Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Hvis Iran ender med Ä stenge handelen gjennom Midt-Østen, dvs at all handelen mÄ gÄ rundt, sÄ vil jo det Þke konkurranseevnen til amerikanske varer i Europa fordi det har blitt dyrere Ä sende varer fra Asia til Europa. SpÞrsmÄlet er om USA er interessert i at Midt-Østen ender i BRICS-sfÊren, all den tid Europa (som er deres stÞrste allierte) er avhengig av handelen gjennom Midt-Østen og oljen derfra.

SÄnn relatert til oljen, sÄ synes jeg det er vanskelig Ä se at situasjonen ikke kommer til Ä eskalere til man ender opp i en situasjon hvor oljehandelen blir pÄvirket. Det vil Þke prisen pÄ olje og all den tid USA selger til hÞystbydende, sÄ vil det pÄvirke USA.

For Biden sitt gjenvalg, sÄ er ikke hÞy oljepris med tilhÞrende hÞy bensinpris positivt.

3 Likes

Det siste du skriver der er nok en del av USAs (POAs) stĂžrste strategiske dilemma.

3 Likes

Noe jeg helt hadde glemt fĂžr vi hadde denne diskusjonen.

EIA +5,52M vs forventet +1,7m

1 Like

Store trekk i bensin og destillater:

EIA (wk ending 2 Feb)

Crude: 5.521M

Cushing: 0.000M

Gasoline: -3.146M

Distillates: -3.221M

Uventet bensintrekk

I bensinlagrene var det imidlertid en uventet nedgang i forrige uke. De ferske tallene viser et lagertrekk pÄ 3,15 millioner fat, mens forventningen var en vekst pÄ 0,14 millioner.

Destillatlagrene gikk tilbake med 3,22 millioner fat, mens forventningen i forkant pekte mot et lagertrekk pÄ 1,0 millioner fat.

1 Like

Nesten som om det er mindre bensin i markedet enn forventet? (Dette er vel det siste raffineriet av 3-5 som blir truffet i Russland siden nyttÄr)

2 Likes

Det er sÄ inn i helvete bort i natta :see_no_evil:
Det blir vel til slutt at vi alle mann mÄ ut i sjarken.

1 Like

hvis dette blir standarden nÄ i Ä stanse all utvikling av nye oljefelt,sÄ kan oljeselskaper som kun satser i norsk kontinentalsokkel mÄtte forandre forretningsmodell og ta risiko ved Ä satse i omrÄder utenfor norge :man_shrugging:tragisk!

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette er stĂžy. Norge er og blir en olje og gass produserende stat. Vi skal vĂŠre glad for at lovgivende makt utĂžver sine plikter.

3 Likes

De siste Ärene sÄ er det ukrainere som flykter fra Putin. Den forrige bÞlgen flyktninger fra syrere som flyktet fra Assad (som ble stÞttet av Putin). Det som jeg tenker er feil med politikken vÄr er at vi ikke forsvarer disse menneskene der de er.

1 Like

16 PUD er satt pÄ hold pga disse skoleferske kvisetrynene!

1 Like

Vi bare ELSKER selvskading her pÄ berget
 Er f
 meg en nasjonalsport!

90% av resten av verden bare rister pÄ hodet av oss eller ler sÄ de griner mens de gnir seg i henda.

6 Likes

De skulle nok sett at vi produserte mer olje og gass :stuck_out_tongue:

Ja, mange fattige rundt i verden hadde tjent pÄ at vi produserte mer og fortsetter Ä produsere.

Mens mĂžkkaregimer som Russland, Saudi Arabia, Iran, osv gnir seg i henda.

Men neida det er viktigere med selvskading og Ă„ straffe oss sjĂŠl fordi vi bor i et velfungerende land


6 Likes

Jeg har mye jeg har lyst Ă„ si om denne saken, men skal prĂžve begrense det da faller inn mot politikk.

Rettet idealisme som dette er utrolig skummelt i at man velger Ä ikke ta innover seg konsekvensene en brÄ stopp i olje og gass nÊringen vil medfÞre. Skulle man velge Ä isolert sett se bort fra de geopolitiske og makroÞkonomiske argumentene, sÄ gir det Norge ingenting annet enn en provisorisk stjerne i boken til klimaforkjempere, kanskje til og med ikke siden vi er sÄ trege. Imens vil alle offentlige ytelser bli vurdert og sett mot et anorektisk budsjett. Vi vil stÄ med lua i hÄnden i hÄp om at andre oljenasjoner vil hoppe over i den synkende bÄten vÄr i solidaritet. Forlokkende prospekt.

Jeg har hÄp om at vi som nasjon jobber med omstilling og R&D for Ä bli forkjempere pÄ alternative energikilder, men om vi lar idealister styre dette blir det som Ä tillate at vi skrur av motoren pÄ en 747 i lufta for vi tror litt medvind vil ta oss trygt i havn.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Oljeprisen stiger

21:13

Marianne Stensland

DEL

Oljeprisen har torsdag steget mer enn 3 prosent siden midnatt.

Et fat nordsjĂžolje (brent spot) handles for 81,8 dollar klokken 21.10.

Amerikansk lettolje (WTI) er ogsÄ opp mer enn 3 prosent til en pris pÄ 76,43 dollar fatet.

Israels og Hamas’ avvisning av et forslag om vĂ„penhvile og fall i amerikanske lagre trekkes frem som forklaringer i en sektorkommentar fra Nasdaq.

Det er krig i hele Ukraina, hvis du tror noe annet er du bra borte. 20% er okkupert av Russland, Kharkiv, Odessa og Kyev, de stÞrste byene blir jevnlig bombet med missiler. Kharkiv blir truffet daglig, det blir ogsÄ kherson og Zaporizhzhia. Det er sant at noen deler av Ukraina blir truffet mindre, men det er ikke uten grunn at missiler har falt ned i Polen. Jeg har et flyktningmottak 300m hjemmefra og det var helt klart mest kvinner og barn. Jeg unner ingen Ä mÄtte bo i kharkiv, kherson, Zaporizhzhia og en rekke andre byer innen rekkevidde av s300 i bakkemodus.

Ukrainere i Norge er gitt midlertidig opphold. Greit nok at det koster oss masse, men pÄ gassen alene tjente vi i 2022 600 mrd ekstra fordi vesten ikke lot seg utpresse av putin. Det er strengt tatt blodpenger som vi burde ha brukt 100% pÄ Ukraina.

Ukraina er under enormt press. Til vanlig, sÄ kunne de fint ha bosatt de fordrevne, men det er ikke lett for dem nÄr hele samfunnet knaker i sammenfÞyningene. Vi gir dem en hÄnd. HÄper verden gir oss en hÄnd nÄr vi trenger det.

7 Likes

Jeg stÞtter Ukraina 100%. Men dette kunne vÊrt.lÞst annerledes. Man trenger ikke gjÞre ett hvert folkeslag til skigÄere. Man kunne bygd flyktning leire i Ukraina uten problem.

Ukraina var ett u land lenge fÞr krigen kom. NÄr vi tar folk fra moderne byer som Kiev og Lviv blir det for dumt. At Norge skal gjÞre andre nasjoner til nordmenn pÄ dÞd og liv fungerer ikke pÄ noe nivÄ.

Det hele toppes av at en Wagner topp gies opphold fordi det er farlig for han Ă„ dra til Russland.

Udi er en rÄtten organisasjon

2 Likes