Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Israel sier de gjennomfĂžrer en serie angrep i Libanon

Israel gjennomfÞrer en serie luftangrep mot Libanon, skriver talsperson for det israelske militÊret Daniel Hag pÄ X like fÞr klokken 13.

Tidligere onsdag meldte israelske medier at en kvinne ble drept og flere sÄret i et rakettangrep fra Libanon mot Israel.

Det mÄ vÊre geo som driver oljeprisen nÄ. API rapporterte 8 M crude build i gÄr, men ikke sikkert EIA gjÞr det i dag.

EIA (wk ending 9 Feb)

Crude: 12.018M

Cushing: 0.710M

Gasoline: -3.658M

Distillates: -1.915M










5 Likes

Hva skjer?

NÄr har jeg ikke lest heletrÄden her, men konsensus pÄ forumet er at shale er pÄ vei til Ä peake i produksjonen og at resten av verden ikke har spare capacity til Ä dekke opp nÄr shale produksjonen er pÄ ned?

Hvis/nÄr det skjer fÄr vi en oljekrise som kan dra oljen opp til 200-300$ i lÞpet av dette tiÄret?

Utrolighetene i MidtÞsten er ikke prissatt inn i oljen og den skulle vÊrt i 100$ nÄ?

EtterspÞrselen fra developing landene er undervurdert og kommer til Ä Þke etterspÞrselen etter olje i flere tiÄr til?

7 Likes

Er vel ogsÄ at det er ekstremt begrenset investeringsvilje fra andre enn de store gamle oljeselskapene i USA. SÄ selv om de er gode pÄ Ä ta opp mer fra eksisterende brÞnner det ogsÄ at de nÄr bunnene raskere slik jeg har forstÄtt.

2 Likes

Ja at produksjonen synker raskere desto mer de har pumpet ut fra en brĂžnn?

1 Like

Amerikansk oljeproduksjon fortsetter Ä stige sakte men sikkert. Jeg har ikke peiling pÄ om dette er toppen eller ikke, men trenden her er sÄ klar at jeg setter noen spÞrsmÄlstegn ved konklusjonen rundt amerikansk oljeproduksjon


1 Like

[Peak Prosperity] https://peakprosperity.com/off-the-cuff-with-adam-rozencwajg-peak-oil-is-closer-than-you-think/ #peakProsperity
Peak Prosperity ‱ https://peakprosperity.com/off-the-cuff-with-adam-rozencwajg-peak-oil-is-closer- ‱ Podcast Addict via @PodcastAddict

The Permian shale oil basin is very close to peaking out. When it does, everything changes for the US and the world

5 Likes

Today I interviewed Adam Rozencwajg and asked him to expound on the models and analyses that his firm has conducted that project that the one final and last mega oil basin in the US – the Permian – is set to hit peak output in 2025.

SÄ amerikansk oljeproduksjon skal opp til 2024 og 2025 vs 2023? Nyttig Ä ha tidsperspektivet pÄ slike uttalelser.

I hvert fall for meg som lurer pÄ hvor oljeprisen skal gÄ det neste Äret. :slight_smile:

1 Like

HĂžrte Peak Prosperity podcasten om Peak Oil med host Chris Martensson og guest Adam Rozencwaijg for noen dager siden.
Og selv om jeg kjenner temaet godt, ga podcasten noen fantastiske innsikter.

1 Like

Jeg er jo biased som fy. Men vet at mr Doom mener at oljeproduksjonen ikke kommer til Ä gÄ ned. Pga. Human ingeniunty etter som jeg forstÄr.

1 Like

Implikasjonene er formidable.

FĂžlgende ble ikke nevnt med et ord, og er derfor mitt gjettverk.

Neste konfliktomrÄde blir Venezuela, og det pussige er at «de ha lagt opp til det selv», ved Ä proklamere deler av Guyana som tilhÞrende Venezuela.

1 Like

AltsÄ, hvis man ser i nordsjÞen, sÄ har de kunnet produsere mye mer enn fÞrst estimert fra feltene pga ny teknologi. Ikke akkurat usannsynlig at det forlenger ting lenger enn til 2025.

3 Likes

Som Chris Martensson lakonisk pÄpeker sÄ har ikke oppfinnsomhet og innovasjon (human ingenuity) forhindret et solid fall i produksjonen av konvensjonell olje i US lower 48 states. Fra 10 millioner fat i 1970 til 2 millioner fat nÄ. SÄ over 50 Är med genistreker har ikke hindret et vanvittig fall.
Problemet for Shale Oil er jo at det er opp som en lĂžve og ned som en skinnfell, samme fallet vil ikke ta 50 Ă„r men 10 Ă„r.

Ja, men NordsjÞen er vel ganske lite i den store sammenhengen? Shale er vel 13 millioner fat per dag. Skulle vi fÄ et stort fall i produksjonen der blir det vel ragnarok, da det ikke er mange andre produsenter som har kapasitet til Ä dekke opp underskuddet

Det er vel neppe snakk om noe brÄtt fall? Bare at peak nÄ beregnes av noen til Ä skje i 2025? SÄ Þkende produksjon i to Är til? Deretter fallende? OgsÄ har du noen som du nevnte som mener at de kommer til Ä klare Ä holde produksjonen oppe via bedre tech.

1 Like

Jeg synes det er en fin oppsumering av faktorer, men jeg er ikke enig i prismÄlene. Vi vil se demand destruction pÄ grunn av cost lenge fÞr 300$, over 100$ ja, men 300 er ren sci-fi utfra slik verden ser ut i dag.

Jeg ser mer oppsiderisk enn nedsiderisk nÄ pÄ kort sikt.

4 Likes

Disse prismÄlene som jeg har hÞrt er mest sannsynlig pga en svekkelse av valuta, hÞy inflasjon som skaper disse prisene. Forrige peak var vel pÄ 150$ i 2008. I dagens dollar er vel det over 200$? Og hvorfor ikke en peak hÞyere enn forrige peak? Og med mer inflasjon, pengemengde