysset er det siste raffineriet som ble truffet. Jeg antar de fire til høyre også er innenfor rekkevidde nå.

… det kan være Ukraina sin strategi her er å presse Russland såpass at de må flytte vesentlig luftforsvar lengre inn i landet og på den måten svekke luftforsvaret ved fronten. I så fall, så vil de ikke nødvendigvis prioritere oljeraffinerier. I mine øyne utøver USA et visst press på Ukraina til å stoppe angrepene på russisk territorie. Det kan også påvirke mengden angrep.

3 Likes

Hvilket olje selskapet er det beste kjøpet mener dere? Sitter selv i bluenord.

De har høy andel gass så der trekker ned litt. Ellers ser det utrolig lyst ut for de.

Flott analyse Christian forresten. Kan hende denne situasjonen gjør at Russland vil forhandle. Hvem vet.

Altså, pga den høyere oljeprisen, så er ikke den russiske økonomien i fare, men hvis Ukraina kan fortsette å slå til mot viktige russiske anlegg innen 1500 km av Ukraina, så vil det begynne å monne etterhvert. Samtidig, hvis man ser på f.eks. Tyskland under 2. verdenskrig, de holdt ut lenge med mye verre skader enn dette.

Aker BP er det nærmeste du kommer et pure play på nordsjøolje. Alle andre har mer blandet drift med andre regioner, mer gass, andre produkter etc.

Hvorvidt de er et godt kjøp er et helt annet spørsmål, som kanskje best drøftes i den selskapsspesifikke tråden.

BlueNord er vel en oljemygg som har betydelig idiosynkratisk risiko i form av et prosjekt som skal mer enn doble produksjonen deres. Den aksjen kan stupe på prosjektnyheter, uavhengig av hva som skjer med oljeprisen. De er derfor veldig vanskelig å sammenligne med de store selskapene, men de kan jo selvsagt også være en veldig god investering om alt klaffer.

3 Likes

Det her har jeg brent meg på sååå mange ganger. Hvis du tenker å kjøpe et selskap fordi man forventer at sektoren skal gå opp, kjøp ett av de store selskapene. Hvis du skal kjøpe det “billigste” selskapet i sektoren, så må det være fordi du kjenner sektoren og selskapet ut og inn og er godt kjent med risikofaktorene. :stuck_out_tongue:

4 Likes

BREAKING: Brent crude oil price hits $91

1 Like

2 Likes

tror muligens jeg fant en kobling til at oljeprisen skjøt opp,(pluss talen fra Jerome Powell)

ellers dette…
image

2 Likes
3 Likes
6 Likes

Har kjøpt i Petrobras da den gir ut bra utbytte pluss at den svinger mye så den også er god og trade.

Vanvittig høy direkte avkasning! har selskapet sagt noe om utsiktene / strategien for utbytter over de neste årene?

Kjøpte man denne under covid-kræsjet har man mottat 2x kostbasis i utbytte til nå. 9.25$ i utbytte siden 1. sep. 2021. Wow!

1 Like

Ja de har sagt at de kommer ikke til og betale ut så høyt utbytte da de vil sette av penger til fornybar energi. men det blir over 12% utbytte om jeg har forstått riktig. Og det er fortsatt meget bra.

Israel forbereder seg på en mulig angrepskrig i Libanon og Syria

Det israelske forsvaret meldte søndag at de øker beredskapen i nord, i forberedelse for en mulig krig med Libanon og Syria. De opplyser at de har hatt fokus på operasjonelle nødlagre for en bred mobilisering av IDF-tropper når det kreves.
NRK.NO
Det var denne geopolitiske uroen - som ikke ser ut til å blåse over med det første.

3 Likes

The Odds of $100 Oil Are Rising as Supply Shocks Convulse the Market

Mexico slashes shipments against a backdrop of geopolitical tensions.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-07/are-oil-prices-heading-to-100-this-summer-as-a-global-shortage-takes-hold?srnd=homepage-europe&embedded-checkout=true

Oil tumbles nearly 2% as Middle East tensions ease (cnbc.com)

1 Like

1 Like

Goldman Sachs tviler på at oljeprisen når 100 dollar | Finansavisen
Etter å ha nådd nesten 92 dollar, har Brent-oljen mandag korrigert ned etter samtaler om mulig våpenhvile i Gaza. Nå tviler råvareanalytikerne i Goldman Sachs på at vi får se 100 dollar pr. fat.

Analyseteamet ledet av Dann Struyven ser ifølge Marketwatch tre grunner.

«Kombinasjonen av forventet økt etterspørsel og frykt for begrensninger på tilbudssiden har sammenfalt med en økning i den spekulative posisjoneringen. Men det gjør tradere muligens dårlig posisjonert for en priskorreksjon», heter det i en oppdatering.

Den første grunnen til at korreksjonen kan inntreffe, er ifølge Goldman at deres prognoser allerede antar en global oljeetterspørselsvekst på 1,5 millioner fat pr. dag – noe som er over de siste prognosene fra Det internasjonale energibyrået (IEA).

– Ekstrempriser ødelegger

For det andre påpeker Goldman ifølge nettstedet at deres «base case antar ingen ytterligere forstyrrelser i oljeleveransene fra enhver geopolitiske eskalering.

Analytikerne mener for det tredje at høy ledig kapasitet vil oppmuntre OPEC+ til å løfte produksjonen, og at de åtte landene som annonserte kutt i juni og november i fjor vil øke sine leveranser med 1,2 millioner fat pr. dag fra juli til november i år.

«Det er fortsatt en «close call», men vi antar at OPEC+ ikke vil presse oljeprisene til ekstreme nivåer fordi energikrisen i 2022 viste at ekstreme priser ødelegger langsiktig restetterspørsel etter OPEC-fat ved at det stimulerer produksjon utenfor OPEC og øker investeringene i alternativer til olje», konkluderer Goldman ifølge Marketwatch.

Den viktigste triggeren som kan sende Brent-oljen over 100 dollar er ifølge Goldman Sachs geopolitisk, særlig hvis spenning i Midtøsten utløser en produksjonsrespons fra OPEC+ eller hvis iransk produksjon forstyrres ytterligere.

Veldig bra graf @Teie, og jeg har vært på utkikk etter en bra database for å følge med global oil iventory. Har du en linken?

Ser man sammenheng mellom “comparative inventory” (definert som snitt av 5 siste år) og oljepris er det en klar sammenheng mellom “om det mangler noe på lager eller ei”.

I forhold til undeskuddet burde kanskje prisene nå vært enda høyere, men rentenivået er litt røffere nå enn det var i perioden 2008 til 2020.

Ser man grafen Teie la ut er det ganske tydelig at oljeprisen reagerer på inventory, har tegnet inn med grønt når det bygget seg kraftig i 2020, og med rødt/rosa når det i løpet av 2021 var et jevnt trekk.

Sammenligner man med oljeprisen er det ganske tydelig:

I forkant og etterkant av den russiske invasjonen av Ukraina er det selvsagt litt annerledes, men antatt knapphet er jo i samme gata.

Det som er veldg interessant nå er jo at april, og spesielt mai er måneder hvor det normalt bygges lagere som vist i gult, mens i perioden juni, juli og august som er sommerferie og “driving season”, bygges det aldri inventory. Det er derfor svært spennende å følge med på denne grafen fremover i det det nå ser ut som det er rekordlave inventories.