Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

PrÞver du Ä vÊre morsom? Skulle flere millioner telte ute? Du vet at vinteren der er rimelig hard der hvis vinden kommer fra nord/nordÞst? Putin bomber byer fordi det er det han klarer Ä treffe med missiler. Jeg orker ikke tenke pÄ hvordan en teltby hadde det ut etter et angrep.

Ukraina har en rimelig godt utdannet befolkning.

Har truffet en fra Donbass. Jeg tipper egentlig han kom fra den russisk okkuperte delen. ForstÄr godt hvorfor han flyktet. Ellers hadde han blitt satt til Ä sloss for putin. Han hadde en liten datter pÄ 3 og kone. SÄ etter jobb som skipsingeniÞr.

[Ukrinform uppger]>(Work to eliminate consequences of missile attack completed in Kyiv) att med rÀddningsarbetet avslutat i Kyjiv efter gÄrdagsmorgonens ryska terrorbombning mot staden summeras det till fyra döade civila och 39 skadade i den ukrinaska huvudstaden.

Dette er det best forsvarte delen av Ukraina. Utenfor rekkevidde av S300 osv. MÄ missiler med lengre rekkevidde til. Men vi skal altsÄ bygge flyktningleir midt i en krigssone.

5 Likes

Man hadde ikke trengt Ä bygd telt for 100 milliard nok. Men det blir feil trÄd. Vinteren er hard der. Men vinteren i Lviv er ikke noe hardere nÄ enn for ti Är siden.det er deler av poenget mitt.

Rent politisk er det mange hensyn Ä ta. Dette forstÄr bÄde pest og kolera (Ap og HÞyre), ingen andre partier i nevneverdig grad.

Etter Ä ha lest bind pÄ bind om oljenasjonen Norge er jeg stolt over innsatsen som ble lagt i startgropen ved oppdagelsen av Ekofisk, og frem til Trollavtalen ble fremforhandlet - snarrÄdigheten bak Troll er beundringsverdig og burde vÊrt barneskolepensum i hvordan en smÄstat trollbandt europeiske stormakter.

Vi har i Norge fortsatt en solid politisk kjerne som jeg er trygg pÄ at vil ivareta en «oljepolitikk» som sikrer arbeidsplasser og nÊringsmessig lÞnnsomhet. Norge skjemmes derimot av for hÞy velferd, hvor det skapes veldig stor rom for idealisme. Vi skal vÊre glad for dette, men graden av kognitivt forfall oppstÄtt i kjÞlvannet av vÄr rikdom er betenkelig. Med Oljefondet og en svÊrt streng forvaltning av sokkelen slapp vi unna «hollandsyken», enn sÄ lenge.

Den perifere smÄstaten Norge skvises derimot mellom mange hensyn, nasjonale sÄgar internasjonale. Heldigvis har vi noe mange trenger.

Nav er et resultat av vÄr rikdom. Det er billigere Ä gjÞre folk som er late og giddalÞse ufÞr enn alternativet. Gidde jeg ikke skrive om - bortsett fra at lÞsningen ikke er bÊrekraftig.

9 Likes

Mdg Sv rĂždt venstre KrF deler av Ap.
Aufere vokser opp de og.

Det er sÞren meg mange idioter vi er prisgitt i neste generasjon for Ä fÄ dette til Ä gÄ rundt.

Sverige er sÞren meg kron eksempelet.Þdelagt Europas fineste land pÄ 20 Är. Ubeboelige i de store byene.

Forrige valgkamp var den store saken Kutt i oljen. Vi har en utenriks minister som flyr rundt Ä forsÞker presse igjennom olje stopp. SkjÊrer av den greina vi sitter pÄ og Þnsker Ä gjÞre oss til ett u land. folk mÄ vÄkne opp litt brenn kvikt.

3 Likes

Ta det med ro. Med engang smÄ partiene kommer i posisjon ligger dem om energi politikken umiddelbart. Norge er og blir en perifer smÄstat med mulighetene og begrensningene dette gir. Ved Ä ikke levere pÄ mulighetene blir begrensningene verre. Avslutter her. Avsporing - gÞy likevel;) denne tematikken mÄ fortsettes i en annen trÄd slik at vi ikke Þdlegger trÄden.

4 Likes

Feil trÄd folkens.

3 Likes

Netanyahu beordrer det israelske militĂŠret til Ă„ forberede evakuering av Rafah | ABC Nyheter

1 Like

Ukraina gÄr systematisk til verks. Hvis ikke noe skjer fort med russisk luftforsvar, sÄ kommer mye til Ä bli slÄtt ut.

SÄvidt jeg kunne forstÄ, sÄ er den raffinerte eksporten fra Russland ca 2/3 av den uraffinerte eksporten. Jeg synes det virker rart. Ville trodd det var mye mindre


6 Likes

Jeg ville egentlig bare ha noen til Ä sanity sjekke dataene. Men ja, dette kan fÄ massiv effekt pÄ prisen pÄ raffinerte produkter.


 Det burde ogsÄ Þke oljeeksporten til Russland, for de vil ikke fÄ raffinert nok hjemme. Mao, oljepris ned, raffinert pris opp og MEGA marginer for raffineriene.

1 Like


Da skal vi videre opp
?(ref. til denne “veggen” av LNG som skal komme,-som nĂ„ er midlertidligt amputert etter Bidens stopp i utbygging av eksportterminaler)
image

2 Likes

Oil Markets Are Much Tighter Than Oil Prices Suggest | OilPrice.com

4 Likes

2008-krakket, sÄ krakket bÞrsen nesten et Är fÞr oljen krakket. De bunnet ut ca samtidig.

(2020-krakket, sÄ var det motsatt, men situasjonen da minner ikke sÄ mye om dagens. Den gang, sÄ forsvant det etterspÞrsel over natta pga covid-19 restriksjoner. Ser ikke for meg en repeat av det
)

Som artikkelen @Hoven linket til sier, det er mye stÞrre risk pÄ tilbudssiden


5 Likes

Tilbudsside vurderingene er imidlertid tuftet pĂ„ kjente faktorer. Ikke glem « Reports that say that something hasn’t happened are always interesting to me, because as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns—the ones we don’t know we don’t know. And if one looks throughout the history of our country and other free countries, it is the latter category that tends to be the difficult ones» (Rumsfeld)

2 Likes

Opec-sjefen venter fortsatt Ăžkt etterspĂžrsel | Finansavisen

Opecs generalsekretĂŠr Haitham Al Ghais sier at den langsiktige etterspĂžrselen for olje er robust, til tross for Saudi-Arabias beslutning om Ă„ utsette planene om Ă„ utvide oljekapasiteten, skriver Reuters.

Kommentarene kommer etter at Saudi-Arabia i slutten av januar ba Saudi Aramco om Ä senke den maksimale bÊrbare produksjonskapasiteten til 12 millioner fat pr. dag. Som er et kutt pÄ 1 millioner fat fra tidligere ambisjoner som ble satt i 2020 og som skulle bli oppnÄdd innen 2027.

Venter vekst for olje

Kuwaitiske Al Ghais avviste blankt tolkninger om at Saudi-Arabias avgjÞrelse er et tegn pÄ fallende etterspÞrsel etter olje.

– FĂžrst av alt vil jeg vĂŠre tydelig pĂ„ at jeg ikke kan kommentere en saudiarabisk beslutning, men dette skal pĂ„ ingen mĂ„te forstĂ„s som en oppfatning om at etterspĂžrselen faller, sier generalsekretĂŠren.

Beslutningen om Ä utsette oljeutvidelsesplanene antas Ä ha vÊrt basert pÄ en vurdering av at mye av Saudi-Arabias overskuddskapasitet ikke ble utnyttet Þkonomisk.

Al Ghais understreker at oljekartellet stÄr fast ved sine prognoser for verdens oljeetterspÞrsel pÄ lang sikt, som forventes Ä nÄ 116 millioner fat pr. dag innen 2045, som er rundt 6 millioner fat mer enn i dag.

– Vi stĂ„r ved det som ble publisert i vĂ„r siste oversikt, vi tror fast pĂ„ at det er robust, sier Al Ghais. som forventer at olje vil fortsette Ă„ vĂŠre et viktig energialternativ til tross for Ăžkende fokus pĂ„ nullutslippsmĂ„l globalt.

3 Likes


Stilig

2 Likes

Hvorfor fÞlger dere oljen? Jeg gjÞr det fordi jeg har investert i reach Subsea som har PE pÄ 5-6 ish og kommer til Ä gjÞre det svÊrt bra hvis oljen holder seg pÄ 60$+

1 Like

Det er jo ikke alt som korrelerer med oljen - men det er en stor driver pÄ OSEBX. For min del TGS/PGS/SOFF/DNO/SHLF/AKERBP/BORR. FÞlge oljen mest fordi pga. momentumet den gir.

2 Likes

Skyter allt som beveger seg
ikke bare Amerikanske og “Israel”-vennlige skip

1 Like

ResultatlÞse vÄpenhvilesamtaler om Gaza

Samtalene om en mulig vÄpenhvile pÄ Gazastripen ble avsluttet uten noe gjennombrudd tirsdag, opplyser egyptiske myndigheter.