Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Og hisbollah og houti.

3 Likes

Vil si MidtĂžsten er allerede hĂžyst betent. Iran kriger jo aktivt via sine proxies allerede

Er nok ikke mange som er enig i det,men vi fÄr se.

Dette angrepet vil sannsynligvis representere en betydelig Ă„rsak til eskalering som kan gi Ăžkt volatilitet til oljeprisene dersom en spredningskonflikt potensielt kan true globalt tilbud og etterspĂžrsel.

1 Like

Hvilken egeninteresse har Iran av Ä indirekte gÄ til konfrontasjon av USA - som er Israels primÊre samarbeidspartner. Iran kommer nok med er motsvar, men gjennom proxyer - Hisbollah, houitene osv.

Angrepet er en betydelig eskalering. Det er det ingen tvil om. Det er derimot ikke en haug med idioter som ikke er i stand til tenke kost nytte i Iran.

1 Like

Nytt potesniale: utenlandske selger eierandelene sine til norske aktĂžrer i stor stil :smiley:

Major Russian refinery hit by Ukrainian drone 1,300 km from the front lines

Taneco refinery is one of Russia’s biggest

Antar dette kommer til Ä fortsette. Det jeg lurer pÄ er hvorfor det var en sÄpass lang pause som den vi sÄ nÄ. Antar det er fordi Ukraina ikke har nok langttrekkende droner til Ä kunne kjÞre masse slike angrep hver dag.

Hvis man skal vÊre kyniske her, sÄ tenker jeg at marginene pÄ oljeraffinerier skal opp og det relativt drastisk, for hvis Ukraina lykkes med strategien sin, sÄ forsvinner Russland sin eksport av diesel


1 Like

Eksporten til Russland er pÄ ca 250 MEUR/dagen, dvs Seaborne oil products? Ca 1/3 av Russland sine olje/gass/kull inntekter


Jeg antar tallene for mars ikke blir sÄ pÄvirket, men fra april og utover?

Utfra hva jeg har fÄtt med meg, sÄ eksporterer Russland f.eks. ca 50% av diesel de lager og ca 15% av bensin de lager. Usikker pÄ hva ellers de eksporterer og prosenten av russisk raffinerikapasitet det opptar.

Raffineriet som ble truffet i dag har visstnok 2,6% av raffinerikapasiteten til Russland.

En ting jeg lurer er hvordan det gÄr med oljen som de nÄ ikke kan raffinere? Jeg antar de har tanker de kan fylle opp, men etter det sÄ blir det rett og slett fullt og de mÄ redusere produksjonen? Hva vil det evt ha for konsekvenser?

Det beste for Iran, og det beste for regimet i Iran er ikke nÞdvendigvis samme ting. Og i tillegg kan det vÊre personlige agendaer. Jeg tror man skal vÊre forsiktig med Ä anta rasjonalitet (i vÄrt perspektiv) fra Iran nÄr man gjÞr prognoser.

5 Likes

Flott skrevet, og derfor jeg mener en skal utvise forsiktighet med Ä konkludere med at Iran nÄ foretar seg en «proporsjonal» respons. Det smarte valget er ikke Ä utfÞre forventede handlinger.

1 Like

Jeg kan ikke helt se for meg at Iran svarer konvensjonelt. Det er ikke noe de er tjent med. Det er en grunn til at de angriper Israel via proxyer.

2 Likes

Godt tenkt, tenker det samme, sÄ fÄr vi se hva som skjer.

Israel med nytt forslag til vÄpenhvile.

DEN ISRAELSK-PALESTINSKE KONFLIKTEN

2. april 2024 kl. 13:29

Israel: forslag til vÄpenhvile sendt til Hamas

Statsminister Benjamin Netanyahus kontor sier et nytt forslag om vÄpenhvile og gisselutlevering har blitt utarbeidet i Kairo, og presentert til Hamas. Det skriver Reuters.

– Som del av samtalene, med god hjelp fra Egypt, har meglerne kommet med et oppdatert forslag som Hamas kan ta stilling til.

IfÞlge Netanyahus kontor forventer Israel nÄ at Egypt legger sterkere press pÄ Hamas for Ä fÄ dem til Ä godta det israelske utkastet.

I slutten av mars vedtok FNs sikkerhetsrÄd en resolusjon som ber om umiddelbar vÄpenhvile pÄ Gazastripen. Til tross for dette har krigen sÄ langt fortsatt med uforminsket styrke.

4 Likes

Israel skal straffes. De vil angre pÄ sine kriminelle handlinger», sier Ayatollah Ali Khamenei, Þverste leder i Iran, til statlige Islamic Republic News Agency. Flere internasjonale medier har omtalt saken.

Jeg venter i spenning pÄ om dette er forventet retorikk eller utvikling i bruken av hardere maktmiddel.

1 Like

1 Like

“ifþlge tall fra det russiske finansdepartementet”

AltsÄ ikke til Ä stole pÄ. Virkeligheten kan vÊre hva som helst, kanskje til og med det de sier, selv om det virker svÊrt lite trolig.

2 Likes

I rubler da eller? For jeg postet link til dette for noen dager siden og da sÄ det ut til Ä vÊre ganske flatt?

image

Riktignok mangler dataene for mars, men tviler pÄ at de er veldig forskjellige fra februar. Lurer pÄ hva diffen kommer av? Rubelens svekkelse stÄr for ca 20%.

GĂ„r an Ă„ lese referat fra bloomberg-saken her :stuck_out_tongue:

As Russian oil tax is based on the price of Urals crude, appreciation in this key export blend propelled proceeds higher. By March, Urals averaged $68.34 per barrel, a considerable increase from $47.85 a year ago.

Ser egentlig ut som det er russisk omgÄelse av sanksjoner som er den stÞrste diffen her. Prisene pÄ ukoil er ikke sÄ store. (SÞk pÄ tradingview).

2 Likes

Hvis man bruker litt forskjellige innfallsvinkler, sÄ virker utsagnet om at Russland tjente dobbelt sÄ mye pÄ olje i mars 2024 som i mars 2023 relativt sannsynlig.

FÞrst, prisen pÄ Urals olje er 18-20 dollar hÞyere i mars 2024 som i mars 2023:

Hvis antatt produksjonskost pÄ olje er 40 dollar sÄ er det en dobling i inntekter (76-40 =36 vs 56-40 = 16, er produksjonskostnaden 50 dollar blir de 76-50 =26 vs 56-50 =6) er et en 4 -dobling.

Skulle det vĂŠre slik at produksjonskostnaden for russisk olje er 20 dollar snakker vi selvsagt ikke dobling, men da tjener de uansett veldig mye penger.

Antar vi en produksjonskostnad pÄ 45 dollar nÄr fÞlgende ble skrevet av FT i desember 2023

https://www.ft.com/content/277c1f9c-3f0f-4562-b0f0-80b390012087

NÄr oljeprisen var Urals olje var omtrent 40 dollar, sÄ betyr det at USA hadde som realistisk mÄlsetning Ä fÄ oljeprisen ned mot 50 dollar i 2030, noe som virker rimelig.

Hvis manser pĂ„ volumet av olje sĂ„ er det ogsĂ„ et uttalt mĂ„l at Russland skal holde omtrent samme nivĂ„ av produksjon. Man kunne feks tenke seg at inntektene halverte seg fordi produksjonen halverte seg, fra feks 10 til 5 millioner fat, men alle skjĂžnner at det ikke “adderer opp” for da stger jo oljeprisen.

I det hele tatt, man klarer ikke Ä fÄ ligninga til Ä gÄ opp uten Ä forholde seg til virkeligheten. Og virkeligheten er at det er nok av land som kjÞper olje til litt rabatert pris, og 10 dollar rabatt til Brent pÄ Urals virker Ä vÊre mer enn nok mange land i verden, som feks Kina.

EDIT: Det er selvsagt forskjell pÄ revenue (inntekter) og profitt (disponible inntekter).

4 Likes

kikker at det skrives om at Iran vil angripe Israel innen 48 timer fra “diverse” sider,ingenting bekreftet


edit>
Imens i verden


Argus Media
Suez Canal oil transits plummeted in March

image

3 Likes